וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לחסל את התופעה": מבצע נגד הטרקטורונים שרומסים את שדות הצפון

18.2.2018 / 15:47

המטיילים וחקלאי הצפון סובלים זמן רב מהנהגים המשתוללים, שמזיקים לשדות ורומסים את הצמחים. כעת פתחו שוטרי ומתנדבי המשטרה במבצע למיגור הנזק. "זו פעילות מתמשכת, לא זבנג וגמרנו. המסר הוא שכאן לא יהיה ונדליזם"

צילום: שלומי גבאי ודוברות משטרה

מאות מטיילים הגיעו בסוף השבוע לחזות במרבד הרקפות המרהיב בפארק רמת מנשה שליד קיבוץ גלעד. אלא שיום יפה, כמו זה שהיה שלשום, מושך לטבע ולשדות גם צעירים פורעי חוק, רכובים על טרקטורונים ואופנועים. הרוכבים, הפוגעים בחוויית המטיילים, גם מזיקים פעמים רבות לשדות החקלאים. השדות מהווים עבורם מרחב להשתוללות חסרת רסן, ובשעה שהשדות זרועים, או כשכבר נבטו, מדובר בנזק שלא ניתן לתיקון. הגלגלים, המהדקים את האדמה ורומסים את הצמחים, פוגעים בתנובת השדה העתידית.

"מדובר בתופעה שמסכנת את המטיילים ומזיקה לשדות", הסביר סגן-ניצב גל בר, מפקד מערך המתנדבים של משמר הגבול במחוז הצפון. בר אמר את הדברים לפני יציאתם של 30 שוטרי ומתנדבי מג"ב למבצע, שנערך במסגרת המאבק למיגור התופעה.

החרמת אופנועים וטרקטורונים שהרסו שדות חקלאיים על ידי מגב, ליד קיבוץ גלעד. דוברות מגב, מערכת וואלה! NEWS
טרקטורונים שהוחרמו ליד קיבוץ גלעד, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, דוברות מגב

"יש מאבק יומיומי במניעת הגניבות הגדולות של בקר וציוד חקלאי, אבל אנחנו לא מטפלים רק בגניבות הגדולות", אמר רב-פקד צביקה דבי, מפקד השיטור הכפרי של מג"ב במרחב העמקים. לדבריו, "אותם פורעי החוק מבצעים פעילות פלילית. הם נוהגים בנהיגה פרועה שמביאה להשחתת שטחי חקלאות". מתברר כי במשך תקופה ארוכה נהגו החקלאים לבלוע את הכעס ולא הגישו במשטרה תלונות על הנזקים שנגרמו להם. רק לאחרונה החלו חלקם להתלונן.

לדברי איציק חולבסקי, ראש המועצה האזורית מגידו, שהשתתף בתדריך שניתן לפני המבצע, "מדובר במבצע חשוב מאוד. לאורך השנה יש מבצעים כאלה בהיקפים קטנים, והיום זה מבצע גדול שיש לו גם משמעות חשובה מבחינה תודעתית. צריך שהעבריינים ידעו שאין כאן שטח הפקר, ושהחקלאים והמטיילים ידעו שיש כאן מאבק שנועד לחסל את התופעה הפסולה הזו".

חולבסקי ציין כי יש כמה תופעות של פגיעה בטבע ובחקלאות. "יש לנו עונה של הצתות, ועונה שבה פוגעים בטבע ובשדות. בקיץ האחרון, לדוגמא, היה לנו ערב של שריפה גדולה, עם שמונה מוקדי אש בו זמנית. אנחנו חיים באזור נהדר ולא ניתן שיפגעו בו", אמר.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
החרמת אופנועים וטרקטורונים שהרסו שדות חקלאיים על ידי מגב, ליד קיבוץ גלעד. דוברות מגב, מערכת וואלה! NEWS
קיבוץ גלעד, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, דוברות מגב

לנוכח תופעת הנהיגה בשדות, בולט באזור זה ההקפדה של החקלאים לגדר את השדות ולהציב שלטים המורים כי מדובר בשדות חקלאיים זרועים. זאת, לנוכח טענת המזיקים, לא אחת, כי סברו לתומם שמדובר בשטחים טבעיים המותרים לנהיגה.

לדברי רפ"ק דבי, "הדרך שלנו להתמודד עם התופעה היא בפן התעבורתי. רבים מאותם העבריינים נוהגים ללא רישיונות, ללא קשתות התהפכות על הטרקטורונים ותוך שלל עבירות נוספות מתחום התעבורה". לצורך כך, הצטרף למבצע קצין ממשטרת התנועה, שבסמכותו גם להורות על החרמת כלי רכב.

הרס שדות חקלאיים על ידי טרקטורונים, קיבוץ דליה. רן פרץ, קיבוץ דליה, מערכת וואלה! NEWS
קיבוץ דליה, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, רן פרץ, קיבוץ דליה

כבר בדקות הראשונות של המבצע הבחינה חבורת רוכבי טרקטורונים ואופנועים במכוניות משטרה, ממערב לקיבוץ גלעד. בניגוד לנהג נורמטיבי, שהיה ממשיך ברכיבה בנתיב הנסיעה, החליטו הרוכבים להסתובב במהירות ולהימלט. השוטרים נמנעו מלבצע מרדפים בשל ההנחיות שניתנו להם לפני המבצע. ואולם, לרוע מזלם של שניים מהנמלטים, תושבי חדרה, הם התנגשו זה בזה ונאלצו לעצור. בבדיקות שערך שוטר התנועה נמצאו שלל ליקויים ועבירות תעבורה.

במהלך המבצע נבדקו 62 כלי רכב מוטוריים, נרשמו ארבעה דוחות הורדה מהכביש, שני רוכבים נהגו ללא ביטוח, ובמקרה אחד נמצא כי רוכב אופנוע נוהג כשברשותו רישיון שפג תוקפו לפני שלוש שנים. אדם נוסף נתפס נוהג ללא רישיון, ורוכב נוסף נתפס נוהג למרות שרישיונו נפסל.

"זו פעילות מתמשכת, לא זבנג וגמרנו", הבהיר רפ"ק דבי. "אנחנו מעבירים מסר שכאן לא יהיה ונדליזם והשחתת רכוש ושדות".

שוטרים בפעולות אכיפה נגד רכיבה בשטחים חקלאיים. 14 בדצמבר 2019. משטרת ישראל, דוברות משטרת ישראל
שוטרים במבצע אכיפה, אתמול/דוברות משטרת ישראל, משטרת ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully