וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערך הכשרות של "צהר" זכה לשבחים: "צעד בדרך לשבירת המונופול"

26.2.2018 / 18:45

מערך הכשרות שעליו הכריזו בארגון, זכה לשבחים על שבירת ההגמוניה. ח"כ עזריה כינתה את המהלך "צעד אמיץ", בעוד ח"כ לביא אמרה כי בכך "הכשרות תחזור לדרך המלך, למען הציבור". ברבנות הראשית תקפו את השחקן החדש במגרש: "מקעקע את דמותה היהודית של מדינת ישראל"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: יאיר דניאל

"צעד אמיץ", "הכרזת ניצחון" ו"להחריב את היהדות הממלכתית", אלה רק חלק מהתגובות שהתקבלו היום (שני) בעקבות הכרזת ארגון "צהר" על הקמת מערך הכשרות "צהר - פיקוח מזון" כאלטרנטיבה לכשרות של הרבנות הראשית לישראל. מערך הכשרות החדש יפעל כחברה פרטית תחת הארגון, והוא יעסיק עשרות משגיחים ומשגיחות, שחלקם כבר הוכשרו על ידו בחודשים האחרונים. היעד שהציב לעצמו הוא לצרף 1,200 בתי עסק תוך שלוש שנים.

מנגד, ברבנות הראשית לישראל מטבע הדברים לא ששו על הקמת האלטרנטיבה להם. "חבל שבמקום להירתם למלאכת שיפור פניו של מערך הכשרות הממלכתי, אצה הדרך לארגון צהר לנקוט בצעד שעלול להחליש את הכשרות הממלכתית, והכל באצטלה של דאגה לכשרות ולציבור. אין אלא להביע תמיהה על כך שגוף המציג עצמו כמי שערך הממלכתיות והתורה נר לרגליו, בוחר להקים אלטרנטיבה למערכת הכשרות הממלכתית, תוך ביזוי החוק", נמסר בתגובת הרבנות הראשית.

ארגון "צהר" הכריז על מערך כשרות מתחרה: "באנו לאתגר – לא להחליף". צילום: שלומי גבאי, עריכה: יאיר דניאל, מערכת וואלה! NEWS
ברבנות תקפו את האלטרנטיבה, אך ארגון צהר זכה בעיקר לברכות. הרב רפי פוירשטיין, יו"ר ארגון צהר/מערכת וואלה! NEWS, צילום: שלומי גבאי, עריכה: יאיר דניאל

"בכך", המשיכו ברבנות לתקוף את צהר, "חובר הארגון, לאלו המבקשים לקעקע את דמותה היהודית של מדינת ישראל. גופי כשרות פרטיים כדוגמת צהר ובד"צים למיניהם, קיימים במדינות רבות בעולם, אולם מערך כשרות ממלכתי יש רק אחד, כשם שיש לנו מדינה יהודית אחת, ורבנות ראשית אחת. הניסיון להחליף או להחליש גוף ממלכתי מוסדר והקמת אלטרנטיבה לשירותיו מהווה פגיעה במבנה השלטון ובתקינותו".

מול דברי הרבנות נשמעו בעיקר ברכות על המהלך. "המהלך של צהר הוא צעד אמיץ, משמעותי וחשוב בתהליך של שבירת מונופול הכשרות ופתיחת השוק לתחרות", אמרה ח"כ רחל עזריה שהייתה ממקימי ארגון "השגחה פרטית", מיזם נוסף שפועל בשנים האחרונות להעניק כשרות אלטרנטיבית לבתי עסק ומסעדות. "מונופול הכשרות כמו כל מונופול נותן שרות גרוע וגובה מחירים גבוהים ולא מוצדקים מהעסקים. הרבה אנשים בישראל רוצים כשרות אבל לא מוכנים להיכנע למונופול, והיום רבני צוהר מייצרים אלטרנטיבה מקצועית, ממלכתית וישראלית".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"צעד להשבת הכשרות לדרך המלך - לטובת הציבור"

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), המובילה הצעת חוק להפרטת מערך הכשרות, טענה כי "מדובר בצעד חשוב בדרך להשבת הכשרות לדרך המלך לטובת הציבור בישראל". היא הוסיפה כי המערך של הרבנות הראשית לישראל כיום "מנופח ומסואב וסובל משורה ארוכה של כשלים ותיקונו הוא צו השעה ושליחות של ממש".

היוזמה של צהר זכתה לאינספור ברכות מצד ארגונים ליברליים, בהם תנועת נאמני תורה ועבודה. בתנועה כינו אותה "מהלך חשוב" שמשנה את כללי המשחק ו"מהווים שינוי של המציאות בשוק הכשרות", כלשונם. עוד הוסיפה בתנועה כי "זוהי קריאת השכמה לשר לשירותי דת, להביא להסדרת הנושא ולהכניס את מערך הכשרות של צהר וארגונים נוספים באופן מסודר לתוך מערך הכשרות".

בארגון רבני ורבניות בית הלל הוסיפו כי בראש רבני צהר עומדים תלמידי חכמים גדולים וישרים, בהם מומחים גדולים לנושא הכשרות. "אנו סבורים שמונופול הכשרות איננו בריא וגורם לפגיעה בכשרות בארץ. לכן יש לעודד גופים שונים, כמו מערך הכשרות החדש של רבני צהר, בפעילותם המבורכת. זאת מתוך מטרה לייעל ולשפר את המערך הקיים, ובלבד שהדבר יעשה מתוך אחריות ומקצועיות"

אחד הגופים הפופולריים בתחום גופי הכשרות האלטרנטיביים הוא "השגחה פרטית". האחרון מספק שירותי כשרות בעסק אך לא מנפיק לו תעודות כשרות. הרב אהרון ליבוביץ, ראש הארגון טען כי "לפני חמש שנים 'השגחה פרטית' החלה לסדוק את המונופול של הרבנות, ועם הזמן - הרחבנו את הסדק והפכנו אותו לשער של ממש. לא נלחמנו בשביל עצמנו, אלא בשביל הציבור, ומתוך אמונה שארגונים נוספים ילכו בעקבותינו. ברכות לארגון רבני 'צהר', שנכנס היום דרך השער שפתחנו. ההצטרפות של 'צהר' למערכה היא הכרזת ניצחון וסימן לכך שהמאבק הצליח. מכאן והלאה זה רק ילך וישתפר".

עידית גוטליב,הרב אורן דובדבני, משה בארי, הרב רפי פויירשטיין, שי ברמן, מסע"ת הקמת מערך הכשרות מבית ארגון רבני צהר, בית סוקולוב, תל אביב, 26 בפברואר. שלומי גבאי
רבני צהר במעמד ההודעה על הקמת מערך הכשרות, היום/שלומי גבאי

היוזמה החדשה של צהר הייתה גם הזדמנות עבור ארגונים שאינם עוסקים בתחום הכשרות לתקוף את הרבנות הראשית לישראל. ד"ר יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית-קונסרבטיבית מסר בתגובה כי "גם הם (צהר) הבינו, לאחר שנים של הגנה בפועל על הרבנות הראשית באמצעות חיוך מזמין, כי תיקון יחסי הדת והמדינה בישראל ייעשה רק מחוץ לממסד הקיים. זהו צעד נוסף, חשוב מאין כמוהו, לפירוק הרבנות הראשית - מוסד שכבר מזמן איבד את האמינות והלגיטימיות שלו בעיני הציבור".

אורי קידר, מנכ"ל תנועת "ישראל חופשית" הוסיף כי "גם בצהר הבינו שהרבנות הופכת פחות ופחות רלוונטית ומנסים בכל הכוח לייצר רעיונות, אולם כמו בתחום הכשרות, גם בתחום הנישואים, הקבורה והגיור - יש כאן מונופול שצריך וחייבים לפרק, והפתרון הוא מחוץ לרבנות ולא כחלק ממנה".

בארגון "חותם" הזהירו מפני מה שכינו "השלכותיו ההרסנית של המהלך". בארגון אמרו היום כי "מצער לראות שהתעסקותם של ארגון צהר הינה בבחינת מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו. אנו נתקלים היום בעוד ניסיון של צהר להחריב את היהדות הממלכתית של המדינה, ולהחליש בכל דרך את הרבנות הראשית". בחותם הציגו עמדה של רבנים בכירים בציונות הדתית שקוראים לא לצרוך מוצרים שאינם תחת כשרות הרבנות הראשית: "אנו קוראים לא ליפול לניסיונות הונאה בכשרות".

ח"כ מיכאל מלכיאלי מש"ס אמר כי "היום הוכח שוב שבראש ארגון צהר עומדים אנשים שלא הצליחו עדין לעכל את הפסד שלהם בבחירות לבחירת רב ראשי לישראל, ובמקום לקבל את דעת הגוף הבוחר, הולכים ויוצאים נגד הרבנות הראשית לישראל באמצעות כל מיני מיזמים מצחיקים והזויים. ציבור שומרי התורה והמסורת, נאמן לדרך אבותיו וימשיך לסמוך על הרבנות הראשית לישראל ועל הרבנים הראשים, ולא ילך שולל אחרי קבוצת אנשים אוהבי פרסום וכוח".

ח"כ מיכאל מלכיאלי מש"ס. שלומי כהן, מערכת וואלה! NEWS
"מיזם מצחיק והזוי". ח"כ מלכיאלי מש"ס/מערכת וואלה! NEWS, שלומי כהן

במפלגת "האיחוד הלאומי", שהינה חלק ממפלגת הבית היהודי של שר החינוך נפתלי בנט, תקפו את ארגון צהר וקראו לו לחדול מלנסות להחליש את מערך הכשרות הקיים במדינת ישראל. מזכ"ל המפלגה אופיר סופר אמר כי "נסיון ארגון רבני צהר להקמת מערך כשרות הינו סכנה גדולה. הן ביחסי הון כשרות שנוצרים, והן ביחס לחוסר שליטה רגולטורי ועקיפה של החוק .אנו במפלגה נפעל בכל דרך לחזק את מוסד הרבנות הראשית ולהמשיך לשפר את מערך הכשרות. נפעל כנגד כל גוף שדרכו היא הרס הרבנות הראשית".

בספטמבר אשתקד, הרכב מורחב של שבעה שופטי בג"ץ דחה את עתירת התנועה הרפורמית נגד מונופול הרבנות על הכשרות, אך לראשונה התיר לבית עסק להציג את הקפדתו ההלכתית. בפסיקה נקבע כי אסור לבית אוכל שאינו מחזיק בתעודת הכשר להציג כל מצג כשרותי. עם זאת, קבעו השופטים, מותר לו להציג "מצג אמת" בדבר הסטנדרטים שעליהם הוא מקפיד, ואופן הפיקוח על שמירתם, הכולל גם הבהרה מפורשת כי אין בידו תעודת הכשר. הנשיאה היוצאת, מרים נאור, קבעה כי יש לאפשר לבעלי עסקים להציג תעודה או מסמך המסבירים את ההקפדה שלהם על הכשרות, בתנאי שאינם קוראים לכך "תעודת כשרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully