וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתכוננים לפשיטה קרקעית: צה"ל תרגל הגנה על הגבול מחיזבאללה

25.2.2018 / 9:47

במשך ארבעה ימים התאמנה חטיבה 769 על התמודדות עם כוחות מובחרים של הארגון השיעי, שמתכנן לחדור לשטח ישראל בעימות הבא. החיילים תרגלו הגנה על יישובים וגיוס מילואים מהיר לייצוב הקו. מפקד החטיבה אל"מ ליברטי בטוח בלוחמיו: "שומרים לחיזבאללה כמה הפתעות"

צילום: דובר צה"ל, עריכה: תום זואילי

עוצבת חירם (חטיבה 769) שעל גבול לבנון בפיקודו של אלוף-משנה מני ליברטי, תרגלה בשבוע האחרון במשך ארבעה ימים תרגיל רחב היקף שמדמה פשיטות של יחידות חיזבאללה לתוך שטח ישראל, בהן יחידת העלית של הארגון השיעי: "כוח רדואן". בצה"ל נערכים למימוש האיומים של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה להעביר את הלחימה הקרקעית לשטח ישראל בניגוד למלחמת לבנון השנייה שהתנהלה בדרום לבנון. האיומים כוללים חדירות ליישובים ישראלים ומוצבי צה"ל וכיבוש שטחים.

מטרת התרגיל הייתה לדמות בשלב הראשון את תרחישי החדירה בהפתעה גמורה ללא מודיעין מוקדם, איתור האויב בשטח הישראלי ובלימתו לפני שיעמיק את התמרון לשטח הישראלי. השלב השני הוא תהליך גיוס כוחות המילואים שיעבו את מערכי ההגנה בגבול לבנון.

"ראשית צריך לציין כי התרגיל תוכנן מראש לפי הגרף", אמר השבוע אלוף-משנה ליברטי בריאיון לוואלה! NEWS והוסיף, "מוקד התרגיל היה הגנה עם אלמנטים התקפיים. תרגלנו גיוס כוחות במהירות, איך עוברים מאפס למאה, וכיצד לנהל את גיוס חיילי המילואים". בניגוד למלחמת לבנון השנייה בה התנהל הגיוס ברדיוס האש קצרת הטווח, תרגלה עוצבת חירם את הגיוס הרבה מאחור תוך מעבר לאזור רווי אש: פצצות מרגמה, רקטות וירי נ"ט.

תרגיל חטיבה 769 של עוצבת חירם. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
"תרגלנו את המצב המנטלי של גיוס בהתראה קצרה". אימון חטיבה 769/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

לפי התרחישים ינסה ארגון חיזבאללה לשגר מסת אש קצרת טווח על קו המגע בזמן שכוחותיו ינסו לפשוט לתוך השטח הישראלי. אחד האיומים הכבדים הוא ה"בורקן". רקטה קצרת טווח שנישאת על גבי טנדר והיא בעלת ראש קרבי של 100-500 ק"ג חומר נפץ לטווח של 2.5 ק"מ בממוצע. חיזבאללה עשה בו שימוש בלחימה בסוריה נגד קני המורדים.

"תהליך הגיוס ואופן צבירת הכוחות היה באחריות סגן מפקד החטיבה ואני הייתי אחראי על החזית", הסביר ליברטי והוסיף, "תרגלנו את המצב המנטלי של גיוס בהתראה קצרה. רוב הכוחות ידעו על התרגיל וחלק מצומצם קיבל צו 9 (צווי גיוס לאימון פתע). כדי לדמות מצב קרוב לאמת של גיוס בהפתעה. ההתייצבות הייתה מרשימה וגבוהה מאוד. בכל זאת מדובר באנשים עובדים, סטודנטים שלומדים. זה אתגר באימונים כי במלחמה ברור שכולם יגיעו במהירות". במסגרת ארגון יכולות האש והמודיעין של צה"ל בכלל הדרגים קיבלה חטיבת חירם יכולות אש מהרמה המטכ"לית שיאפשרו לה תקיפת מטרות בהיקף רחב מאוד תוך זמן קצר. כמו כן, לראשונה תורגלה עוצבת חירם בהיקף כזה של גיוס חיילי מילואים אל החזית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
תרגיל חטיבה 769 של עוצבת חירם. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
"ערוכים לכמה סוגי התקפות". אל"מ ליברטי/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

"אני מאוד מכבד את חיזבאללה אבל תרגלנו את היכולת להוציא להם את העוקץ. אנחנו שומרים לחיזבאללה כמה הפתעות", אמר מפקד החטיבה בתום התרגיל והוסיף, "צברנו כמות מאוד גדולה של כוחות בהגנה עם אגרוף שיהיו לו אלמנטים התקפיים. בזמן שאנחנו שנלחמנו בתרגיל על קו הגבול וביישובים צברנו כוחות מאחור ונלחמנו עם חיזבאללה. הנחנו פחות דגש לפיגועי מיקוח ביישובים. אני לא מתייחס לתרחישי בט"ש (ביטחון שוטף). המטרה שלנו הייתה לאתר אויב ולהשמיד אותו. קו ההגנה לא כולל רק את צה"ל ויש בו כוחות כיבוי אש, משטרה, מד"א, רח"ל (רשות חירום לאומית, ראשי מועצות ויישובים. הסנכרון והקשר בין הגופים חשובים מאוד. גם הגופים האזרחיים תרגלו את תהליך צבירת הכוחות. חטיבת החילוץ של פיקוד העורף תרגלה משימות באתרי הרס. אולם פינוי יישובים מאזרחים לא עמד במרכז התרגיל. זו החלטת דרג מדיני".

התחום הרפואי קיבל ביטוי משמעותי במהלך התרגיל. חמש פלוגות רפואיות תרגלו יותר ממאה פעולות רפואיות בשטח שחלקן הסתיים בפינוי רכוב או מוסק. 35 אמבולנסים השתתפו בתרגיל ויותר מ-450 חיילים נפצעו בהתאם לתרחישי התרגיל. נתון חסר תקדים בתרגילי צה"ל בגבול לבנון. ליברטי התייחס גם לתרחישי הקיצון ואמר, "לא הכרתי את תרחיש התרגיל. כדי שזה יהיה אמת. היינו ערוכים לכמה סוגי התקפות".

תרגיל חטיבה 769 של עוצבת חירם. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
תרגיל חטיבה 769 של עוצבת חירם/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

"המכשול ההנדסי שנבנה בשנים האחרונות הוא חשוב, אני לא תולה את יהבי על המכשול", אמר ליברטי. "לשם כך אנחנו מאוד משקיעים בכוחות המילואים של החטיבה. מחלקות הכוננות ביישובים מאומנות מאוד. שדרגנו את אמצעי הלחימה שלהם. הם חיים באותם יישובים וכבר לא צריכים לקפוץ ממקומות אחרים. המטרה שלנו היא לתרגל את החמור ביותר. הציווי שלנו להבין שזה יקרה בהפתעה באירוע אחד. לכן גם תרגלנו קוד חניבעל (חטיפת חיילים).

מפקד החטיבה סיפר על הפעילות של חיזבאללה על קו הגבול הלבנוני, "חיזבאללה נוכח כל הזמן, הוא לא מסתתר מאחור. אנחנו רואים יותר ניסיונות לפרובוקציות במסווה אזרחי. פעילות במסווה של ארגונים ירוקים. שלטים פרובוקטיביים (אחד מהם נחשף לאחרונה על ידי וואלה NEWS א.ב). אבל חיזבאללה מאוד נזהר לא למתוח את החבל". על ההפגנות של אזרחי לבנון שהתקיימו לאחרונה נגד בניית החומה בקו הגבול אמר אלוף-משנה ליברטי, "חיזבאללה שולט בזה. אני חושש מאוד מההפגנות כמו ברצועת עזה". על ההערכות שחיזבאללה דילל את כוחותיו בסוריה ומעביר חלק מהם לקו גבול לבנון-ישראל, אמר "חיזבאללה עוד לא סיים את העבודה בסוריה ומי שחושב ככה טועה, אבל הוא גם לא וויתר על המערכים שלו בדרום לבנון".

תרגיל חטיבה 769 של עוצבת חירם. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
תרגיל חטיבה 769, בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully