וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצעד חריג: ראשי הכנסיות סוגרים במחאה את כנסיית הקבר בירושלים

ראשי הכנסיות הכריזו על המהלך בעקבות הצעת חוק לפיה יופקעו קרקעות שהכנסיות מכרו לגופים פרטיים, והוחכרו בעבר לקק"ל. במקביל, ראשי הכנסיות מוחים נגד כוונת עיריית ירושלים לגבות חובות ממסי ארנונה בגובה מיליוני שקלים. ועדת השרים דחתה את הדיון בהצעה בשבוע

צילום: סי אם סי ורוני כנפו, עריכה: יאיר דניאל
כנסיית הקבר. Bernhard Richter, ShutterStock
כנסיית הקבר בירושלים/ShutterStock, Bernhard Richter

ראשי הכנסיות בירושלים הודיעו הבוקר (ראשון) על סגירת כנסיית הקבר עד להודעה חדשה, במחאה על כוונת המדינה להפקיע קרקעות שהכנסיות מכרו מאז שנת 2010. במסיבת עיתונאים שנערכה היום בעיר העתיקה, הם אמרו כי הצעת החוק מהווה פגיעה בזכויותיהם. במהלך היום החליטה וועדת השרים לענייני חקיקה לדחות בשבוע את הדיון בהצעת החוק.

בשנים האחרונות מכרו הכנסיות לחברות פרטיות קרקעות שהוחכרו לקרן הקיימת בישראל ולגופים נוספים באמצע המאה הקודמת ל-99 שנים. בעקבות זאת, תושבים רבים שגרים באזורים אלה עלולים להידרש בתום תקופת החכירה לשלם סכומי כסף גבוהים כדי להאריך את החכירה או להשיב את הקרקע והבתים. על פי הצעת החוק, מדובר באלפי משפחות בירושלים, כשרוב השטחים נמצאים בשכונות טלביה, רחביה וניות.

הצעת החוק של ח"כ רחל עזריה (כולנו) תאפשר למדינה להפקיע את הקרקעות שנמכרו בתמורה למתן פיצויים לבעלי הקרקע. שיעור הפיצויים ייקבע על ידי שר האוצר, ובאישור ועדת חוקה, חוק ומשפט. בעלי הזכויות יוכלו להשיג על גובה הפיצוי, אך לא על עצם העברת הזכויות. לפיני אישור החוק בוועדה, ציינה עזריה כי היא מקווה "שהרוכשים יתעשתו ונצליח להגיע לפתרון בהדברות ובהסכמה. אם זה לא יקרה, החוק יעביר את זכויות הקניין בקרקע וישיב אותן למדינת ישראל".

לקריאה נוספת:
ועדת הפנים לקק"ל ורמ"י: מצאו פתרון להאריך חכירת הקרקעות בירושלים
ירושלים: "מאות תושבים על קרקעות הכנסייה יישארו בלי כלום"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
שכונת טלביה בירושלים/מערכת וואלה, צילום מסך

לצד זאת, ראשי הכנסיות בעיר מוחים גם על המהלך לגביית ארנונה שהעירייה החלה החודש. למרות דרישת המדינה לא לגבות, העירייה הודיעה כי החלה לגבות חובות ארנונה מנכסים של האו"ם והכנסיות בסכום של יותר מ-650 מיליון שקלים. העירייה הודיעה בין היתר כי הוטלו עיקולים על מספר חשבונות בנק השייכים לכנסיות בשל אי תשלום הארנונה: הכנסייה האנגליקנית - 7,214,228.42 שקלים, הכנסייה הארמנית - 2,011,996 שקלים, הכנסייה היוונית - 70,946.88שקלים, הכנסייה הקתולית - 11,981,103.02 שקלים. עוד הוסיפו כי עיקולים נוספים בהמשך.

העירייה התבססה על חוות דעת של פרופ' גבריאל הלוי שקבע כי ההסכמים בין המדינה לכנסיות אינם תקפים לגבי עיריית ירושלים וכי העירייה מחויבת לפי החוק לפעול לגביית החובות.

כנסיית הקבר. photostockar, ShutterStock
צעד חריג במחאה על הצעת החוק. כנסיית הקבר/ShutterStock, photostockar

בהודעה משותפת לתיאופילוס השלישי, הפטריארך היווני-אורתודוכסי בעיר, נורהאן מנוג'יאן, הפטריארך הארמני בבירה, ושומר המקומות הקדושים (קוסטוס) פרנצ'סקו פאטון, הלינו השלושה על מה שהגדירו "המערכה השיטתית נגד הכנסיות והקהילה הנוצרית בארץ הקודש תוך הפרה בוטה של הסטטוס קוו הקיים". לדבריהם "המערכה מגיעה כעת לשיאה כאשר מקודמת הצעת חוק מפלה וגזענית המכוונת אך ורק כלפי נכסי הקהילה הנוצרית בארץ הקודש. אם תאושר, הצעת החוק תהפוך את הפקעת אדמות הכנסיות לאפשרית. הדבר מזכיר לכולנו חוקים בעלי אופי דומה שנחקקו נגד יהודים בתקופות אפלות באירופה".

השלושה אף התייחסו לכוונת עיריית ירושלים לגבות חובות מהכנסיות ואמרו כי זהו "צעד המנוגד לעמדה ההיסטורית של הכנסיות בעיר הקדושה ירושלים ויחסיהן עם הרשויות האזרחיות. פעולות אלה מפרות הסכמים קיימים ומחויבויות בינלאומיות המבטיחים את זכויות הכנסיות, במה שנראה כניסיון להחליש את הנוכחות הנוצרית בירושלים".

רחל עזריה. ראובן קסטרו
רחל עזריה/ראובן קסטרו

בעקבות המהלך החריג הבהירה ח"כ עזריה כי אין כוונה לפגוע בנכסי הכנסיות. "אני מקבלת את ההצעה לדחות את הדיון בהצעת החוק בשבוע כדי לעבוד מול הכנסיות", אמרה. "אין לנו כוונה לפגוע בקרקעות הכנסייה בשום אופן. אך לא יכול להיות שיזמים שקנו קרקעות בזול מהכנסיה, יעברו מדלת לדלת ויאיימו על דיירים שאם לא ישלמו בין 200 ל-500 אלף שקלים על הדירה שלהם הם יאבדו דירתם. ההצעה אינה נוגעת לקרקעות הכנסיה אלא אך ורק לקרקעות שנמכרו ליזמים פרטיים, שנכנסו בתפר בין המדינה לכנסייה. הצטערתי מאוד לשמוע על ההחלטה לסגור את כנסיית הקבר כשמטרת הצעת החוק לסייע לתושבי העיר".


עוד הוסיפה כי "שמעתי את הטענות של הכנסייה נגד העירייה על כך שניר ברקת מעקל חשבונות של הכנסייה. שוב ראש העיר מייצר משבר במקום לדאוג לתושבים שעלולים לאבד את ביתם. אגיש הצעת חוק שתפטור את הכנסייה מתשלום ארנונה".

תמונות סטילס של ניר ברקת וואלה טוק יעקב אילון 4.5.17. צילום: יותם רונן, יותם רונן
ראש עיריית ירושלים ניר ברקת/יותם רונן, צילום: יותם רונן

ראש עיריית ירושלים ניר ברקת מסר בעניין הכוונה לגבות מסי ארנונה מנכסי הכנסיות: "כנסיית הקבר ובתי התפילה של כל הכנסיות פטורים מארנונה, אין בכך כל שינוי וכך יימשך. אך האם זה נשמע למישהו הגיוני ששטחים מסחריים כמו מלונות, אולמות ועסקים יהיו פטורים מארנונה רק בגלל שהם בבעלות של כנסיות? מדוע שמלון ממילא ישלם ארנונה ומלון נוטרדם מולו יהיה פטור מכך? לצערנו יותר מדי שנים המדינה לא אפשרה לעירייה לגבות את החובות האלה על השטחים המסחריים שהגיעו ל-650 מיליון שקלים. זה לא חוקי ולא הגיוני. או שהמדינה תחזיר לנו את הכסף הזה שמיועד לפיתוח העיר, או שנמשיך לגבות אותו מהכנסיות כפי שמחייב החוק. לא אסכים יותר שתושבי ירושלים יממנו את סכומי העתק האלה".

מעיריית ירושלים נמסר כי היא מקיימת קשר טוב ומכבד עם כלל הכנסיות בעיר, ו"תוסיף לדאוג לצרכיהן ולשמור על חופש הפולחן המלא שלהן. עם זאת, לא נוכל להשלים שרק בירושלים מלונות, אולמות ועסקים מסחריים יהיו פטורים מארנונה רק כיוון שהם בבעלות הכנסיות, וזאת בניגוד לחיפה ותל אביב שגובות ארנונה מהנכסים העסקיים של הכנסיות.
יובהר כי כנסיית הקבר, כמו כל בתי התפילה של כל הדתות פטורה מארנונה והעירייה אינה גובה ארנונה מבתי תפילה".

(עדכון ראשון: 12:25)
.

הצהרת ראשי הכנסיות בישראל על סגירת כנסיית הקבר בירושלים עד להודעה חדשה. Mab-CTS, מערכת וואלה! NEWS
הצהרת ראשי הכנסיות בישראל על סגירת כנסיית הקבר בירושלים עד להודעה חדשה/מערכת וואלה! NEWS, Mab-CTS
הצהרת ראשי הכנסיות בישראל על סגירת כנסיית הקבר בירושלים עד להודעה חדשה. Mab-CTS, מערכת וואלה! NEWS
הצהרת ראשי הכנסיות בישראל על סגירת כנסיית הקבר בירושלים עד להודעה חדשה/מערכת וואלה! NEWS, Mab-CTS
הצהרת ראשי הכנסיות בישראל על סגירת כנסיית הקבר בירושלים עד להודעה חדשה. Mab-CTS, מערכת וואלה! NEWS
הצהרת ראשי הכנסיות בישראל על סגירת כנסיית הקבר בירושלים עד להודעה חדשה/מערכת וואלה! NEWS, Mab-CTS
סגירת כנסיית הקבר בירושלים. ----, מערכת וואלה! NEWS
סגירת כנסיית הקבר בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, ----

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully