וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבנה ההנצחה הפך לתחנת משטרה: "מחקו את זכרו של אבינו"

5.3.2018 / 10:22

משפחתו של חלל צה"ל רפאל כהן, שנפל במלחמת יום הכיפורים, תובעת מיליון שקל ממועצת עמק חפר בטענה כי מבנה חינוכי שהוקדש להנצחתו הוסב למפקדת מג"ב. המשפחה מוחה על אי עדכונם בדבר ועל עקירת שלט הנצחה לזכרו. המועצה: מבנה מפקדת מג"ב אינו קשור להנצחתו של כהן

מבנה בתיכון רופין במועצת עמק חפר שנקרא על שם חלל צה"ל רפאל כהן והוסב למפקדת מג"ב. משפחת כהן, מערכת וואלה! NEWS
המבנה החינוכי הוסב למפקדה של מג"ב, כיום/מערכת וואלה! NEWS, משפחת כהן

משפחתו של חלל צה"ל רפאל כהן, שנפל במלחמת יום הכיפורים, הגישה היום (שני) תביעה על סך מיליון שקל נגד המועצה האזורית עמק חפר בטענה כי זו שינתה את ייעודו של מבנה שהוקדש להנצחתו בבית הספר התיכון רופין.

לטענת המשפחה, המועצה שינתה את ייעודו של הבניין ללא ידיעתם, השליכה את הציוד שאוחסן במקום - לרבות אוסף ספרי בוטניקה שנאספו מרחבי העולם - ואף הפכה אותו ממבנה חינוכי למפקדת מג"ב. סכום הפיצוי שתובעים בני המשפחה נועד לשמש אותם לדבריהם להנצחה חלופית של כהן.

"מחקו וביזו את זכרו של אבינו", טוענים אלמנתו של כהן, גילה, ושלושת ילדיו - אורי, ענבל ויפעת. כהן לחם בסיירת צנחנים ונקרא למילואים באוקטובר 1973. הוא נפל בחווה הסינית ולאחר מותו החליטה אמו, אריקה אקשטיין-כהן, לתרום מכספה ולגייס כספים כדי להקים מבנה חינוכי שינציח את זכרו בבית הספר שבו למד והתחנך בנעוריו. המבנה נחנך בשנת 1978 ועלותו נאמדה אז בכמיליון וחצי דולר.

טקס חנוכת המבנה החינוכי בבית הספר התיכון רופין. משפחת כהן, מערכת וואלה! NEWS
טקס חנוכת המבנה בבית הספר רופין, שנת 1978/מערכת וואלה! NEWS, משפחת כהן

המבנה שהוקם לזכרו של כהן שימש ללימודי מדעים וכלל ספריה בוטנית עשירה ומעבדה - שנועדו להנציח את חיבתו של כהן לטבע ואת תפקידו בתור מורה לחקלאות וביולוגיה, בעשור האחרון לחייו. המבנה פעל במשך שנים רבות בתחומי בית הספר, אך עם הקמתו של בית ספר נפרד ליישובי המועצה האזורית לב-השרון לפני כ-20 שנה, מספר התלמידים ברופין פחת ובניין המדעים על שם כהן חדל לפעול.

לטענת בני משפחתו של כהן, עם הפסקת פעילות המבנה הוציאה המועצה את תכולתו מבלי לעדכן אותם והעברתו לידי משטרת ישראל ומשמר הגבול נעשתה ללא הסכמתם או ידיעתם. בכתב התביעה צוין כי בני המשפחה לא היו מסכימים לכך מכיוון שהדבר "נוגד את השקפת עולמו" של כהן.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

המועצה האזורית עמק חפר: דבר לא הושחת; האלמנה דחתה חלופות להנצחה

בנוסף לכך נטען בכתב התביעה כי שלט ההנצחה שהוקדש לזכרו של כהן והוצב מחוץ למבנה נעקר מן האדמה, נזרק והוחלף בפסל של מקלע, דבר שאף הוא עומד בניגוד להשקפת עולמו. בני המשפחה מחו על "עוול משולש" שנגרם להם ועל "קיום פעילות ללא אישור של נותני התרומה ובניגוד מוחלט לחוזה שנכרת בין האם השכולה לנתבעת".

במועצה האזורית עמק חפר הבהירו כי לפני חמש שנים התברר ששלט ההנצחה לזכרו של כהן לא טופל כראוי ולכן פעלה המועצה בכמה מישורים: "התנצלות בפני המשפחה, התקנת שלט זיכרון במבנה המעבדה לפיזיקה בתחום בית הספר בתיאום עם המשפחה וקיום טקס כבוד בהשתתפות בני המשפחה שבמהלכו הקריאה אחותו של החלל דברים והודתה לראש המועצה על הטיפול ותיקון העוול". אולם, בני המשפחה טוענים כי אחותו של כהן אמנם השתתפה בטקס אך הם עצמם לא היו חלק מהצעדים שנכללו בתגובת המועצה.

שלט ההנצחה של רפאל כהן. משפחת כהן, מערכת וואלה! NEWS
שלט ההנצחה שהושלך לטענת המשפחה/מערכת וואלה! NEWS, משפחת כהן

עוד צוין בתגובה כי "דבר לא הושחת ולא נזרק" וכי במענה לפנייתה החוזרת של האלמנה במהלך יולי שנה שעברה, נפגש עמה ראש המועצה פעמיים כדי למצוא דרך נוספת להנצחתו של כהן. אולם האלמנה דחתה כל יוזמה ודרשה סכום כסף כפיצוי, על מנת לסייע לבנה ולביתה שלדבריה נמצאים במצב כלכלי קשה.

המקלע של רפאל כהן. משפחת כהן, מערכת וואלה! NEWS
המקלע שהוצב מחוץ למבנה במקום שלט ההנצחה/מערכת וואלה! NEWS, משפחת כהן

גם על ייעודו הנוכחי של המבנה חלוקות הדעות - במועצה עומדים על כך שהוא משמש כמרכז קהילתי, בעוד שלדברי משפחת כהן המבנה הפך למפקדה של משמר הגבול. "המבנה שבו שוכנת כיום יחידת משמר הגבול ששותפה באבטחת ביטחונם של תושבי עמק חפר אינו קשור כלל להנצחתו של רפאל כהן", נכתב בתגובת המועצה.

עוד צוין בתגובה כי "במבנה פועל כיום המרכז הקהילתי של עמק חפר הדואג לכל תחומי התרבות, הפנאי, הקהילה, הנוער, החינוך הבלתי פורמלי ועוד של כלל תושבי עמק חפר. המבנה מטופח ומשמש לייעוד ציבורי ראוי ומכובד".

אורי, בנו של כהן, כתב בעקבות המקרה כי: "קם איש, אב לשלושה ילדים קטנים, רץ להיות בקו הראשון במלחמה ונהרג. כדי להנציח את זכרו הקימה סבתי בניין ענק בעלות של מיליון וחצי דולר שגויסו על ידה מתורמים מהעולם. בניין זה שירת דורות רבים של ילדים שוחרי טבע והושחת יחד עם הציוד שבו עד היסוד על ידי המועצה האזורית שגם תלשה את שלט ההנצחה של אבי".

עורכי הדין אהב כהן ואיתי לוי ממשרד כהן-סטרשנוב-לונדון ציינו בכתב התביעה כי: "לצערנו אנו חיים במדינה למודת קרבות ואסונות שכמעט בכל רחוב ניתן להיתקל בשלט הנצחה, באנדרטה ובמבנה הקרויים על שמו של חלל כזה או אחר. זהו הנוף הישראלי וזהו החיבור של עם ישראל לנופליו. בהחלטתה השרירותית, מחקה המועצה האזורית עמק חפר את זכרו של רפאל כהן מן הזיכרון הקולקטיבי".

דף ההנצחה של רפאל כהן - מתוך אתר "יזכור" של משרד הבטחון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully