וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חומר צמיגי ועפר במים: שוב התגלה זיהום חמור בנחל בחיפה

7.3.2018 / 11:19

בחברה להגנת הטבע התריעו על הזרמת פסולת מאתר בנייה, לנחל זיו שבכרמל. בעיריית חיפה טענו כי מדובר ב"חומר אורגני שפרץ מהקרקע", למרות שבדיקות בשטח הוכיחו כי מדובר במפגע המסכן את ערכי הטבע

צילום: החברה להגנת הטבע, עריכה: יוסי אלטר

זיהום חמור שוב התגלה במהלך השבוע האחרון במי נחל זיו שבכרמל. אנשי החברה להגנת הטבע מתריעים בפני עיריית חיפה כבר שלושה חודשים על חומר צמיגי שהוזרם לנחל העובר מתחת לשכונת נווה שאנן בעיר, וטוענים כי "העירייה מגלה כשל מוחלט בפיקוח על מפגעים בערכי הטבע".

תוואי הנחל מתחיל סמוך לכיכר זיו בנווה שאנן, ברחוב פנחס ראם. מקור השפכים הוא ככל הנראה בעבודות בנייה המתבצעות ברחוב ברל כצנלסון בשכונה. בדיקות שערכו אנשי החברה להגנת הטבע בעקבות תלונות מטיילים שהזדעזעו מהמפגע, העלו כי החומר המוזרם לנחל הינו בנטונייט, חומר המשמש במהלך לאיטום וחיזוק מדרונות וקידוחים. החשש הוא שהחומר הצמיגי שהתגלה נאסף על קרקעית הנחל וצפוי לאטום אותה, כך שמים לא יוכלו לחלחל לתהום.

זיהום בנחל זיו שבחיפה, 6 במרץ 2018. "גל יניב רחימי, החברה להגנת הטבע", מערכת וואלה!
נוזל צמיגי הוזרם לנחל/מערכת וואלה!, "גל יניב רחימי, החברה להגנת הטבע"

בחברה להגנת הטבע מתריעים על מפגעים באזור בפני עיריית חיפה מאז חודש דצמבר האחרון. כחודש לאחר מכן, שבו על האזהרה ואף ציינו כי מתבצעת שפיכת עפר לנחל והגישה אליו נחסמה. "אנו עדים בעת האחרונה למספר מקרים של פגיעה חמורה בערכי טבע, בשטחה של העיר חיפה. מצד אחד, העירייה מקדמת את תכנית האב לוואדיות בעיר, שזהו צעד מבורך, המיועד לשמירתם, ומהצד השני, כשל מוחלט בפיקוח מוביל למפגעים חוזרים בערכי טבע בעיר".

עוד טוענים בחברה להגנת הטבע כי מנהל קהילת החברה להגנת הטבע בחיפה פנה באותו יום בו התגלה מפגע העפר לעירייה, ודרש שייערכו בדיקות ויוצב פיקוח על הקבלן באתר. לכך הצטרף המפגע שהתגלה השבוע, בדבר הזרמת השפכים הצמיגיים.

הפעם ההתרעה הוצגה בפני יואב דנציגר, מנהל האגף לתכנון תנועה דרכים ונוף בעיריית חיפה, נטע טלמור, הממונה על תכנון נוף במנהל ההנדסה בעירייה ודימיטרי פינקוביץ', הממונה על הפיקוח בעיריית חיפה. העתק התלונה נשלח גם לאבי כהן, ראש היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה במשרד האוצר.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
זיהום בנחל זיו שבחיפה, 6 במרץ 2018. "גל יניב רחימי, החברה להגנת הטבע", מערכת וואלה!
"כשל בפיקוח על מפגעים". נחל זיו/מערכת וואלה!, "גל יניב רחימי, החברה להגנת הטבע"

החברה להגנת הטבע דורשת מהעירייה נקיטת פעולה דחופה להפסקת הפגיעה החמורה בנחל, והכנתה של תכנית שיקום להסרת המפגע ותיקונו. "לאור הניסיון הקשה, החברה להגנת הטבע דורשת פיקוח צמוד על עבודה זו ועל כל עבודה המתבצעת בסביבה רגישה לפגיעה, ובפרט חוף הים והוואדיות", מסרו מהחברה להגנת הטבע. "על העירייה להבהיר לציבור, מהם האמצעים שבדעתה לנקוט למניעה של הישנות המקרים ולשיקום הנזקים".

מעיריית חיפה מסרו בתחילה בתגובה לפניית וואלה! NEWS כי "במהלך קידוח שבוצע במקום, פרץ מהקרקע חומר אורגני", אלא שלא נמצאו לכך סימוכין בשטח, ובחברה להגנת הטבע הציגו התכתבות עם מנהל האגף לתכנון, דנציגר, בו הוא מפנה לנור אלדן, מנכ"ל תאגיד המים והביוב העירוני "מי כרמל" ולשעבר ראש מנהל התפעול בעירייה לנושא "נזילות הבנטונייט מהקידוח האופקי" המעיד על הימצאות החומר הצמיג. למרות הדברים הללו, בעירייה הדגישו כי החומר אינו מסוכן לבני אדם ולבעלי החיים והסבירו כי במסגרת עבודות ההתחדשות העירונית בשכונה, מוחלפים קווי מים וביוב ישנים במטרה למנוע פגיעה בוואדי. עוד מסרו כי "העבודות במקום מתבצעות בליווי אדריכל נוף מהמובילים בארץ ותוך הקפדה על מילוי הנחיות החברה להגנת הטבע ובשל החשש לפגיעה בערוץ הוואדי הוסט קו העבודות, על מנת להרחיקן לשם שמירה על ערכי הטבע". בעיריית חיפה הבטיחו כי "תמשיך לעקוב ולפקח אחר הנושא ותדאג לכך שהוואדי ינוקה, לרבות מהחומר שנשפך אליו, ושהמקום ישוב לקדמותו".

זיהום בנחל זיו שבחיפה, 6 במרץ 2018. "גל יניב רחימי, החברה להגנת הטבע", מערכת וואלה!
"המקום ישוב לקדמותו". נחל זיו שבחיפה/מערכת וואלה!, "גל יניב רחימי, החברה להגנת הטבע"

עם זאת, בעיריית חיפה לא יעדו עדיין למסור האם הופסקה זרימת שפכי הבנטונייט, מתי תתחלנה העבודות ומתי הן צפויות להסתיים. בינתיים לוואלה! NEWS נודע כי אתמול הגיעה למקום המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה, שבעתיד מתכוון להוציא לעירייה צו ניקוי - כדי לוודא שיינקטו הצעדים הדרושים לתיקון המפגע.

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "תאגיד מי-כרמל מבצע קו ביוב וניקוז חדש במסגרת עבודות התחדשות המתקיימות במקום. במהלך הקידוחים פרץ נוזל קידוח מבין שכבות הסלע לכיוון הוואדי. בעקבות כך, נערך סיור במקום בשיתוף נציגי החברה להגנתהטבע וסוכם עמם, כי עם התייבשות החומר יבוצע ניקוי מלא של הוואדי. עיריית חיפה תמשיך לעקוב אחר הנושא עד לניקוי מלא של הוואדי והחזרת המצב לקדמותו".

זיהום בנחל זיו שבחיפה, 6 במרץ 2018. "גל יניב רחימי, החברה להגנת הטבע", מערכת וואלה!
נחל זיו/מערכת וואלה!, "גל יניב רחימי, החברה להגנת הטבע"

מחברת "מי כרמל" נמסר בתגובה: "במהלך הנחת קו ביוב לשכונה חדש סמוכה לנחל זיו בוצעה חפירה בשיטת קידוח תת קרקעית כדי לא לפגוע ביער ובטבע. בקטע הסמוך לבתים ישנים ובשל השלכת פסולת בניין בזמן הקמתם לואדי נתקל המקדח בקרקע לא יציבה ודלף חומר המשמש את המקדח. מדובר בחומר ידידותי לסביבה שאינו רעיל, ואינו פוגע בחי או בצומח. הודעה נמסרה בנושא ואנו פועלים בשיתוף פעולה מלא עם החברה להגנת הטבע והמשרד להגנת הסביבה. חלק מהחומר נשטף, חלק ייאסף עם התייבשותו. מאחר שהחומר עשוי מחרסית ומים, אם יישאר במקום - הוא יהפוך לאדמה רגילה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully