וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסר לסין: נושאת מטוסים אמריקנית עגנה בווייטנאם

6.3.2018 / 10:05

לראשונה מאז תום המלחמה ביניהן, הגיע כלי השיט הענק למדינה החוששת מהתעצמות שכנתה הענקית. היחסים בין האנוי לוושינגטון התהדקו מול החשש מפני השתלטות בייג'ינג על ים סין הדרומי

צילום: רויטרס

נושאת מטוסים אמריקנית הגיעה אתמול (שני) לווייטנאם לראשונה מאז תום המלחמה בין היריבות לשעבר. זאת ברקע העמקת היחסים האסטרטגיים ביניהן לאור ההתעצמות של סין באזור.

הצללית של ה"קרל וינסון" נראתה מצוק השוכן מחוץ לעיר דננג שבמרכז המדינה, שם החלה נושאת המטוסים, שמשקלה 103 אלף טונות, ביקור של חמישה ימים. היא מלווה בשני כלי שיט אמריקניים נוספים.

"זאת אבן דרך בעלת חשיבות אדירה ביחסים שלנו ומפגינה את התמיכה של ארצות הברית בווייטנאם חזקה, משגשגת ועצמאית", אמר דניאל קריטנברינק, שגריר ארצות הברית בהאנוי. "דרך עבודה קשה וכבוד הדדי, לצדד התמודדות עם העבר במקביל לעבודה על עתיד טוב יותר, הפכנו מאויבים לשעבר לשותפים קרובים".

נושאת המטוסים האמריקנית קרל וינסון לחופי וייטנאם, 5 במרץ 2018. AP
נושאת המטוסים האמריקנית קרל וינסון לחופי וייטנאם, 5 במרץ 2018/AP

הגעת נושאת המטוסים מסמלת את הנוכחות הצבאית האמריקנית הגדולה ביותר במדינה מאז 1975, אך גם את היחסים המורכבים של וייטנאם עם סין סביב ים סין הדרומי, בזמן שסין הכריזה על הגדלת תקציב הביטחון הגדולה ביותר שלה בשלוש השנים האחרונות.

לפי גורמים דיפלומטיים וכאלו המעורים בשיחות, נציגים וייטנאמים פעלו בחודשים האחרונים כדי להפיג את החשש אצל סין מפני הגעת נושאת המטוסים והאפשרות להרחבת שיתוף הפעולה הביטחוני בין האנוי לוושינגטון.

נושאות מטוסים אמריקניות משייטות מעת לעת דרך ים סין הדרומי, ולפי גורמים בצי האמריקני באזור, הן עתה זוכות לליווי הולך וגובר של כלי שיט סיניים.

הבנייה המהירה של סין באיי ספרטלי השנויים במחלוקת מדאיגה את וייטנאם ומדינות אחרות באזור, מאחר שבייג'ינג תובעת שליטה כמעט מלאה על ים סין הדרומי, שדרכו עוברת סחורה בסך של שלושה טריליון דולר בשנה.

בעוד שפרשנים מסוימים בסין השתמשו בהגעת נושאת המטוסים כדי לדרוש את הרחבת הנוכחות הצבאית של בייג'ינג בים סין הדרומי, התגובה הרשמית לביקור הייתה שקטה יחסית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully