וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 70 שנה: ניצול השואה מצפת עלה לתורה וחגג בר מצווה

9.3.2018 / 12:39

ילדותו של חנוך שחר עברה בצל הכיבוש הנאצי בצ'כוסלובקיה, שם נרצחה משפחתו. לאחר שעלה לישראל והתנדב במשך עשרות שנים, הרגיש כי הוא רוצה לציין את האירוע שנמנע ממנו ולספר את קורות חייו. "עלינו לספר. עוד מעט כבר לא יישאר מי שיעשה זאת, אמר בהתרגשות

צילום: חיים שפיר, עריכה: תום זואילי

כשחנוך שחר היה בן ארבע פלשו הגרמנים לצ'כוסלובקיה. חנוך הילד הוסתר במנזר, אך בגיל שנתיים הוסגר לידי הנאצים והועבר עם משפחתו למחנה ריכוז. הוא עבר שנים של ייסורים ומאבק קיומי. באותן שנים אמו, אחותו, סבתו ודודתו נרצחו. הוא ניצל בזכות אישה שמילטה אותו מרכבת למחנה ריכוז ונלחם על חייו. אבל מוראות הילדות שנגזלה ממנו לא עוזבים אותו.

אותה ילדות של מלחמת קיום והישרדות גם מנעה ממנו לחגוג את בר המצווה שלו. שחר, תושב צפת בן 83, מוכר בקרב קהילת הרצים למרחקים ארוכים בישראל, כאחד מהמשתתפים המבוגרים ביותר בשלל ריצות בהן השתתף עד השנים האחרונות. הספורט עבורו הוא כלי להתמודד עם הכאב והטראומה שחווה. גם אשתו חנה, שנולדה במחנה עקורים בגרמניה, אחרי המלחמה הצטרפה אליו.

חנוך שחר חגג בר מצוה בגיל 83 כדי להזכיר את סיפורם של הילדים בשואה 8 במרץ 2018. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
"אני חושב על המשימה שניצבת בפני". חנוך עולה לתורה/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר

לפני חודש החליט חנוך להציב לעצמו יעד נוסף - לחגוג את בר המצווה, אותו יום חגיגי-משפחתי שנמנע ממנו בנעוריו. שחר הינו דמות מוכרת בעיר, צפת, בה הוא וחנה גרים כבר 45 שנה. לאורך השנים התנדב במד"א ובמשטרה, לצד עבודתו כמכונאי טנקים.

הוא פנה לרב שלמה חדד וסיפר לו כי הוא חש כי עליו לחגוג בר מצווה, לעלות לתורה ולקרוא את ההפטרה. "עולים בי כל הזמן הרהורים", אמר שחר הנרגש, "ובין השאר אני חושב על המשימה שניצבת בפני ובפני נוספים ששרדו את השואה; עלינו לספר את הסיפור שלנו. עוד מעט כבר לא יישאר מי שיספר. אנחנו האחרונים. ודרך היום הזה אני יכול להעלות את הסיפור שלי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
חנוך שחר חגג בר מצוה בגיל 83 כדי להזכיר את סיפורם של הילדים בשואה, מימינו, השוטר ירון המאירי שנתן לו תעודת הערכה על ההתנדבות במשטרה, משמאלו שלמה חדד שלימד אותו את ההפטרה 8 במרץ 2018. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
"חוויה מיוחדת". חגיגות בר המצווה של חנוך/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר

חדד, שכבר הכין כאלפיים בני מצווה ליום חגם, התרגש מבקשתו של שחר ונרתם למשימה. "ראיתי בכך זכות גדולה", אמר חדד. "אני מכיר אותו במשך שנים רבות כאדם שמתנדב למען הקהילה והסיפור שלו נגע ללבי. ללא ספק, חנוך הוא התלמיד המוגר ביותר שלימדתי עד היום. זו היתה חוויה מיוחדת".

הם נפגשו מדי יום והתכוננו לבר המצווה. צוות של נגנים צפתיים התנדבו ללוות את שחר בתהלוכה קצרה בסמטאות צפת העתיקה, לבית הכנסת האר"י הקדוש. גם כיתה של ילדים הגיעה עם מורתם ללוות את חנוך, וכמובן גם בני משפחתו שעמדו נרגשים בבית הכנסת וראו את יקירם צועד עם ספר התורה ושר את ההפטרה באיחור של 70 שנה.

חנוך שחר חגג בר מצוה בגיל 83 כדי להזכיר את סיפורם של הילדים בשואה, 8 במרץ 2018. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
חגיגות בר המצווה של חנוך/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר
חנוך שחר חגג בר מצוה בגיל 83 כדי להזכיר את סיפורם של הילדים בשואה, 8 במרץ 2018. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
חגיגות בר המצווה של חנוך/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully