וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה: מדיניות אי-הפללת צרכני קנאביס לא תחול על חיילים

18.2.2018 / 11:04

בוועדת השרים אושרה הצעת חוק "הסמים המסוכנים", שנועדה לקדם את התכנית לאי-הפללת מעשני סמים קלים. לוואלה! NEWS נודע כי לבקשת הפרקליטות הצבאית, החוק לא יחול על חיילים, קטינים ואסירים - שיענשו במישור הפלילי, ולא בקנסות. ארדן הציע: מעשן שישקר - ייקנס פי שלושה

צילום: לע"מ, עריכה: שניר דבוש

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת חוק "הסמים המסוכנים" שנועדה להוציא לפועל את התוכנית לאי-הפללת צרכני קנאביס. לוואלה! NEWS נודע כי לבקשת הפרקליטות הצבאית, החוק החדש שקובע כי צרכני סמים קלים לא יטופלו במישור הפלילי בפעמיים הראשונות שייתפסו אלא רק ייקנסו, לא יחול על חיילים שמשרתים בצה"ל.

בנוסף, החוק לא יחול על קטינים, אסירים, מי שעבר עבירה של החזקה או שימוש בקנאביס בצירוף עבירה נלווית וכן מי שהורשע ונדון בחמש השנים שקדמו לביצוע העבירה בכל עבירה מסוג פשע או בכל עבירה לפי פקודת הסמים.

שימוש בקנאביס (אילוסטרציה). GettyImages
שימוש בקנאביס (אילוסטרציה)/GettyImages

"האכיפה הפלילית לא הפחיתה את השימוש בקנאביס", אמר בוועדת השרים השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, שהוביל את הצעק החוק הממשלתית בנושא. "בשנים האחרונות יש עלייה דרמטית בשימוש בקנאביס אצל בני נוער", המשיך ארדן, "הרבה ידוענים מנסים לתת לגיטימציה ציבורית לכך ואני לא חושב שמי שחטא בזה בפעמים הראשונות צריך שיהיה עליו כתם פלילי".

גורמים שהיו מעורבים בגיבוש החוק טענו כי ההחרגה של חיילי צה"ל נעשתה לאור "מאפייני השירות הצבאי בישראל, מהם מגזרת מדיניות אכיפה מיוחדת בכל הנוגע לעבירות סמים". באשר לקטינים הוסיפו אותם גורמים כי "עניינים דורש הסדר מיוחד אשר יגובש עד לסיום הליך החקיקה". בעניין שאר המוחרגים מהחוק ציינו כי זה משקף את התפיסה לפיה יש להחיל את המדיניות החדשה "רק על אנשים נורמטיבים ובעיקר על נעדרי עבר פלילי".

ארדן הציע: אם מעשן ישקר - ישלם פי שלושה קנס

הצעת החוק שעברה בוועדת השרים לחקיקה קובעת כי האכיפה תתבצע ברובה במרחב הציבורי, ולפיה, החזקת קנאביס לצריכה עצמית עד 15 גרם, גם אם המשתמש לא מודה, תגרור קנס של אלף שקלים על עבירה ראשונה וקנס של אלפיים שקלים על עבירה שנייה. לפי המתווה החדש אדם שהחזיק או השתמש בקנאביס לצריכה עצמית בפעם השלישית, אם נמצא מתאים לכך, יופנה להליך סגירת תיק בהסדר מותנה. אדם שהחזיק או השתמש בקנאביס בפעם הרביעית יופנה להליך פלילי.

ארדן ביקש שצרכני קנאביס שנתפסו בפעם הראשונה ייקנסו באלף שקלים, אך אם הצרכן ייבקש להישפט בטענה שלא עישן - או מכל סיבה אחרת - ובבית המשפט ייקבע שהוא אכן השתמש בסם, הוא ייקנס ב-3,000 שקלים, ללא שיקול דעת של בית המשפט בנושא. הצעה זו טרם התקבלה.

לפי התכנית, כספי הקנסות יועדו להסברה, חינוך, מניעה וטיפול בנפגעי הסמים. אזרח שירצה לערער על הדוח שקיבל בגין שימוש בקנאביס יוכל להגיש בקשה בתוך חודש מרגע קבלתו. אם לא ייצא זכאי, יחליט הגורם המוסמך בחקירות אם לסגור את התיק או להגיש נגדו גם כתב אישום פלילי. אם האזרח לא ישלם את הקנס שהוטל עליו בתוך חודשיים, ולא הוגשה בקשה לביטול הדוח או להישפט, הקנס יהפוך לחוב שהמשמעות שלו יהיה שאחרי חצי שנה המשטרה תוכל לפנות לבית המשפט בבקשה להטיל על האזרח שלא שילם מאסר לתקופה של שנה.

יו"ר ועדת הסמים בכנסת ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה כי אישור החוק הוא "עוד צעד אדיר בדרך". לדבריה, "החוק הזה רחוק מלהיות מושלם אבל הוא רגל בדלת בדרך למדיניות של לגליזציה מלאה". ח"כ שרן השכל (ליכוד) כי "המתווה שהגיש ארדן רחוק מלהיות מושלם", אך מדובר בהישג. זאת, אחרי שלדברי השכל "לא האמינו שיש אפשרות כלשהי לשינוי, אפילו מינורי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully