וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שונא מהגרים ודורש לבטל את האירו: מנהיג המהפכה הלאומנית של איטליה

10.3.2018 / 11:00

הוא תומך בפוטין ובטראמפ, דורש לבטל את המטבע המשותף ומזהיר מפני ה"פלישה" מאפריקה - מתאו סלביני, מנהיג הליגה הצפונית קיבל את ברכתו של ברלוסקוני להנהיג את הימין ועשוי להוביל ממשלה לאומנית ברומא שתיצור סיוט לבריסל

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

הבחירות באיטליה הסתיימו עם סימני שאלה רבים, אך גם עם הצהרה ברורה - המפלגות האנטי-ממסדיות ניצחו בגדול. איטליה היא לא המדינה הראשונה באירופה שחווה את הגל הזה, אך היא עשויה להיות הראשונה שבה קמה ממשלה על טהרת הכוחות הללו. הדרך לשם עוד ארוכה - השיחות הקואליציוניות יחלו רק בחודש הבא - אך מנהיגי המפלגות "תנועת חמישה כוכבים" וה"ליגה הצפונית" דורשים את הבכורה עם חילופי הדורות המסתמנים בפוליטיקה האיטלקית.

לואיג'י די מאיו, בן 31 בלבד, מנהיג את "חמישה כוכבים", שגרפה כשליש מקולות והפכה למפלגה הגדולה ביותר, אך מתאו סלביני, מנהיג "הליגה", עומד בראש קואליציית הימין-מרכז, שסך כל מושביה בפרלמנט גדול יותר. סלביני היה אמור לחסות בצלו של ראש הממשלה לשעבר סילביו ברלוסקוני, אך מפלגתו "פורצה איטליה" אכזבה וקיבלה פחות קולות מהליגה. ברלוסקוני, בן 81, שממילא לא יכול לכהן בעצמו בשל הרשעתו, כבר הודיע כי הוא תומך בסלביני לראשות הממשלה.

מנהיג הליגה הצפונית באיטליה, מתאו סלביני, ברומא, 1 במרץ 2018. רויטרס
קומוניסט לשעבר ששינה את עורו. סלביני/רויטרס

סלביני, בן 44, הצליח להצעיד את הליגה הצפונית אל המיינסטרים הפוליטי, תרחיש שלא היה מתקבל על הדעת עד לפני שנים אחדות. כמו מפלגות ימין לאומני-פופוליסטי אחרות באירופה, הוא דהר על משבר המהגרים כדי למנף את הצלחתו ולהטיל מורא על הציבור. הוא תמך בברקזיט ובדונלד טראמפ, ואף אימץ את אחת מסיסמאותיו הבולטות של נשיא ארצות הברית, כשקרא ל"איטליה תחילה". הקמפיין הנמרץ שלו, שבמהלכו התרוצץ מעצרת לעצרת, זעק לעצור את "הפלישה" של הזרים למדינה, לנוכח הגעתם של מאות אלפי מהגרים אל חופי איטליה בשנים האחרונות.

הוא הבטיח גירושים המוניים, קיצוצים במסים והגדלת הפנסיות, כשהוא מנצל הן את הפלטפורמות הישנות - תכנית אירוח בטלוויזיה - והן את אלו החדשות, ברשתות החברתיות, כדי להגדיל את קהל תומכיו. סלביני המזוקן, שאינו מאמין בחליפות, העביר את החודשים האחרונים בשידורים חיים בפייסבוק ממכוניתו, כשהוא ממהר ממקום למקום. "אחרי יותר מ-300 עצרות וחמישה קילוגרם פחות, אני עייף אך שמח", אמר ביום האחרון של הקמפיין.

התנגדותו הבוטה של מנהיג הימין הקיצוני לאירו מדאיגה את בריסל ואת המשקיעים הזרים, אך פרט למפלגתו, יתר הכוחות הפוליטיים לא תומכים בכך. "חמישה כוכבים" התמתנה לפני הבחירות האחרונות והסירה את קריאתה למשאל עם על הנושא מהאג'נדה, אך היא עדיין מעוניינת להעביר תקציב שאינו כפוף לתקנות הנוקשות של האיחוד ומתנגדת להגירה ההמונית. ממשלה ברומא של די מאיו ושל סלביני היא הסיוט של בריסל.

מפלגת "חמשת הכוכבים", לואיג'י די מאיו, איטליה. רויטרס
מתחרה עם סלביני על ההנהגה. מנהיג "חמישה כוכבים" די מאיו/רויטרס

בצעירותו, סלביני היה בכלל קומוניסט. "הליגה הצפונית" הייתה ערב-רב של רעיונות, עם מוסכמה כללית - אוטונומיה גדולה יותר לצפון איטליה. עם השנים, נטש סלביני את השמאל ושימש חבר מועצת העיר מילאנו במשך שנים ארוכות. הוא השתלט על הליגה הצפונית ב-2013, כשהדיח את מייסדה אומברטו בוסי, ושינה את מסלולה של המפלגה.

בעוד שבוסי דרש שלא להעביר את כספי המסים של הצפון לדרום העני, סלביני חרג מהמסגרת האזורית והפך את המפלגה לכוח לאומי. חבריה הוותיקים לא אהבו זאת, אך המנהיג החדש המשיך בדרכו והגדיל את בסיס תמיכתה של הליגה.

במקום לתקוף את תושבי הדרום, התמקד סלביני במהגרים מאפריקה וחבר לימין הקיצוני באירופה, כולל למארין לה פן מצרפת ולחירט ווילדריס מהולנד. הוא היה מהבודדים באיטליה שבירכו על הברקזיט ואף טס לארצות הברית ב-2016 כדי להצטלם עם טראמפ במהלך קמפיין הבחירות שלו. בדומה ליתר חבריו בימין הקיצוני באירופה, הוא גם מלא שבחים לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

"לשמאל יש דם על הידיים"

הוא האשים את מפלגת השמאל-מרכז השלטת בטיפול כושל במשבר המהגרים, שאותם הציג כפושעים שיש לגרשם. סלביני אף גיבה את אחד מבכירי מפלגתו, שאמר כי "הגזע הלבן" באיטליה נמצא תחת איום, וטען כי "אנחנו תחת מתקפה. התרבות שלנו, החברה שלנו, המסורת שלנו, אורח החיים שלנו בסכנה".

התבטאויותיו הקשות של סלביני נקשרו על ידי מתנגדיו גם למעשי האלימות האחרונים נגד מהגרים. אחרי שמהגר ניגרי נעצר בתחילת השנה בחשד לרצח של נערה מקומית, אמר מנהיג הימין הקיצוני כי הממשלה אשמה. "מה התולעת הזאת עושה עוד באיטליה? לשמאל יש דם על הידיים שלו".

עימותם בין מפגינים לכוחות משטרה, במהלך הפגנה אנטי-פאשיסטית במילנו, איטליה. רויטרס
הרטורקיה נגד מהגרים מסלימה. עימותים בין מפגינים לשוטרים במהלך הפגנה אנטי-פשיסטית במילאנו/רויטרס

כמה ימים לאחר מכן, פעיל ניאו-נאצי הקשור לליגה הצפונית פתח באש על מהגרים אפריקנים בעיר מצ'רטה, ופצע שישה מהם. הוא נעצר כשהוא עטוף בדגל איטליה ומצדיע במועל היד הפשיסטי, וסיפר שעשה זאת כנקמה על רצח הנערה, שגופתה בותרה וחלקיה נמצאו בשתי מזוודות.

רבים ראו בכך התדרדרות מסוכנת, משיח גזעני למעשי אלימות על רקע גזעני, והזהירו מפני התחזקות הכוחות הלאומניים בבחירות. סלביני התנער מאותו פעיל קיצוני, אך גם לא הביע זעזוע רב מהתקרית. גם לא מצביעיו, שהרימו את מפלגתו אל המקום השני, לפני ברלוסקוני, שהעביר אליו את השרביט.

הרכבת ממשלה על ידי הליגה הצפונית, או בכלל כניסתה לממשלה, כלל אינה ודאית. ייתכן ש"חמישה כוכבים", שבעבר שללה חבירה למפלגות אחרות, תפנה אל המפלגה הדמוקרטית השלטת, שקרסה בבחירות בשל משבר המהגרים והכלכלה המקרטעת.

מנהיג המפלגה וראש הממשלה לשעבר מתאו רנצי התפטר בשל התוצאות ואמר כי המפלגה תלך לאופוזיציה, אך הצהרות דומות כאלו ניתנות מדי יום בפוליטיקה העולמית, ורבות מהן מושלכות לפח. וכך כבר צצים קולות מקרב המפלגה הקוראים לשקול חבירה ל"חמישה כוכבים" המתונה יותר, כדי למנוע הקמת ממשלה פופוליסטית למהדרין, בתקופה כה שברירית עבור האיחוד האירופי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully