וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקדח במערכה הראשונה: התנגדות טראמפ ללובי הנשק היא תחילת המהפך

2.3.2018 / 8:10

בצעד נדיר קרא הנשיא האמריקני למחוקקים לפעול נגד איגוד הרובאים הלאומי ולקדם הגבלות על נשק. לקראת בחירות אמצע הקדנציה מעביר טראמפ מסר לפיו דרושה פעולה, מחשש שהזעם הציבורי על אירועי הירי יביא לניצחון הדמוקרטים בבחירות לקונגרס

צילום:רויטרס, CNN עריכת וידאו:ניר חן

לא לעתים קרובות רואים נשיא רפובליקני, שבסיס תמיכתו האיתן ביותר הוא האוונגליסטים, וכן הלבנים ממדינות הדרום והמערב יוצא בפומבי, לעיני מצלמות הטלוויזיה וקורא למחוקקים רפובליקנים להתנגד ללובי הנשק - איגוד הרובאים הלאומי (NRA), הלובי החזק ביותר בארצות הברית, המממן מחוקקים רבים, הנחשב בלתי פגיע ובלתי מנוצח. למעשה, כמעט לעולם לא, עד השבוע.

בל תהיינה אי הבנות - גם כעת אין שום אפשרות לשנות את התיקון השני לחוקה האמריקנית, אין שום אפשרות מעשית לשנות את הבנת התיקון השני, שאחרי הכל מדבר על מיליציה חמושה - ומשמעותו היום היא כי כל אזרח יכול להיות חמוש בכמעט כל כלי נשק שניתן להעלות על הדעת. וכן, גם עתה אנשים הנמצאים ברשימת החשודים בטרור יכולים להיכנס לכל חנות כל בו ולרכוש רובים, אקדחים ומה לא.

באוויה אף העבירו חקיקה שמאפשרת לעיוורים לקנות נשק חם כדי שגם הם יוכלו לירות כאוות נפשם. ועדיין משהו השתנה בציבוריות האמריקנית. ייתכן שטראמפ, אדם בעל חושים חדים, הבין זאת מהר.

לקריאה נוספת:
"מתנגדים לכל איסור על נשק": הפנים החדשות של איגוד הרובאים בארה"ב
בעקבות הטבח בפלורידה: טראמפ הורה לאסור מכירת התקן לרובים

נשיא ארה"ב בדיון בבית הלבן על הגבלות כלי נשק, 28 בפברואר 2018. רויטרס
שינוי בציבוריות האמריקנית. טראמפ במפגש עם המחוקקים, הלילה/רויטרס

מה שקרה הוא הטבח ב-17 תלמידים ומורים בבית ספר תיכון בעיר פארקלנד שבפלורידה. מדוע דווקא הטבח הזה? הרי היו רבים כל כך - בקולומביין, בג'ורגי'ה טק, בכנסיות, בבתי ספר, הקשה מכולם במונחי אבידות בלאס וגאס באוקטובר האחרון. מדוע פארקלנד שונה? אולי כי מדובר בטבח אחד יותר מדי - וכנראה כי הפעם צעירי בית הספר הרהוטים הרימו את הדגל, והחלו להציף את רשתות השידור והרשתות החברתיות במחאתם.

התגובה הראשונית היתה צפויה עד דיכאון: תיאוריות קונספירציה מטורללות של אנשי הימין האמריקני הטוענים שהצעירים האלה בעצם אינם ניצולי הטבח כי אם שחקנים שנשכרו בידי המפלגה הדמוקרטית, ג'ורג' סורוס וכל השאר. גם טראמפ אמר, ולובי הנשק כמובן החרה החזיק אחריו שמה שצריך כמובן הוא עוד נשק - נשק חם למורים.

עוד באותו נושא

בעקבות הטבח בפלורידה: רשת ספורט ענקית תפסיק למכור רובי תקיפה

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ נפגש עם שורדי הטבח בתיכון בפלורידה, 21 בפברואר 2018. רויטרס
טראמפ במפגש עם ניצולי הטבח בפלורידה, בשבוע שעבר/רויטרס

והיו התקפות ארסיות של דיינה לאש, הדוברת הרהוטה של ה-NRA, נגד כולם למעשה. אבל הפעם זכר הטבח לא שקע, וכמה פוליטיקאים החלו לחוש שהציבור האמריקני בכללו קץ בנעשה. על סדר היום הציבורי הועלו קריאות לנקיטת צעדים - לא גורפים, כמובן - לשנות במעט את הכללים הקיימים, כללים שהקונגרס יכול לשנות.

איש לא קרא להחרים את כלי הנשק מידיהם של אמריקנים, בכל זאת. מחצית מהנשק החם הנמצא בידי אזרחים בכל העולם הוא בבעלות אזרחים אמריקנים. שיעור מקרי המוות מנשק חם בארצות הברית הוא בין הגבוהים בעולם.

בין הצעדים שהוזכרו היו הקשחת הנגישות של אנשים המתמודדים עם בעיות נפשיות לנשק חם והטלת מגבלות על רכישת התקנים ההופכים רובה לרובה אוטומטי. מושל פלורידה ריק סקוט הרפובליקני אף קרא להעלות את הגיל שבו ניתן לרכוש רובה ולהפוך אותו לרובה סער אוטומטי ל-21, הגיל המינימלי שבו מותר לרכוש אלכוהול בארצות הברית.

ב-NRA רואים בכל צעד נגדם חלק ממדרון חלקלק של מזימות השמאל והליברלים

השלב הבא היה שחברות מסחריות, החשות את נטיות הציבור טוב יותר מאחרים מכיוון שהישרדותן תלויה בכך, החלו להודיע שלא ישתפו פעולה עוד עם ה-NRA. כדור השלג המשיך להתגלגל במהירות בלתי צפויה כשרשתות חנויות כל בו - בראשן, סמל חנויות הכל-בו האמריקניות "וולמארט" - הודיעו שלא ימכרו נשק חם למי שגילו פחות מ-21.

ההתנהלות של ה-NRA עד כה הייתה תמיד אחת - אסור לוותר על אף סעיף של נגישות לנשק לא משנה מאיזו סיבה, ולא משנה עד כמה הגיוני זה ייראה. מדובר ביותר מהתנהלות טקטית, אלא ממש באידאולוגיה. בעיני ראשי איגוד הרובאים הכול הוא מדרון חלקלק, המורכב ממזימות הממשל, השמאל, הליברלים, יפי הנפש ואחרים, ששואפים לשלול מהאזרחים האמריקנים את הנשק המגן עליהם. מבחינת ה-NRA הנשיא טראמפ, בבת עינם, תקע סכין בגבם.

טראמפ עשוי להיזכר כנשיא הראשון שהביא לשינוי בחוקי הנשק

קריאתו של טראמפ לעמוד נגד לובי הנשק מגיעה לאחר הכרזתו השבוע על הקמת המטה לבחירות לנשיאות ב-2020. זאת, כשברור שנושא הנשק החם יהיה משמעותי, אולי אף קריטי, בבחירות אמצע הקדנציה שייערכו בנובמבר, כאשר הרפובליקנים חוששים מאבדן הרוב שלהם באחד או אף שני בתי הקונגרס - וכשהבית הלבן נמצא במערבולת פנימית, כרגיל. וכל הזמן הזה צל חקירת המעורבות הרוסית ממשיך לרחף מעל הנשיא, שנתוני התמיכה בו נמוכים מאוד.

חברי מיליציה מתאמנים בג'קסון, ג'ורג'יה, ארצות הברית, 2 בנובמבר 2016. רויטרס
מספר הקורבנות באירועי ירי המוניים רק מאמיר. חברי מיליציה עצמאית במדינת ג'ורג'יה/רויטרס

קבל עם ועדה האיץ טראמפ מחוקקים לצאת נגד הלובי המממן אותם ולפחות להעלות את הגיל החוקי לרכישת נשק. צעד שאינו מהווה באמת סיכון מבחינתו. מה שהוא בעצם אומר לרפובליקנים ולאיגוד הרובאים הלאומי הוא "אם לא נעשה צעד קטן כעת, הדמוקרטים יעלו לשלטון או ישיגו רוב בקונגרס ואז יהיו צעדים חמורים בהרבה" - ולאיגוד הרי אין אלטרנטיבה. זה לא שהם יתמכו נניח באליזבת וורן או בברני סנדרס לנשיאות. אין ולא יהיה להם ממשל טוב יותר מהנוכחי. אולי הם היו שמחים לקבל את פנס כנשיא - אבל מי יתקע לידיהם שהוא לא יאלץ להתמודד עם קונגרס דמוקרטי?

וכך טראמפ מבצע מהלך טקטי מבריק - אם יצליח הוא זה שיקבל קרדיט על חקיקה המפחיתה את מספר הקורבנות המיותרים מהרצח ההמוני הבא בארצות הברית. ואם לא, בכל זאת הוא ייזכר כמי שניסה לעשות משהו להפחתת מגיפת הרציחות האמריקנית. דבר שכל נשיא בעשורים האחרונים נכשל בו - ומספר הקורבנות רק מאמיר. טראמפ, בניגוד לקלינטון או אובמה, הוא הראשון שיש לו סיכוי מעשי להעביר חקיקה שתשנה ולו במעט את המציאות העגומה, הבלתי אפשרית, שבה אדם החשוד בטרור, אדם המוגדר בעל בעיות נפשיות יכול להזמין בדואר או לקנות בחנות הכל-בו הסמוכה רובה, או רובים, ולצאת ולבצע את הטבח הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully