וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש בדיונים סגורים: חקירות נתניהו יימשכו גם אם יהיו בחירות

4.3.2018 / 11:37

מנדלבליט, שנכנס לתפקידו לאחר הבחירות האחרונות, אשרר את המדיניות לנוכח אירועי הימים האחרונים. "רשויות אכיפת החוק בתקופת ערב בחירות יתנהלו כסדרן גם ביחס להליכים בעניינם של נבחרי ציבור ומועמדים לבחירה", קבעו ההנחיות של היועמ"ש לשעבר וינשטיין - ונותרו על כנן

צילום: שלומי גבאי

החקירות הפליליות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו יימשכו כסדרן גם אם הבחירות לכנסת יוקדמו, וכך גם הליכי ההתייעצות, ההמלצה וההחלטה בתיקים שהסתיימה בהם חקירת המשטרה והועברו לפרקליטות - כך עולה מדיונים פנימיים במערך הייעוץ המשפטי לממשלה, בראשות היועץ אביחי מנדלבליט.

לקראת הקדמה אפשרית של הבחירות, אשרר מנדלבליט, שנכנס לתפקידו לאחר הבחירות האחרונות לכנסת, הנחיות של קודמיו בדבר "מדיניות התביעה והאכיפה לפני הבחירות", הן לכנסת והן לרשויות המקומיות. תמצית ההנחיות היא שהבחירות לא ישפיעו על החקירות ושהיועץ עשוי להתערב בהליכים המשטרתיים, כדי שהחקירות לא ישפיעו על הבחירות - אף שגם בהתערבות כזו יש כדי להשפיע, כי מהבוחרים נשלל מידע חיוני להחלטתם.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ועידת השלטון המקומי וכנס מוני אקספו 2018, ביתן 2, גני התערוכה, תל אביב, 14 בפברואר 2018. ראובן קסטרו
בחירות לא יעזרו. נתניהו/ראובן קסטרו

הנחייה 1.1913 של היועמ"ש קובעת כי משום ש"מערכת אכיפת החוק אינה מעורבת בזירה הפוליטית, פעילות רשויות אכיפת החוק בתקופת ערב בחירות תתנהל כסדרה גם ביחס להליכים בעניינם של נבחרי ציבור ומועמדים לבחירה". הטיפול בתיקיהם יהיה "בהתאם למהלך העניינים השוטף ועל פי סדרי העדיפויות הנהוגים".

היועמ"ש מבחין בין תיקים קיימים לבין תלונות חדשות. "הטיפול בתיקים של נבחרי ציבור או מועמדים המצויים בעיצומה של חקירה שוטפת יימשך כסדרו וללא כל השהייה", אך לקראת "פעולות חקירה מיוחדות שעלולות לעורר חשש להשפעה פוליטית, כגון חיפוש בביתו או במשרדו של נבחר ציבור או מועמד, חקירתו באזהרה וכדומה" תידרש המשטרה לזהירות חריגה.

ראש היחידה החוקרת יבקש אישור לפעולות אלה מראש אגף החקירות והמודיעין, וראש אח"ם "ייוועץ לפי הצורך ביועץ המשפטי לממשלה או בפרקליט המדינה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אביחי מנדלבליט בכנס לציון 15 שנה להקמת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, אוניברסיטת ת"א, 26 בדצמבר 2017 1. ראובן קסטרו
"תיקים של נבחרי ציבור בעיצומה של חקירה יימשך כסדרו". מנדלבליט/ראובן קסטרו

היועץ הקודם, יהודה וינשטיין, העניק לסעיף זה פרשנות מרחיבה והחיל אותה גם על רעייתו של הנבחר והמועמד נתניהו. בהחליטו ערב בחירות 2015 לאשר למשטרה לחקור את תיק מעונות רה"מ, שהחשודה המרכזית בו הייתה שרה נתניהו, הגביל וינשטיין את פעולות החקירה לאיסוף שקט, ללא זימון חשודים ועדים לחקירות, בטענה שצילום החשודים המגיעים להיחקר עלול להשפיע על הבוחרים. בתיק ישראל ביתנו אישר וינשטיין לעבור מחקירה סמויה לגלויה, למרות קרבת הבחירות.

מנדלבליט החליט בספטמבר אשתקד להגיש בתיק המעונות כתבי אישום נגד שרה נתניהו וסמנכ"ל משרד ראש הממשלה עזרא סיידוף, בכפוף לשימועים. ככל הידוע, עמדתו לא השתנתה בעקבות השימועים ולאחר בחינת חומרים שהוצגו בתביעת הדיבה של מני נפתלי נגד ניר חפץ, עו"ד דוד שמרון, עו"ד יוסי כהן ודוברים אחרים מטעמו של נתניהו. החלטה סופית בעניין כתבי האישום צפויה בתוך שבועות מעטים, ומכל מקום לפני הבחירות, גם אם יוקדמו.

על המשטרה להימנע מ"שימוש במערכת החוק ככלי ניגוח פוליטי"

אשר לתלונות חדשות, שיוגשו בתקופת הבחירות נגד נבחרים או מועמדים, בסמכות ראש אח"ם לשקול "בהתאם לשיקולים הרגילים" אם מוצדקת פתיחה בחקירה, אך עליו להישמר מפני "שימוש במערכת אכיפת החוק ככלי ניגוח בידי יריבים פוליטיים באמצעות הגשת תלונות מניפולטיביות". אם ראש אח"ם מפקפק, עליו להביא את הסוגיה להחלטת היועמ"ש או פרקליט המדינה.

בין התיקים שמגבלה זו אינה אמורה לחול עליהם, מפני שהתלונה למשטרה הוגשה כבר בדצמבר אשתקד: פניית עובד באגף הביטחון של משרד ראש הממשלה בדבר חשדות למרמה ברכש אמצעים שנועדו כביכול למשרד, או למעון בירושלים, אך הוסטו לשימושים אחרים בביתה הפרטי של משפחת נתניהו בקיסריה.

עם סיום תיקי החקירה נגד נבחרים או מועמדים אמורה המשטרה "לפרסם את מסקנותיה כמקובל" - נוסח ההנחיה קדם לאישור חוק ההמלצות - אך רק בתיאום מוקדם של הפרסום עם היועץ או הפרקליט. בנוסף, יוקם צוות ארצי, בפיקוח ראש אח"ם, לבדיקת תלונות על עבירות בתחום תעמולת הבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully