וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרישה בלי העמדה לדין: חקירת בזק מקרבת את נתניהו ל"עסקת 10,000"

19.2.2018 / 0:28

מנדלבליט, שגרר רגליים והשהה את העברת תיק בזק למשטרה, יהיה נכון להימנע מהעמדה לדין של הזוג נתניהו, תמורת הודאותיהם בעבירות ופרישה מהחיים הציבוריים. נתניהו שרד פוליטית את גל ההמלצות, אבל גם קילוף השוחד לא יותיר אותו מעל המים אחרי הנחשול שיביא עליו מעמד נאשם

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: יוסי אלטר

ה"פרוץ" של המשטרה בחקירת פרשת "בזק" הוא צעד משמעותי נוסף בדרך לעסקה גדולה, שבמסגרתה יתפטר בנימין נתניהו מראשות הממשלה ויפרוש מהחיים הפוליטיים תמורת ויתור של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, על הגשת כתבי אישום נגדו ונגד אשתו, שרה: ביבי יגמור, אביחי יסגור.

כמעט שבוע לאחר הגשת המלצות המשטרה בתיקי 1000 ו-2000, השלב הנוכחי בחקירת תיק 4000 משקף את המדרון החלקלק של נתניהו. יש לו עכשיו יותר תיקים מאשר ללואי ויטון. אם מחברים שלושה תיקים אלה לתיק 3000 של כלי השיט, שמקורביו עו"ד דוד שמרון ויצחק מולכו חשודים בו ומנדלבליט מסרב לעדכן פומבית את מעמדו של נתניהו בתיק, מגיעים ל-10,000, מה שמסביר מדוע עוד יש פתאים המשוכנעים שנתניהו דגול מרבבה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט, 2015. AP
דגול מרבבה לצד יועמ"ש. מנדלבליט ונתניהו/AP

אלוף שלושת או ארבעת הפיקודים של התיקים הוא עו"ד ז'ק חן. הוא נשכר לייצג בתיק 3000 את תא"ל בדימוס אבריאל בר יוסף, שהיה המשנה לראש המטה לביטחון לאומי. המל"ל משתייך למשרד רה"מ, אך החשדות כלפי בר יוסף נוגעים בקשריו עם המתווך מיקי גנור ולא בהנחיות כלשהן שקיבל או לא קיבל מנתניהו. במקביל, ייצג חן את שאול אלוביץ' בחקירת פרשת בזק ברשות לניירות ערך, שהסתיימה והועברה לפרקליטות בלי שנתניהו נחשד או נחקר בה. על כן, לא נוצר כל ניגוד עניינים כשנתניהו ביקש מחן להצטרף לצוות פרקליטיו. אם פירושה של החקירה המשטרתית נגד אלוביץ' ומקורבי נתניהו הוא שבקרוב יוכרז גם נתניהו כחשוד בתיק, יימנע חן מלייעץ לו בתיק זה.

לכאורה, אין קשר בין התיקים השונים. למעשה, 2000 ו-4000 קשורים שניהם באותו אויב אימתני, ארנון מוזס. "ישראל היום" הוקם כדי לשמש משקל-נגד ל"ידיעות אחרונות". הטיית "וואלה! NEWS", נועדה לקזז את כוחו של אתר החדשות המתחרה, ynet. ובדומה, כשהוא טוען - טענה השנויה במחלוקת עובדתית - שעמד להזיק לארנון מילצ'ן, ברצותו לסגור את ערוץ 10, הוא אינו מתכחש לסיבה לרצון זה, הסיקור (ובעיקר החיקור) השלילי כלפיו. הכל אישי, מה טוב לביבי; לא למדינה, כלומר הפרת אמונים, גם אם לא יוכח הצמד מתת ותמורה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
ביבי נתניהו וארנון מילצ'ן. GettyImages
טען שפעל "להזיק למילצ'ן" ומודה שפעל למען סיקור אוהד. נתניהו ומילצ'ן/GettyImages

נתניהו שרד את הגל הראשון, המלצות המשטרה, אבל במערכת הפוליטית מוסכם שלא ישרוד את הנחשול המתקרב - הכרזת מנדלבליט על החלטה להגיש נגדו כתב אישום. אמנם החלטה בכפוף לשימוע, ואולי גם בקילוף סעיף השוחד והתייצבות על מרמה והפרת אמונים, אבל לא יהיה בשתי נחמות אלה כדי להשאיר אותו מעל המים.

חזקת החפות, האמורה ללוות כל נאשם עד להרשעתו, תחדל לעמוד לטובתו מבחינה ציבורית, כי המצב הרשמי ישתנה: מרגע הודעת היועץ ועד לשינוי מהפכני, בדמות עיכוב ההליכים או זיכוי, נטל ההפרכה עובר לאיש הציבור, בין שיינתן לכך תוקף משפטי בדמות הכרעה בבג"ץ ובין שתהיה זו רק עמדת שותפי נתניהו בממשלה, שיאיימו לפרוש ממנה אם לא יקדים אותם ויתפטר.

מצג האבסורד בקבינט

הכול חוזר, לפיכך, למנדלבליט. עד כה היטה את התהליך לטובת נתניהו, גם אם אין בכך כדי להעיד על התוצאה הסופית. הוא גרר רגליים - שלו ושל חוקרי המשטרה - ואפשר לנתניהו להרוויח זמן פוליטי יקר. בין השאר, השהה את העברת תיק בזק למשטרה ומנע ממנה בכך להתקדם בחקירה עוד לפני הגשת סיכומיה ב-1000 וב-2000.

חוקרי יאח"ה אכן היו טרודים מאד באותם תיקים, אך אין זה תירוץ - בתוך להב 433 הוטלה חקירת "בזק" על יחידה אחרת, הכלכלית (יאל"כ), העוסקת גם בתיק 3000. מרתק לראות כיצד יגיב אם מי מהחשודים, שיחסו לנתניהו הצטנן וחייב לדאוג עתה לעורו, יבקש מעמד של עד מדינה. לפחות אחד מהם נראה הולם את הקלסתרון.

מכל הפוליטיקאים, קרוב מנדלבליט לשרת המשפטים איילת שקד. היא היחידה מחברי הממשלה שהוזמנה אשתקד לחתונת בנו. לשקד נוח שהחלטת מנדלבליט בעניין כתב האישום - מבחינת העיתוי, שהרי בתוכן כמובן לא תתערב והוא לא יניח לה להתקרב - תימסר מאוחר ככל האפשר. גם ליועץ עצמו החיפזון מן השטן; ככל שיחלוף הזמן, אולי יקרה משהו שיפטור אותו מהצורך להעמיד לדין ראש ממשלה מכהן.

וואלה TALK הראיון המרכזי עם יעקב אילון ואיילת שקד ה15 בפברואר 2018. ראובן קסטרו
תשמח גם היא לעיכוב. שקד/ראובן קסטרו
סביר שמצד מנדלבליט תהיה נכונות לעסקה רבתי, עסקת רבבה, שתכלול הימנעות מהעמדה לדין של בני הזוג נתניהו, תמורת הודאותיהם בעבירות ופרישה מהחיים הפוליטיים

ובאותה עת, ממשיך מנדלבליט להשתתף בישיבות הקבינט הביטחוני, שם הוא מרבה להעניק גיבוי משפטי למהלכי נתניהו. זה מצב מטורף: בבוקר הוא תומך בנתניהו בענייני מלחמה ושלום, שנתניהו משווק בהם את עצמו כחיוני עד גורלי לקיום מדינת ישראל, ובערב עליו לקבוע עובדה שבפועל תסלק אותו; והרי האלוף מנדלבליט, לשעבר הפרקליט הצבאי הראשי, הוא נאמן ביטחון ישראל.

מנדלבליט שומע את הקולות, של הפצ"ר היחיד שהיה גם יועץ משפטי לממשלה וגם שופט - ואף נשיא - העליון, מאיר שמגר; ושל פרקליט המדינה לשעבר משה לדור, שלימד עליו לבקשתו סניגוריה נלהבת, מושיעה, בפני ועדת האיתור ליועץ. שניהם התבטאו פומבית בעד הפסקת כהונתו של נתניהו, על רקע מה שנודע עד כה בתיקיו. זאת סביבה מקצועית חשובה, מוערכת, בעיניו.

לכן סביר שמצד מנדלבליט תהיה נכונות לעסקה רבתי, עסקת רבבה, שתכלול הימנעות מהעמדה לדין של בני הזוג נתניהו, תמורת הודאותיהם בעבירות (אחרת יישארו באוויר שני כזבים, "לא היה כלום" וקשר משטרתי אפל) ופרישה חד-משמעית ובלתי מוגבלת מהחיים הציבוריים.

היועץ יאמר שהיתה תשתית ראייתית מוצקה להשגת הרשעות ושנימוקיו נשענים על התחום החורג מסמכות המשטרה, כלומר תקנת הציבור. המתווה יהיה דומה לעסקה שסגרה את תיקו של הנשיא עזר ויצמן תמורת התפטרותו מכהונתו. הוא עשוי גם להזכיר במשהו את העסקה עם פרקליטי משה קצב, שהיה כבר נשיא-לשעבר והתנער במהרה מהסיכום עם נציגיו.

אביחי מנדלבליט בכנס לציון 15 שנה להקמת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, אוניברסיטת ת"א, 26 בדצמבר 2017 1. ראובן קסטרו
עשוי לחשוב שזו הרעה שבחלופות. מנדלבליט/ראובן קסטרו

וכמו מני מזוז, שהעדיף את העסקה הרעה ההיא על דשדוש משפטי וביזיון לאומי, מסוגל מנדלבליט להאמין שזאת הפחות הרעה בחלופות. אם יסכים לה נתניהו ויחסוך בכך משפט ובושה, מה טוב. לא יסכים, ויוגשו עתירות לבג"ץ, והיועץ יאולץ להגיש את כתבי האישום - העליון החליט, לא הוא.

בעבר השני של המתרס, בהגנה, יידרש נתניהו לבחור בין מלחמת התשה, שסופה אולי כלא, לבין כניעה שתאפשר לו לשוטט בעולם ולדבר על איראן. ההיגיון הקר מצביע על התפטרות שתוצג בעטיפה של חסד לאומי, אך ההיגיון לא הדריך עד כה את מהלכי נתניהו. אם הסתבכותו נבעה מכך שהחיל על עצמו את הכלל "לא תחסום שור בדישו", מאז הגשת המלצות המשטרה רואים בו שרים שור פצוע מחניתו הראשונה של המטאדור; גורלו נחרץ, הוא יספוג עוד ועוד חניתות, ידמם ויפרכס, עד לסוף המר, איטי או מהיר, ונדיר השור המחפש את היציאה ומדדה אליה בשלום.

גילוי נאות: אתר וואלה! NEWS הוא חלק מקבוצת בזק

(עדכון ראשון: 09:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully