וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת החורמה של מצרים בדאעש בסיני היא ההזדמנות האחרונה של סיסי

25.2.2018 / 0:26

המבצע חסר התקדים של קהיר נועד להשיב את הביטחון לחצי האי הכאוטי ולמנוע את זליגת הטרור אל תוך מצרים, והצלחתו תהיה מכרעת בשיקום תדמיתו של הנשיא. הבחירות בחודש הבא אמנם ידועות מראש, אך סיסי זקוק לתמונת ניצחון כדי להפוך שוב למגנה של מצרים מפני האסלאם הקיצוני

צילום: רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: יוסי אלטר

בדרמטיות המאפיינת את צבאות ערב לדורותיהם, הכריז דובר צבא מצרים לפני כשבועיים על תחילתו של מבצע רחב ממדים נגד ארגוני הטרור במדינה. בנאום ששודר בכלי התקשורת של השלטון, הבטיח תמר א-רפעי מלחמת חורמה וקרא לכל האזרחים להתגייס לטובת המאמץ.

פרעה מנייר: דאעש מנצל את חולשת סיסי - ומפורר את מצרים מבפנים

בשל האיפול התקשורתי המוחלט שכופה הממשלה בקהיר, קשה עד בלתי-אפשרי לדלות פרטים מלאים ומהימנים, אך המבצע הנוכחי מתואר כחסר תקדים בהיקפו. הוא מתרכז בשטח ההפקר של חצי האי סיני, שהפך למלכודת מוות עבור כוחות הביטחון והאזרחים מאז עליית עבד אל-פאתח א-סיסי לשלטון ב-2013. הדחתו של מוחמד מורסי, איש "האחים המוסלמים", ושובו של המשטר הצבאי, שחררו לחופשי את קבוצות הג'יהאד העולמי, שהלכו והתאספו סביב דגל "המדינה האסלאמית" (דאעש).

אלפי חיילים, שוטרים וכוחות משמר הגבול הוזרמו לסיני, בעיקר לצפון חצי האי, כשהם מלווים בטנקים, בכלי רכב משוריינים ובחיפוי חיל האוויר וחיל הים. א-סיסי שלף את כל התותחים הכבדים שיש לצבאו להציע, אחרי תקופה ארוכה של פיגועים קטלניים ואכזריים.

הקש ששבר את גב הגמל היה הטבח במסגד הסופי בנובמבר, שבו נקצרו יותר מ-300 איש. הפעולה המתוכננת בקפדנות אכזרית חשפה את צבא מצרים במערומיו, ויותר חמור, סדקה עוד יותר את תדמיתו של א-סיסי. הגנרל נערץ, שלפי הנרטיב הגן על האומה מפני "האחים המוסלמים" המסוכנים, היה למנהיג חלש, שאינו מסוגל להגן על מתפללים חפים מפשע.

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי אוגוסט 2016. רויטרס
הקרב על המורשת שלו. א-סיסי/רויטרס

בעוד שמיגור הטרור הוא משימה ערטילאית ואגב כך בלתי-אפשרית, שיקום הפופולריות הוא אמצעי מדיד יותר והכרחי לפני הבחירות לנשיאות בחודש הבא. זה לא שיש איום ממשי על הנשיא - כל מי ששקל או דמיין לקרוא תיגר על א-סיסי נעלם, נעצר או הופחד עד פרישה, עד כדי כך שהמשטר נאלץ למצוא מועמד בובה שיתייצב ויקבל באהבה את ליטרת האחוזים הבודדים שיפריש לו א-סיסי. המאמץ מתמקד עתה בעידוד התושבים לממש את זכותם להצביע, על אף שזכותם לבחור באופן חופשי נלקחה מהם עד להודעה חדשה.

כוחות צבא מצרים בדרך לחצי האי סיני, 9 פברואר 2018. רויטרס
בנתיב הכאוס. כלי רכב משוריינים בדרך לסיני, החודש/רויטרס

כדי שא-סיסי יפתח את כהונתו השנייה - והאחרונה, לכאורה, לפי דבריו - ברגל ימין, הוא זקוק לתמונת ניצחון שתחליף את המראות הקשים שנצרבו בתודעת מצרים בשנים האחרונות. אחרי הפלת מטוס נוסעים ומעשי טבח בבתי תפילה נוצרים ומוסלמים ושלל מהלכים ביטחוניים כושלים, נשיא מצרים נואש לתפנית.

איש בתוך מצרים, פרט לאלו הנוגעים בדבר, לא יוכל לאמת אם אכן אירעה תפנית בלחימה הסיזיפית בקבוצות הטרור בסיני, בדלתא של הנילוס ובמדבריות הגובלות בלוב. ולכן הצבא יכול להפריז במספרים ובהישגים - עשרות חמושים נהרגו, מאות נעצרו, מצבורי נשק הושמדו ומרכזי אימונים התגלו.

בכוחות הביטחון מבטיחים לא להפסיק במבצע עד ל"חיסול הטרור", ומאחר שזהו יעד אמורפי ולא ברור לחלוטין, ניתן להכריז על השלמתו בכל עת. והעת הכי טובה היא בסמיכות רבה ככל האפשר ליום הבוחר.

כמו בימי מובארק

זהו לא המבצע הראשון שמנהל צבא מצרים בשנים האחרונות נגד קני הג'יהאד. הודעות על חיסולם של מאות פעילי טרור ושל מנהיגיהם נמסרו באופן קבוע אחרי מתקפות משמעותיות, כמו אלו שהחריבו שתי כנסיות באפריל אשתקד ותוצאתן הייתה השבת מצב החירום, אחד המאפיינים השנואים ביותר במשטרו של חוסני מובארק.

למרות זאת, מצב החירום, שכיווץ עוד יותר את המרחב החופשי של אזרחי מצרים, לא השיב את הביטחון למדינה הערבית המאוכלסת ביותר בעולם. חמושים של דאעש ושל ארגונים אחרים, המזוהים עם "האחים המוסלמים", לא חדלו ממאמציהם להקיז את דמם של כוחות הביטחון גם הרחק מסיני. הכישלון לאלף את חצי האי הסורר, שבו קשרו שבטים מקומיים קשר עם אנשי דאעש וחמאס, היה עד כך קולוסאלי עד שא-סיסי - לפי דיווחים זרים - פתח השמיים עבור ישראל.

זירת הפיגוע בכנסיה בעיר טנטא, מצרים, 9 באפריל 2017. רויטרס
דאעש רוצה להכות בבטן הרכה של מצרים. רצפה מגואלת בדם בכנסיה בעיר טנטא, אפריל/רויטרס

בדומה לחולשתן של עיראק ושל סוריה להדוף לבדן את דאעש בשטחן ופנייתן למעצמות בינלאומיות (ארצות הברית ורוסיה, בהתאמה), כך גם מצרים התבוססה בדיונות של סיני עם צבא מסורבל שהיה לטרף קל עבור מטעני הצד והמחבלים המתאבדים של שלוחת "המדינה האסלאמית". חיל האוויר, לפי ניו יורק טיימס, היה למצרים כמו הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש, עם יותר ממאה תקיפות בתוך שנתיים בלבד.

הסיוע של ישראל נעשה במחשכים באופן מובן. האינטרס של ירושלים הוא למנוע את התבססותם של ארגוני טרור מעבר לגבול ואת שיתוף הפעולה שלהם עם גורמים אחרים ברצועת עזה, ולשמר את משטרו הידידותי של א-סיסי. פרט לשיקולי הצנזור הידועים סביב פעילות של צה"ל בשטחן של מדינות זרות, מבחינתו של כל מנהיג ערבי קבלת עזרה ישירה מישראל היא חרפה לאומית.

קהיר כנראה לעולם לא תחשוף את עומק שיתוף הפעולה, אך אילולא הייתה מגיעה, סביר שהדגל השחור של דאעש היה מתנוסס מעל מבני השלטון באל-עריש, ברפיח ובשייח זוויד. אף על פי כן, משולש העיירות בצפון סיני נותר שטח הפעילות המועדף על דאעש, שענפיו בסיני הם כנראה האיתנים ביותר אחרי גדיעתם בעיקר ובסוריה.

אזורי חיץ נגד מנהרות

בימים הכואבים שלאחר הטבח בנובמבר, הציב א-סיסי אולטימטום לצבא - השיבו את הביטחון בסיני בתוך שלושה חודשים, משמע עד סוף החודש. המשימה הוטלה על מפקד הצבא מוחמד חיגאזי, שמונה לתפקיד רק כחודש לפני כן, אחרי הדחתו הפתאומית של קודמו בתפקיד, מחמוד חיגאזי. נשיא מצרים נתן לו אור ירוק להשתמש בכוח ברוטלי כדי להביא לו תוצאות, ואחת השיטות הן, פשוטו כמשמעו, שיטוח יישובים ויצירת אזורי חיץ סטריליים נרחבים.

כך, אחרי ששר ההגנה סידקי סובחי ניצל מניסיון התנקשות כשטיל נ"ט שוגר לעבר מסוקו שנחת בשדה התעופה באל-עריש, החל הצבא בהריסת כפרים שבפאתי המתחם מאחר שהם נוצלו על ידי דאעש כדי להציב מארבים לכוחות הביטחון. אלפי תושבים שילמו את המחיר ואיבדו את בתיהם, כשהם גורשו לערים אחרות בסיני. השלטונות הבטיחו להם פיצויים, אך אלו מצטרפים לאלפים אחרים שגורשו מרפיח מאז 2014.

הריסות בתים ופינוי אזרחים בסיני. רויטרס
העיר הופכת לאזור חיץ. פיצוץ מבנים ברפיח המצרית, 2014/רויטרס

לאחרונה החל צבא מצרים בשלב השלישי של הפיכת העיר, המחולקת בין סיני לרצועה, לאזור חיץ. אלפי בתים כבר נרמסו תחת גלגלי הבולדוזרים בארבע השנים האחרונות, כדי לייבש ולהשמיד את רשת המנהרות של חמאס ודאעש. חסימת נתיב האספקה החיוני לדאעש היא צעד מכריע במאבק, אך לא מספיק לנוכח המשך יכולותו של הארגון להוציא לפועל פיגועים.

בקהיר יכולים להתנחם בכך שלאחרונה הכריז דאעש בסיני מלחמה על חמאס, לנוכח מעצרם של פעיליו בעזה על ידי הארגון הפלסטיני המנסה להתקרב למצרים.

אל-קאעדה מקנא בדאעש

כמו משטרו של א-סיסי, גם דאעש מגיב בהפצת תעמולה לגבי המרתחש בסיני מאז תחילת המבצע ביום שישי שעבר. הארגון מריח דם ומחפש להכות את הנשיא בבטן הרכה, בפיגועים בפנים מצרים. אזרחי מצרים אולי התרגלו למותם של אנשי כוחות הביטחון בסיני הצחיחה והרחוקה, שממילא סגורה בפני עיתונאים עצמאיים (אלו שנותרו מחוץ לכותלי הכלא), אך הפיגועים בקהיר ובאלכסנדריה בשנה שעברה נחרטו עמוק בזיכרון.

"כל מתקפה בתוך מצרים תראה לבעלי בריתו של א-סיסי שהוא אינו יכול לשלוט ביטחונית על אזורית שבשליטתו", נכתב בשבועון של הארגון, א-נבא. ברשתות החברתיות, פרסמו תומכי הארגון הודעות שלפיהן הצליחו לסכל מתקפה גדולה של הכוחות המצריים והרגו כמה מהם.

לוחם דאעש משגר טיל לעבר כוחות של צבא מצרים בחצי האי סיני, פברואר 2018. טלגרם, אתר רשמי
לוחם דאעש משגר טיל לעבר כוחות של צבא מצרים בחצי האי סיני, פברואר 2018/אתר רשמי, טלגרם

מי שהצטרף לקריאות ליצור הרס במצרים לפני הבחירות ולהפיל את הממשלה היה אל-קאעדה, שנדחק בשנים האחרונות לטובת בנו המורד והקיצוני יותר, דאעש. בתוך שבוע אחד, פרסם הארגון שתי הודעות הקוראות לפעול נגד "המשטר הכופר" של א-סיסי, אחת מהן אף יוחסה למנהיג איימן א-זווהאירי, מצרי בעצמו.

"אני קורא לכל אחד לפעול כדי לעקור מהשורש את המשטר הכופר, הפושע והמושחת הזה ולצאת לג'יהאד עם כלי נשק, עם כסף, עם מילים ומעשים, עם פשיטות ומארבים ועם תקיפות ומחאות", נשמע מנהיג אל-קאעדה, בקלטת שלא ברור מתי הוקלטה, אך הפצתה במקביל לתעמולת דאעש ועם התקרבות הבחירות מצביעה על כך שאבי הג'יהאד המצרי רוצה לשוב למשחק.

שלט תמיכה בנשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי תלוי על מרפסת בקהיר, פברואר 2018. רויטרס
שלט תמיכה בא-סיסי במרפסת בקהיר/רויטרס

א-סיסי הימר על כל הקופה עם הצבת היעדים השאפתניים של המבצע, והתנהלותו ותוצאותיו ישפיעו על המשך שלטונו. הוא אולי יוכל להכריז על ניצחון, סביר להניח ערב הבחירות, אבל כל מתקפת טרור שבוא תבוא אחרי המבצע הנוכחי תביך את א-סיסי שמחזיק ארסנל של כלים בלתי-מוגבלים. אין דמוקרטיה ואין זכויות אדם שיעצרו אותו, אך ללא אלו, גם ניצחון אמתי על הטרור לא יושג.

(עדכון ראשון 22.2, 17:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully