וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ קיבל את בקשת המדינה, פינוי נתיב האבות נדחה ב-3 חודשים

נשיאת העליון אסתר חיות ציינה בין הנימוקים להחלטה את נכונות התושבים לפינוי בדרכי שלום. עם זאת, בג"ץ דחה את בקשת המדינה לנסר שישה מהמבנים במאחז ולא להרוס אותם במלואם. השר ליברמן בירך על ההחלטה: "תאפשר לנו להשלים את ההידברות עם התושבים ולהגיע למתווה מוסכם"

צילום: יותם רונן, עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: נתיב האבות, נובמבר 2017)

בג"ץ קיבל היום (רביעי) את בקשת המדינה לדחות בשלושה חודשים את פינוי 15 הבתים במאחז נתיב האבות. עם זאת, דחה בית המשפט את הבקשה לנסר שישה מהמבנים ולא להרוס אותם במלואם. בפסיקה מציינת נשיאת העליון אסתר חיות את הסכמת התושבים לפינוי ללא התנגדות כאחת הסיבות לקבלת הבקשה לדחיית הפינוי. "שיקול ההסכמה והפינוי בדרכי שלום אינו שיקול בלעדי במסגרת הכרעה בבקשה להארכת מועד לביצוע פסק דין, אך הוא בהחלט בעל משקל", כותבה חיות. "כמו כן, יש לתת משקל מסוים לכך שהתושבים התחייבו לפינוי, בין אם תתקבל בקשת הארכה בין אם לאו".

לצד זאת, מציינת חיות את העובדה כי החלו העבודות להקמת האתר הזמני למפונים כסיבה נוספת. עם זאת, היא מבהירה כי מדובר ב"ארכה סופית ואחרונה ובסיומה יהא על המדינה לבצע את פסק הדין ככתבו וכלשונו".

הכנה לפינוי נתיב האבות, 29 בנובמבר 2017. TSP, הילל מאיר, מערכת וואלה! NEWS
הפינוי נדחה. נתיב האבות/מערכת וואלה! NEWS, TSP, הילל מאיר

בנוסף לדחייה, ביקשה המדינה לנסות להסדיר שישה מבנים שנמצאים בחלקם על קרקעות פלסטיניות פרטיות. זאת למרות שבית המשפט דחה בקשה דומה בעבר. המדינה טענה כעת כי החלו הליכי תכנון להסדרת המבנים ולכן יש לאשר זאת, אולם הבקשה נדחתה. "אם כן, ההיתכנות התכנונית להכשרת חלקי המבנים אינה ברורה, וממילא לא נמסרה הודעה לבית המשפט על כך שהוצאו להם היתרי בנייה. לפיכך, אינני סבורה כי חל שינוי נסיבות המצדיק לשנות מהכרעתנו בבקשה הקודמת ומפסק הדין", כתבה חיות.

השבוע אישרה הממשלה תקציב של כ-60 מיליון שקלים לתוכנית הפינוי וכן את קידום הסדרת המאחז. התקציב כולל הקמת אתר זמני לתושבים שיפונו ובנוסף פיצויים בסכום של עד 28 מיליון שקלים.

בתגובה להחלטת בג"ץ נמסר ממטה נתיב האבות כי "בג"ץ עשה את שהתבקש ממנו בכך שנענה לבקשת המדינה לדחיית ההרס לפחות עד שיהיה הפתרון ההומניטרי. עם זאת מאבק תושבי נתיב האבות לא הסתיים עד אשר יחזרו לבתי הקבע בשכונה". ראש מועצת גוש עציון שלמה נאמן, בירך אף הוא על החלטת בג"ץ שלדבריו "ששמה את ההיגיון לפני מידת הדין והתחשבה במשפחות ובילדים ההחלטה מאפשרת לתושבים לעבור מדלת ביתם לדלת של מגוריהם הזמניים ומאפשרת תנאים אנושיים במציאות הלא אנושית של הריסת בית חייהם".

תושבים מתנגדים לפינוי נתיב האבות, 6 בפברואר 2018. מטה המאבק בנתיב האבות, מערכת וואלה! NEWS
התושבים הסכימו להתפנות בדרכי שלום/מערכת וואלה! NEWS, מטה המאבק בנתיב האבות

גם שר הביטחון אביגדור ליברמן בירך על ההחלטה ואמר כי היא "תאפשר לנו להשלים את ההידברות עם התושבים ולהגיע למתווה מוסכם". השרים נפתלי בנט ואיילת שקד מסרו כי "זוהי החלטה הומניטרית חשובה שתאפשר לתושבים לעבור בשיטת 'דלת לדלת'. כמובן מוטב היה אילו העתירה המקורית הייתה נדחית על הסף. כעת אנחנו נפעל להכשרת היישוב החדש עבורם. אנו מודים לארגוני השמאל הקיצוני על הצלחתם בהקמת ישוב חדש ביהודה ושומרון אותו לא ניתן יהיה לעקור אותו עוד. על כל בית שיפונה בשל עתירות השמאל הקיצוני יקום ישוב חדש".

מתנועת "שלום עכשיו", שעתרה לפינוי המאחז, נמסר כי "בית המשפט אמר את דברו בעניין הניסיונות של הממשלה לחמוק ממימוש פסק הדין על ידי הצעות לניסור בתים ותכניות בנייה אבסורדיות. אנחנו מקווים שהדחייה שנתן בית המשפט לא תנוצל לרעה לניסיונות נוספים לחמוק מביצוע פסק הדין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully