וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה חלפה, איומי הבחירות שבו - והשאלה אותה שאלה: מה נתניהו רוצה?

4.3.2018 / 16:35

אז הייתה זו הקמת התאגיד בצל חקירות 1000 ו-2000, היום זהו חוק הגיוס בצל המלצות המשטרה. אז היה זה משבר יזום, היום זהו בלאגן קואליציוני מקרי, כשכל הצדדים "לא רוצים לצאת פראיירים מול הציבור". ונתניהו? הוא עשוי לפתוח את קמפיין יוני 2018 ממש עכשיו, בוושינגטון

צילום: שלומי גבאי

תחושה קלה של דה ז'ה וו עלתה אמש אצל חובבי הפרטים הפוליטיים הקטנים, כשראש הממשלה בנימין נתניהו עמד על השטיח האדום בנתב"ג בדרכו לארצות הברית ובישר לאומה ולשותפיו הקואליציוניים ש"עם רצון טוב", אין סיבה ללכת לבחירות. בדיוק לפני שנה, במוצאי שבת, נתניהו עמד בפתח מטוס אל על בדרכו לביקור מדיני רם חשיבות בסין, כשהוא מותיר מאחוריו מהומה קואליציונית לא קטנה. הימים היו ימי השיא של החשיפות המרעישות בתיקים 1000 ו-2000, שבועיים אחרי חקירתו הרביעית של נתניהו באזהרה, ונתניהו יצר משבר יזום עם שר האוצר משה כחלון סביב הקמת תאגיד השידור הציבורי. כמה שעות לפני ההמראה לביקור ההיסטורי, נתניהו כינס בביתו בבלפור שורה של שרי ליכוד מקורבים שהפיצו את בשורת האיום המפורש בבחירות. רגע לפני שהתעופף לשבוע מארץ הקודש, נתניהו נאם על חשיבות ההסכמים הקואליציוניים, והותיר מאחוריו מערכת פוליטית מבולבלת עם סימן שאלה אחד גדול: מה הוא עצמו רוצה?

שנה חלפה. לא היו בחירות, והתאגיד קם ומשדר, אפילו עם גאולה אבן, תיק 1000 ו-2000 כבר הבשילו לכדי המלצות משטרה על שוחד והקואליציה שרדה את זה ולכאורה יכולה להמשיך, כפי שנתניהו אמר אתמול, עד נובמבר 2019. אבל סימני השאלה סביב התוכניות הפוליטיות של נתניהו הוצתו מחדש אמש סביב משבר הגיוס אחרי שעמית סגל פרסם ב"חדשות השבת" הערכה לתאריך יעד לבחירות - יוני 2018 - והמתיחות הפוליטית מיד עלתה לאש גבוהה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה לפני המראתם לביקור בסין, 19 במרץ 2017. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
ממריאים לסין, מרץ 2017/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח
ראש הממשלה בנימין נתניהו עולה למטוס לקראת פגישתו עם טראמפ. חיים צח / לע"מ,
ממריאים לוושינגטון, מרץ 2018/חיים צח / לע"מ

בשונה מסערת התאגיד של השנה שעברה, כאן לא מדובר במשבר יזום מבית היוצר של נתניהו - אלא בסוגיה פוליטית לוהטת שבמקרה נקלעה לנסיבות העניין, זה משבר אמיתי: כל הצדדים בקואליציה - החרדים, הליכוד, כחלון וליברמן - מתבצרים בעמדותיהם, ונראה שתידרש נוסחת קסם שתושיע את הקואליציה מהבלגן הפעם. אבל כמו אז, גם היום, כולם יודעים שההחלטה נתונה בידיו של נתניהו ושהתאגיד - או בגלגולו הנוכחי, משבר הגיוס - הוא רק תירוץ.

בשבוע הקרוב נתניהו ינהל את המשבר בשלט רחוק מאמריקה הרחוקה והנוצצת, שם יזכה גם להפוגה ממבול הכותרות של השבועות האחרונים על המלצות המשטרה בתיק 1000 ו-2000 וההתפתחויות הדרמטיות בתיק 4000. בין חיוכים בחדר הסגלגל עם הנשיא דונלד טראמפ לנאום בפני קהל נלהב בוועידת איפא"ק, ראש הממשלה יחלק הוראות לשליחיו יריב לוין וזאב אלקין, שאמונים על מציאת מוצא מהפלונטר עם החרדים. נכון לעכשיו, לא נראית פשרה באופק: החרדים מתעקשים להצביע על נוסח של חוק גיוס לפני התקציב, אבל אין נוסח מוסכם כזה בנמצא, וכחלון מתעקש שהתקציב יאושר בעוד שבועיים.

שר האוצר, משה כחלון, 17 בינואר 2018. ראובן קסטרו
מתעקש על אישור התקציב בתוך שבועיים. כחלון/ראובן קסטרו

השעון מתקתק, ומשחק ההאשמות - המוכר בכינוי "בליים גיים" - מתנהל ביתר שאת. כולם מפזרים את המילה "בחירות", הליכוד מאשים את החרדים ב"התנהגות לא רציונלית", החרדים מאשימים את כחלון וליברמן ומאיימים להמליך את השמאל, וככלל - נראה שכולם עסוקים יותר בלהאשים אחרים מאשר בלמצוא פתרון לבעיה. גם אם נתניהו נקלע בטעות לשני אולטימטומים וגם אם יש אפשרות תאורטית להוריד את כל הצדדים מהעץ - הדינמיקה הנוכחית בקואליציה עשויה למנוע מהם להגיע לשם. "כולם חוששים שנתניהו רוצה ללכת לבחירות בגלל שיקולי חקירות, ולא רוצים לצאת פראיירים מבחינה ציבורית. כולם מחכים לשמוע מנתניהו אם, מה, ומתי הוא רוצה?", אמר גורם פוליטי בכיר לוואלה! NEWS.

בשבועיים הקרובים הקואליציה תעמוד תחת לוח זמנים מלחיץ ואינטנסיבי - כדי להעביר תקציב או לפזר את הכנסת - והפור ייפול לכאן או לכאן בימים הקרובים, בהתאם להחלטתו של נתניהו. גם אם הפעם זה לא משבר יזום, בקואליציה מעריכים שהוא החליט לנצל אותו לטובה. בשנה האחרונה נתניהו הצליח ללהטט בין השעון המשפטי והפוליטי של חקירות המשטרה, אך כעת השעון מתקתק לקראת פרסום המלצת היועץ המשפטי לממשלה, וקל יותר ללכת לבחירות עם המלצת משטרה שכבר עברה מסע דה-לגיטימציה מאשר עם החלטה רשמית על הגשת כתב אישום. פיזור הכנסת בשבועיים הקרובים אכן יוביל לבחירות ביוני 2018, כמה שבועות בלבד אחרי מופעי הענק שמירי רגב מתכננת לחגיגות ה-70 וטקס היסטורי של העברת שגרירות ארה"ב לירושלים, אולי אפילו בהשתתפותו של הנשיא.

וואלה TALK הראיון המרכזי עם יעקב אילון והרב יעקב ליצמן. ראובן קסטרו
בקואליציה מסכירים שקל יותר ללכת לבחירות על הגיוס מאשר על החקירות. ליצמן/ראובן קסטרו

לנתניהו נוח יותר ללכת על נושא הגיוס לבחירות מאשר על החקירות, מסכימים רבים בקואליציה, והפעם - בניגוד למשבר התאגיד בשנה שעברה - לא בטוח שיהיה מי שיעמוד בדרכו. בפעם הקודמת שנתניהו איים בבחירות, הוא נבלם על ידי ישראל כץ וחזית של חברי כנסת בליכוד שהביעו התנגדות נחרצת למהלך. הפעם, בכירים בליכוד נשמעים קצת אחרת. נושא הגיוס הוא נושא טוב ללכת עליו לבחירות, אמר אחד מהם בימים האחרונים, ויכול לסייע במניעת סחף קולות לאויב הגדול יאיר לפיד, ואחרי הסקרים הפנימיים שנתניהו הזמין והפיץ בסוף השבוע - שמגלים התלכדות אלקטורלית פנומנלית - מרגישים די בטוח במפלגת השלטון.

אם אכן גמלה בלבו של נתניהו ההחלטה ללכת לבחירות, הקמפיין ייפתח רשמית השבוע בוושינגטון, שם ינסה לכבוש את סדר היום בחיבוקים וחיוכים עם טראמפ ובדיבורים ואזהרות על התבססותה של איראן באזור. גם מסע הבחירות הקודם של נתניהו כלל נקודה מכרעת בוושינגטון, בנאום שנוי במחלוקת בקונגרס, אבל כאן הדה ז'ה וו מוגבל, כי אז ישב בבית הלבן ברק אובמה, ולא טראמפ האוהד. אבל החבר הטוב בהחלט יקבל הזמנה להגיע ביום העצמאות לירושלים, במה שעשוי להיות האירוע המרכזי בקמפיין הבחירות הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully