וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצרות של אבי גבאי: המפלגה שהכי פחות מעוניינת בבחירות

7.3.2018 / 16:18

המשבר על חוק הגיוס תפס את מפלגת העבודה בזמן רע במיוחד. הסקרים מנבאים הידרדרות, ובמפלגה מקיימים שיחות באווירת חירום. הסכינים טרם נשלפו, אך יש מי שכבר מעז לומר: "גבאי ריסק את המפלגה"

אתר רשמי

בזמן שכל שותפות הקואליציה ממתינות בסבלנות לשובו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מארצות הברית כדי להבין אם הממשלה תאריך את ימיה, באופוזיציה יש אולי מי שחרד עוד יותר מהאפשרות של בחירות מוקדמות. קל היה להבחין במבט המוטרד על פניהם של חברי הכנסת של מפלגת העבודה במזנון הכנסת השבוע.

ההידרדרות הדרמטית במעמדה של המפלגה בסקרים - בתוך פחות משנה - קיבלה גושפנקה מרירה במיוחד עם פרסום סקר ערוץ עשר שמנבא כי המפלגה הייתה מאבדת מחצית מכוחה בכנסת הנוכחית ונותרת עם 12 מנדטים, אם הבחירות היו נערכות היום. בזמן שיו"ר המפלגה, אבי גבאי, שהה כל השבוע בארה"ב ונאם בוועידת איפא"ק בוושינגטון, אצל חבריו בישראל - הח"כים ואנשי השטח - החלו שיחות והתייעצויות באווירת חירום בשאלה אחת: מה יקרה אם הבחירות יוקדמו כעת, ומה יהיה עתידה של המפלגה?

שמונה חודשים בלבד אחרי שפלש וכבש מבחוץ את מפלגת העבודה, המומנטום שאיתו גבאי התחיל, עם למעלה מ-20 מנדטים בסקרים, נשחק בהדרגה והגיע לשפל. במסורת של מפלגת העבודה זה אומר שיש מי שחושב שאולי הגיע הזמן לשליפת הסכינים. "אף אחד לא מבין איך זה הגיע לכאן", אמר בכיר בעבודה לוואלה! NEWS. "גבאי ביקש וקיבל 'ארגז כלים' לעבוד אבל ריסק את המפלגה ואולי אפילו מביא אותה לעבר סיומה ההיסטורי". בכיר אחר אמר באופן אירוני כי "גם לגבאי וגם לכל המפלגה - אין אינטרס כרגע בהפלת השלטון, והדבר הכי טוב בשבילנו זה לקבל עוד קצת זמן".

יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי בוועידת איפא"ק ב-5 במרץ 2018. ג'ון בואל, מערכת וואלה! NEWS
ביקש ארגז כלים. יו"ר העבודה אבי גבאי, אתמול בוועידת איפא"ק/מערכת וואלה! NEWS, ג'ון בואל

בינתיים אף אחד מבכירי המפלגה לא מוכן להתייצב פומבית ולאתגר את מנהיגותו של גבאי, אבל חברי הכנסת שמתחילים לחשוש לכיסא שלהם ופעילים פוליטיים מודאגים אומרים בשיחות סגורות ש"כל האופציות על השולחן". גם האפשרויות של הדחה ופילוג נזרקות לחלל האוויר. "הסקר עם ה-12 מנדטים יצר שבר עמוק אצל הפעילים", טען גורם במפלגה. "כולם מבינים שיש כאן מגמה, גם אם המספר לא מדויק, וכולם בדיכאון רציני.

האכזבה הגדולה מגבאי בשטח לצד החשש של הח"כים למקומם מייצרים יחדיו זירת נפץ לא פשוטה עבור יו"ר העבודה, ובשבועות האחרונים יש פעילים שמנסים לגייס את יריביו הפוטנציאליים למהלך שיביא להחלפתו. עם זאת, נכון לעכשיו מסכימים כל בכירי המפלגה כי "האופציה הזו אינה מוחשית וריאלית" והכל נותר ברמת יוזמות שטח מצומצמות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
כנס מפלגת העבודה בתל אביב, 22 בדצמבר 2017. ניב אהרונסון
לא מוכן לחזור למגרש מול גבאי. יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג/ניב אהרונסון

נכון לעכשיו אין מי שיוביל את החץ לשום מהלך דרמטי. החרדה מסטיגמת הסכינאות מרחפת מעל ראשיהם של בכירי העבודה, שמתנערים בכל תוקף מכל חיבור לשיח או קריאות להדחה. ראש האופוזיציה, יצחק הרצוג, וח"כ עמיר פרץ לא מוכנים לחזור למגרש מול גבאי, ואפילו אהוד ברק - שנחשב כמי שממתין ובוחש מבחוץ כדי שיקראו לו בחזרה להציל את המפלגה, ממשיך לגבות אותו פומבית. הח"כים מרגישים "תקועים בין הפטיש לסדן", כפי שהגדיר זאת בכיר בעבודה, "כי אנחנו מבינים שיש בעיה קשה, גבאי לא מצליח לייצר סדר יום, ולא מצליח לשנות את המומנטום. מצד שני, לתת לגבאי מכה זה אומר שאנחנו יכולים להרע לעצמנו - כי אין חלופה אטרקטיבית שעומדת בשער, זה לא שבני גנץ עומד ומבקש להצטרף למרוץ".

"מרחב התמרון הצטמצם באופן דרמטי"

גם אם הכיסא של גבאי מבוצר, המצב הנוכחי יקשה עליו מאוד להוביל מהלכים פנימיים במפלגה לקראת הבחירות, כמו הצעות לשריונים לרשימה ושינויים במוסדות הפנימיים. בחודש שעבר גבאי הודיע כי הוא מקדם יוזמה דרמטית לפתיחת שורות ועידת המפלגה, אך לפי ההערכה הוא נסוג ממנה בעקבות התנגדויות פנימיות, ועומדת בפניו גם החלטה של בית משפט שמחייבת לקיים בחירות למוסדות הפנימיים עד סוף אפריל 2018, וכרגע נראה כי הוא יתקשה מאוד לצבור בבחירות האלה כוח. ביממה האחרונה הופצה בקרב צירי ועידת מפלגת העבודה עצומה לכינוס חירום של הוועידה תחת הכותרת "להציל את מפלגת העבודה". מדובר בדרישה ישנה של פעילים לכינוס הגוף הבוחר של המפלגה - שכולל כ2,200 צירים - ולהצביע על הצעה לשינוי שיטת הבחירות לרשימה. גורמים בעבודה העריכו את הסיכויים שיוזמיה יצליחו לגייס את שליש החתימות הדרוש לכינוס הוועידה כנמוכים, אם לא קלושים אבל הודו שזה מסמן התעוררות בשטח, שעשויה להתגלגל ולתפוס תאוצה.

"מרחב התמרון של גבאי הצטמצם דרמטית", אמר ח"כ בעבודה. "המצב כל כך נפיץ שכל מהלך קטן יכול להדליק מהומה גדולה ולייצר קרבות בוץ בתוך המפלגה". אותו ח"כ טוען כי כשמספר המנדטים הולך ומצטמצם, גם האפשרות של פילוג הופכת יותר ממשית, לנוכח העובדה שבמפלגת העבודה לא מעט חברי כנסת שנחשבים ל"מאוכזבי גבאי" ועשויים לחפש להם בית אחר. "כל מי שצפוי להיות בעשיריה השניה והלאה כנראה חלפה בראשו המחשבה לעבור למפלגה אחרת".

ציפי לבני בראיון ליעקב אילון 2 בינואר 2018. ראובן קסטרו
בוחנים את משמעות השותפות. ח"כ ציפי לבני/ראובן קסטרו

באוויר מרחפת גם שאלת השותפות עם ציפי לבני ועתידה של היצירה הפוליטית "המחנה הציוני". גבאי ולבני חלוקים בדבר המשמעות של השותפות בין מפלגת העבודה והתנועה, שנרקמה בבחירות הקודמות, וטרם הגיעו להסכמות בדבר ריצה משותפת בבחירות הבאות. לבני בודקת גם את האפשרות של ריצה בנפרד, ובסקרים פנימיים שהיא עורכת היא נהנית מתמיכה ציבורית, למרות שגבאי אמר לח"כים בעבודה בחודש שעבר כי בסקרים שערכה המפלגה "אם אנחנו נפרדים היא בקושי עוברת את אחוז החסימה ולנו נוסף מנדט". בשני הצדדים מנסים כל הזמן לשמור על ארשת פנים חיובית ומכריזים על רצון עז בשיתוף פעולה אבל המשא ומתן בעיצומו, בעצלתיים, כבר שמונה חודשים. השבוע, גבאי ולבני שהו ביחד בוושינגטון, ויכול להיות שהיה להם גם זמן איכות ללבן את העניינים.

בסביבת גבאי, שצלח השבוע בוושינגטון בהצלחה את הופעת הבכורה בפני 20 אלף בפני באי ועידת איפא"ק, קשובים לדכדוך אבל מסרבים להיכנע לו. מקורביו מכירים בטעויות שנעשו בחודשים האחרונים אך משוכנעים שהמצב עוד הפיך. בריאיון ב"7 ימים" בידיעות אחרונות בחודש שעבר, גבאי התנצל ולקח אחריות מלאה על ההתבטאות שלו בנובמבר האחרון לפיה "השמאל שכח מה זה להיות יהודי", במסגרת מה שמוגדר בסביבתו כ"התחלה של תהליך של תיקון וניסיון להתניע מחדש את המהלך".

מיכה חריש, מבכירי העבודה לשעבר שלא תמך בגבאי בבחירות המקדימות, כתב השבוע ב"הארץ" שההודאה בטעות וההתנצלות עשויות להיזכר "כנקודת מפנה בדרכו לניצחון". חברי כנסת בעבודה אכן מציינים שינוי לטובה בגישה של גבאי כלפיהם בחודשים האחרונים, ואומרים ש"בהתחלה זה היה לגמרי מופע יחיד אבל עכשיו מורגש שהוא מנסה לדבר עם חברי הכנסת אחרת ולרתום אותנו למאמץ משותף". אם יהיו בחירות מוקדמות, אומרים מקורבי גבאי, במילא כל הקלפים ייטרפו, ו"הצטרפויות, חבירות וקמפיין טוב יכולים לגמרי לשנות את המשחק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully