וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היכו, קשרו וקיללו: המטפלים מבית האבות בחיפה הורשעו בהתעללות

16.2.2018 / 8:37

שלושה מטפלים ואחות אחראית בבית האבות "כיפת הזהב" הורשעו במסגרת הסדר טיעון בעבירות של תקיפה, התעללות בחסר ישע והפרת חובת דיווח. הפרקליטות מייחסת להם שורה של מעשי קשירת מטופלים, הכאתם והטחת עלבונות

צילום: אדיראן הרבשטיין

בית המשפט המחוזי חיפה הרשיע בשבוע שעבר שלושה מטפלים ואחות אחראית בבית האבות "כיפת הזהב" בחיפה בעבירות של התעללות בחסר ישע, תקיפה בנסיבות מחמירות, איומים ועבירות של הפרת חובת דיווח והזנחת מושגחים - כל אחד על פי חלקו. משרד המשפטים התיר אמש (חמישי) לפרסום את פרטיהם של המורשעים ואת פרטי כתב האישום שהוגש נגדם, בעקבות מעצרם בחודש פברואר בשנה שעברה.

הארבעה - חוסאם אבו אחמד, בן 50, אנדריי קייס, בן 49, פיטר גוסקוב, בן 26 ואינסה שניידר, בת 59 - הודו במסגרת הסדר טיעון בעבירות שיוחסו להם, בתום הליך גישור ובהמלצת שופט שהוצגו בפניו כלל הראיות בעניינם. ממשרד המשפטים נמסר כי הסדר הטיעון "אינו כולל הסכמה לעניין העונש" וכי הפרקליטות מתכוונת לבקש עונשי מאסר "משמעותיים" עבור הארבעה. שלב הטיעונים לעונש יחל בעוד כשלושה חודשים.

בכתב האישום שהוגש נגדם צוין כי תחת אחריותם היו 36 מטופלים, מרביתם קשישים, בעלי קשיי תקשורת ומוגבלות קוגניטיבית או פיזית - שהוגדרו כולם חסרי ישע. עוד צוין כי שלושת המטפלים אינם בעלי הכשרה של אחים מוסמכים ובכל זאת היו אחראים על השכמת מטופלים, העברתם ממיטה לכיסא, הסעתם בכיסאות גלגלים בתחומי המוסד, רחצתם, החלפת טיטולים ופעולות נוספות.

חיפה: כתב אישום הוגש נגד ארבעת עובדי בית האבות בעיר שתועדו מתעללים בקשישים ששהו במוסד. שלומי גבאי
הארבעה הודו במסגרת הסדר טיעון. המטפלים במהלך הגשת כתב האישום במאי/שלומי גבאי

בכתב האישום צוין כי על אף שפיזיותרפיסט המועסק בבית האבות קבע שישנם מטופלים שלצורך העברתם ממקום למקום יש צורך בשני אנשי צוות, בפועל לא יושמה הקביעה ואלו הוזזו בכל פעם על ידי מטפל אחד בלבד - מצב שגרם לאי נוחות למטופלים. בנוסף צוין כי במחלקה שבה עבדו הארבעה היה קיים נוהג של העברת מקל דרך כיסא גלגלים של כמה מטופלים יחדיו על מנת להגביל את חופש תנועתם ולמנוע מהם לזוז בחופשיות במקום.

בעניינם של מטופלים אחרים נטען כי הארבעה נהגו לקשור אותם למיטותיהם למשך הלילה כדי שלא ישתוללו - בניגוד לנהלי משרד הבריאות. עוד צוין כי בטיפול בכמה מטופלים אחרים הפעילו הארבעה כוח שלא לצורך כשהלבישו אותם, רחצו אותם והעבירו אותם ממקום למקום.

עוד באותו נושא

ההתעללות בקשישים בחיפה: הוגשה הצהרת תובע נגד חמישה חשודים

לכתבה המלאה
החשודים בהתעללות קשישים בבית אבות בחיפה בדיון מתן כתב אישום. בימ"ש השלום חיפה  5 במרץ 2017. אלי אשכנזי
דיון הארכת מעצר למטפלים, במרץ/אלי אשכנזי

עוד צוינו מקרים שבהם נקטו הארבעה בביטויים מילוליים קשים נגד המטופלים. כך למשל מתואר באחד מסעיפי האישום כי במהלך דצמבר 2016 הגיע קייס לסייע למטופל שביקש לצאת מחדרו לשירותים ואמר לו "אצלנו אין שירותים, רק רצפה יש". כשזה ניסה לפתוח עמו בשיחה הטיח בו "אני לא רוצה להכיר אותך, בשבילי אתה סתם בנאדם זבל". במקרה אחר צוין כי ניגש למטופל שישב באזור פתוח במחלקה וכיסה את פניו עם כובש צמר שחבש ואיים אליו "אל תגיד משהו, כל מילה שלך - פיצוץ". במקרה נוסף הטיח במטופל נוסף "תסבול, השבת אני עובד אז תסבול ממני".

בעניינה של שניידר נטען כי נמנעה מלדווח לאחראים עליה ולערוך רישום כנדרש של תלונות שהגיעו אליה לגבי מכות וחבלות שספגו מטופלים בבית האבות. בסעיף אישום נוסף מצוין כי במקרה שאירע במחצית השנייה של שנת 2016 ניגשה אל שניידר בתו של מטופל והתלוננה כי קייס הטיח אותו בכוח על המיטה וכי נדף ממנו ריח של אלכוהול - וזו השיבה לה כי אם הדבר לא מוצא חן בעיניה שהיא יכולה להוציא את אביה מבית האבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully