וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטרדה מינית וניצול מרות: תלונות כלפי בכיר ברשות הכבאות

8.3.2018 / 12:34

תלונות רבות נאספו נגד הבכיר, בהן יומנאית שטענה כי הטריד אותה מינית לפני כחמש שנים. כבאים אחרים בתחנה בה הועסק התלוננו כי ניצל את מרותו כדי שיסייעו לו בענייניו האישיים. התלונות התקבלו בנציבות שירות המדינה אך "טרם נבדקו"

צילום: אילוסטרציה, עריכה: יאיר דניאל

יומנאית לשעבר בתחנת כיבוי בצפון טוענת כי בכיר ברשות הכבאות, הטריד אותה מינית. לדבריה, האירוע התרחש לפני חמש שנים כשעבדו יחד, אך מאז התקדם לתפקיד בכיר יותר. בנוסף לכך, נאספו תלונות נוספות מצד כבאים המשרתים תחת פיקודו בדבר ניצול מרותו כדי לטפל בענייניו האישיים. למרות טענותיה של היומנאית היא מעולם לא התלוננה באופן רשמי על מעשיו של הבכיר.

"אני זוכרת מה לבשתי - שמלה אפורה רחבה וז'קט כחול, הגעתי למטבחון ועברתי ליד השולחן שלו שם עמד עם אחד הכבאים שלו ונתן לי 'פליק בטוסיק' עם סרגל", סיפרה היומנאית לשעבר בשיחה עם וואלה! NEWS. היא המשיכה ותיארה כי תפסה את ידיו, גערה בו בפומבי והורתה לו שיחדל ממעשיו ולא יחזור עליהם לעולם. לדבריה, הבכיר יצא לאחר מכן מהמקום לישיבת בוקר ואחרי שעה "חזר בן-אדם אחר לגמרי" לטענתה, מאז האירוע החל הבכיר להתנכל לה במשך שנים. "ידוע בתחנה שהוא שנא ורדף אותה", הוסיפו עמיתיה לעבודה.

היומנאית לשעבר ציינה מקרה נוסף שבו חוותה הטרדה מינית מצדו של הבכיר כשהפנה אליה אמירה מינית בוטה. "הוא אמר לי לבדוק שיש לי את הטלפון המעודכן שלו, הראיתי לו את המספר שמופיע אצלי בטלפון, הוא הסתכל ואמר שזה המספר הנכון", סיפרה. "שאלתי אותו האם זה המספר הנכון בוודאות ואז הוא הציע לי הצעה מגונה. לא האמנתי למה שאני שומעת".

מכבי אש בתחנת כיבוי אש בחיפה. ערן גילווארג
אמירות מיניות בוטות/ערן גילווארג

היומנאית לשעבר המשיכה בתיאור השתלשלות האירועים ואמרה: "שום דבר לא נאמר מפורשות אבל רואים שזה בן-אדם שמנסה לעשות רע בכוונה". לדבריה, המשיכה לעבוד אבל הסבירה ש"בכל התקופה שעבדתי שם הרגשתי רע כאילו עשיתי משהו לא בסדר". היא המשיכה וציינה כי היא נמנעה מלהגיע למשמרות איתו אבל הדבר לא תמיד צלח. "בפעמים שעבדתי איתו, הרגשתי שהוא ממש מחפש אותי, צועק עליי ומתנכל לי", הוסיפה.

בעניין הגשת תלונה הסבירה היומנאית לשעבר כי לאחר שהאיש מונה לתפקיד בכיר, היא לא רצתה להתלונן כדי לא לעורר הדים וגם מפני שלא היה לה אומץ. "חשבתי שאמשיך לעבוד בשירותי הכיבוי, ידעתי שנכון לעכשיו אני עובדת שם ולא עושה מזה כאוס", אמרה. לאחר שנמנע ממנה לעבור ממשמרת לילה לעבודת יום בשל השינוי במצב המשפחתי - לאחר שנישאה, הרתה וילדה שני ילדים - והיא החליטה להתפטר, עזבה את רשות הכבאות ופנתה לקריירה בתחום החינוך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

גורם ברשות הכבאות: התלונות נגד הבכיר מוכרות

"אין מקום להתנהלות כזו אצלנו מצד הקצונה הבכירה או מכל מפקד או לוחם אש"

גורם ברשות הכבאות וההצלה אישר כי תלונות נגד הבכיר בגין הטרדה מינית ונושאים אחרים, מוכרות בנציבות. אולם גורם זה מייחס את התלונות הללו למאבקים על רקע הסכסוך בין הכבאים להנהלה שלהם והנציבות לא מסרה תגובה בעניין.

בנוסף לטענתה של היומנאית לשעבר על הטרדה מינית הצטברו תלונות מצד כבאים אחרים שנמצאים כיום תחת פיקודו. בין היתר נטען לכאורה כי מפקד משמרת וכבאים שהועסקו לאחרונה בשיפוצים נרחבים שנערכו בביתה של בתו נדרשו לבצע עבודות ריצוף, אינסטלציה, חשמל, טיח וצבע.

עוד נטען כי הבכיר ניצל לכאורה את מרותו גם במהלך הלימודים באוניברסיטה שאותם סיים לאחרונה. לדברי הכבאים, הבכיר פנה לאחד מהם שלמד באותו מוסד וביקש ממנו את העתקי העבודות שלו כדי שיוכל לעשות בהם שימוש לצורך יצירת עבודה משלו.

רעייתו של כבאי אחר אף טענה כי הבכיר התעמר בבעלה שנפצע בשריפה בבתי זיקוק והטיח בו קללות, גידופים ואמירות משפילות לעיני עמיתיו. גם מפקד תחנת משנה ותיק שעבר את גיל 60 טוען כי סומן על ידי הבכיר ברמה "שפוגעת בעבודה השוטפת", לדבריו.

מכבי אש בתחנת כיבוי אש בחיפה. ערן גילווארג
כבאים בתחנת כיבוי. אילוסטרציה/ערן גילווארג

"הוא סימן גם אותי", טוען יו"ר ועד העובדים שאליו מתנקזות התלונות. "הוא שם אותי למטרה מפני שהוא יודע שאני פועל בעניין התלונות הללו. אין מקום להתנהלות כזו אצלנו מצד הקצונה הבכירה או מכל מפקד או לוחם אש".

הבכיר ברשות הכיבוי: "הטענות שקריות; לא היה ולא נברא"

בשיחה עם וואלה! NEWS הכחיש הבכיר את הטענות כלפיו. "אלה טענות שקריות, שום דבר לא נכון", אמר. בנוגע לטענות בדבר הטרדה מינית הוסיף: "לא היה ולא נברא". בעניין עבודות השיפוץ בביתה של בתו טען הבכיר כי "עשיתי את העבודות", אבל כשצוין בפניו במפורש שמו של מפקד המשמרת שלכאורה עבד שם, נזכר ואמר "קראתי לו פעם אחת כשהייתה לי בעיה, קראתי לו שיסביר לי, זה הכול". לדבריו, "אני עובד איתו 30 שנה ואנחנו חברים. לייעץ זה נראה לך משהו לא סביר? גם בתחנה הוא עשה כמעט את כל עבודות האינסטלציה".

כשנשאל בנוגע להשתתפותם של כבאים נוספים בשיפוץ הבית, הרחיק את עצמו מהעבודות שאך לפני רגע לקח עליהן אחריות ואמר "אני לא יודע, הבת שלי עשתה את השיפוץ ואני רק עזרתי לה בנושא אחד, זה הכול". הבכיר הכחיש גם את הטענות לגבי בקשה להעתקה מצד סטודנט שלמד עמו.

ברשות הכבאות מסרו באופן רשמי כי "לא ידוע על הגשת התלונה. היה והתלונה תובא לידיעתנו, נפעל כמתחייב על פי הדין". בנציבות שירות המדינה, אצלה התקבלה התלונה כבר לפני שלושה שבועות, אישרו בתגובה כי התלונה הגיעה ומסרו כי "היא טרם נבחנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully