וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות בג"ץ הקופים: מונתה ועדת ביקורת על ניסויים בחיות

תמר נהרי

25.11.2002 / 17:30

הוועדה, שאושרה על ידי המועצה לניסויים בבעלי חיים, היתה אמורה לקום לפני 8 שנים; ועדה נוספת תבחן חלופות לשימוש בבע"ח; הארגונים העותרים: מקווים שהוועדות לא ישמשו כעלה תאנה

המועצה לניסויים בבעלי חיים אישרה ביום חמישי האחרון את מינויה של ועדת ביקורת, שתפקידה לפקח על האופן בו מתבצעים הניסויים בארץ. ועדת הביקורת היתה אמורה לקום כבר לפני כשמונה שנים, במסגרת חוק הניסויים, אך אושרה רק עתה בעקבות עתירת "בג"ץ הקופים". המועצה אישרה גם את הקמתה של ועדה לבחינת חלופות לניסויים בבעלי חיים, והורתה על חידוש פעילותה של הוועדה הארצית לניסויים לאחר כשנה וחצי ללא פעילות.

הדרישה להקמת ועדת הביקורת עלתה בעתירה, שהגישו שלושה ארגונים להגנת בעלי חיים בדרישה להפסיק ניסוי בארבעה קופים שנערך באוניברסיטה העברית. העתירה נמחקה לפני כשבועיים, לאחר שהאוניברסיטה הודיעה כי הניסוי הסתיים, והסכימה לבדיקת טענות העותרים על ידי ועדת הביקורת. מסקנות הבדיקה יוגשו בתוך שלושה חודשים.

לוועדת הביקורת מונו ד"ר מיכאל שיינבאום, וטרינר בפנסיה שהועסק בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, עו"ד לבנת משיח - נציגת משרד המשפטים בוועדה, ופרופ' שאול ידגר, ביוכימאי מהאוניברסיטה העברית שעסק בעבר בניסויים בעכברים. נציגי הארגונים במועצה דרשו כי פרופ' ידגר לא יעסוק בבדיקת הניסוי בקופים, עקב עבודתו באוניברסיטה העברית. המועצה נענתה לדרישה, וצפויה למנות מומחה אחר לבדיקה.

"אין ייצוג הולם לארגוני בע"ח"

צעדים משפטיים שנקטו הארגונים כנגד המועצה השפיעו גם על שתי ההחלטות נוספות שקיבלה המועצה. העמותה למען מדע מוסרי הגישה לאחרונה עתירה מנהלית, במסגרתה נדרשה אינפורמציה לגבי הוועדה הארצית ונושא החלופות לניסויים בבעלי חיים. מתשובת המועצה עלה, כי הוועדה חדלה לפעול במרץ 2001, בעקבות התפטרותו של היו"ר הקודם, ד"ר רוני קלמן. באשר לחלופות אישרה המועצה לראשונה בתשובתה לבית המשפט, כי אין בארץ שימוש רשמי כלשהו בחלופות לניסויים בבעלי חיים.

הוועדה הארצית מופקדת על אישור הניסויים בכמחצית המעבדות בארץ, השייכות לחברות מסחריות או למוסדות קטנים. כשלא פעלה הוסמכו המוסדות הנמצאים תחת פיקוחה לאשר לעצמם הניסויים. קלמן, המשמש כמנהל בית החיות (מקום בו מאוחסנים בעלי החיים המיועדים לניסויים) של האוניברסיטה העברית, התפטר על רקע חשש לניגוד אינטרסים בין תפקידו כיו"ר הוועדה ובין תפקידו כדירקטור בחברת "הרלן" שעליה מופקדת הוועדה. היו"ר החדש של הוועדה יהיה ד"ר נעם קריב, מנהל בית החיות של אוניברסיטת תל אביב.

הוועדה לחלופות צפויה לדון בארבע חלופות שונות לניסויים בבעלי חיים, שכבר אושרו לשימוש בארה"ב ובאירופה. לטענת ארגוני בעלי החיים, הכנסת החלופות לשימוש עשויה למנוע ניסויים באלפי בעלי חיים בשנה.

ענת רפואה, דוברת "נח" - התאחדות הארגונים להגנת בעלי חיים בישראל, מסרה בתגובה: "אנחנו מברכים על הקמת הוועדות, למרות שמצער מאוד להיווכח שהמועצה פועלת אך ורק תחת הוראות של בתי המשפט. אנחנו מקווים שהוועדות לא תשמשנה כעלה תאנה, כפי שזה נעשה עד כה. לצערנו, גם בוועדות החדשות אין יצוג הולם לאינטרסים של בעלי החיים, אך אם הן יפעלו באופן מקצועי ואחראי, כנדרש בחוק, ייחסך סבל רב ומיותר מאלפי בעלי החיים התמימים הכלואים במעבדות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully