וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר ברשות האוכלוסין וההגירה: "בוגרי מערכת החינוך לא יגורשו"

15.2.2018 / 14:56

ראש אכיפה וזרים יוסי אלדשטיין אמר בפורום סגור כי צעירים מעל גיל 18, בוגרי מערכת החינוך ובעלי משפחה - לא יגורשו מהארץ, זאת בניגוד לעמדת משרד הפנים שהושמעה עד כה. סגנית ראש עיריית ת"א מהרטה ברוך רון: "מדיניות השיסוי של מוחלשים וחלשים חייבת להיפסק"

צילום: חלי ממן/TPS

ראש מנהל אכיפה וזרים ברשות ההגירה והאוכלוסין יוסי אדלשטיין, אמר בדיון בפורום הפליטים של עיריית תל אביב בחוק המסתננים, בראשות ח"כ לשעבר יעל דיין וסגנית ראש עיריית תל אביב מהרטה ברוך-רון, כי בוגרי מערכת החינוך לא יגורשו מישראל, זאת על רקע סערת מבקשי המקלט ותהליך גירושם שהחל לאחרונה. לדברי ראש המנהל, כל בוגר מערכת החינוך הישראלית "מעל גיל 18 שיש לו כאן משפחה לא יפגע; רשות ההגירה והאוכלוסין לא תפגע בתא המשפחתי שלו".

דברי אדלשטיין באו בעקבות שאלות חוזרות ונשנות של מנהל בית הספר ביאליק רוגוזין אלי נחמה, ששאל מה יעלה בגורל בוגרי בית הספר שהוא עומד בראשו. הצהרה מסוג זה טרם נשמעה מפיהם של בכירים ברשות ההגירה והאוכלוסין. עד כה עמדתם הידועה של אנשי הרשות הייתה כי המועמדים ליציאה מהארץ הם גברים רווקים מעל גיל 18. כעת, עמדה זו של משרד הפנים היא בבחינת החרגה במדיניותם שעד כה הובילה לחשש בקרב אלפי תלמידי מערכת החינוך בישראל ששמה את עתידם בסימן שאלה.

הפגנה נגד הגירוש- אלפי נתינים זרים מאפריקה הפגינו מול שגרירות רואנדה בישראל. שלומי גבאי
הפגנה נגד גירוש מבקשי מקלט בשבוע שעבר/שלומי גבאי

על פי נתוני משרד החינוך, במדינת ישראל יש כיום למעלה כ- 4,200 תלמידים שנולדו במדינות אפריקה. מדובר בעלייה של יותר מאלף תלמידים משנת 2017, מספר שהביא לעלייה של 17 מיליון שקלים בתקציב משרד החינוך לטיפול בילדי הזרים שארצות מוצאם הן מדינות אפריקה.

על פי תוכנית משרד הפנים והממשלה להוצאת מבקשי מקלט מרצון מישראל, הקריטריונים לשליחת מכתבי התראה לפני יציאה מהארץ הם גברים רווקים שעברו את גיל 18 ממדינות אריתריאה וסודאן. בשלב הראשוני הצהיר שר הפנים אריה דרעי כי נשים וילדים הם מחוץ לקריטריונים הללו, אך אף גורם טרם הסביר מה יעלה בגורלם של אלו שהגיעו לגיל 18 וסיימו את לימודי התיכון, שכן מגיל זה הם נדרשים להגיע כמו למתקן רשות ההגירה והאוכלוסין כדי לחדש מעת לעת את אשרת השהייה שלהם בישראל.

למרות דבריו של אדלשטיין, ברוך-רון תקפה את התוכנית הממשלתית בנושא. "לצערי, בפחדים ובחששות שהביאו להחלטה לגרש את מבקשי המקלט, יש ממד של גזענות", אמרה. "מדוע מבקשי המקלט מאיימים כל כך? הרי יש עשרות אלפי מהגרי עבודה ממדינות אירופה שחיים בינינו, ואין קמפיין גירוש נגדם. מדיניות השיסוי של מוחלשים וחלשים צריכה להיפסק".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מהרטה ברוך-רון סגנית ראש עיריית תל אביב. ויקיפדיה, מערכת וואלה! NEWS
"לשים סוף למדיניות השיסוי", סגנית ראש עיריית תל אביב מהרטה ברוך-רון/מערכת וואלה! NEWS, ויקיפדיה

"ניצולי השואה שאומרים שיחביאו פליטים בבתיהם, הם אלה שזוכרים את הלקח של השואה", המשיכה ברוך-רון. "איזו עוצמה יש באמירה הזו וכמה היסטוריה כואבת ואימה מסתתרת בה".

עו"ד אלעד כהנא, מהקליניקה המשפטית לזכויות הפליטים שעתר לבג"ץ כנגד התוכנית השתתף אף הוא בכינוס המדובר. "פעמים רבות, הפגיעה היא לא רק באנשים שלוקחים להם 20% מהכנסתם במסגרת חוק הפיקדון, אלא גם לאנשים שלא יכולים לפרנס את עצמם", אמר. "הולכים לקראת משבר הומניטרי, או זנות ועבודה לא חוקית ותשלום 'שחור'. על זה מתלבש הגירוש, ועל פי הנוהל לאחר 60 יום מבקשי המקלט מועברים לכליאה, ששב"ס לא ערוך ומוכן אליה. הרבה אנשים לא יודעים מה הולך לקרות איתם. ישנם רבים עם עבודה לא מתועדת בלי ויזה. הם לא יוכלו לעבוד, ויחיו כאן בישובים ישראליים בלי עבודה, בלי ויזה, וסכנת מאסר".

חלוקת מכתבי גירוש של רשות ההגירה למבקשי מקלט, לשכת ההגירה, בני ברק, 4 בפברואר 2018. יותם רונן
חלוקת מכתבי גירוש בבני ברק, בשבוע שעבר/יותם רונן

מוקדם יותר השבוע נחשפו בוואלה! NEWS המספרים ממבצע "הוצאת המסתננים מהארץ מרצון". מתחילת חודש ינואר יצאו מישראל 255 נתינים זרים ממדינות אפריקה, 55 מהם יצאו למדינה שלישית והשאר למדינות המוצא שלהם. בשבוע שעבר חולקו 600 מכתבי התראה לנתינים זרים ממדינות אריתריאה וסודאן והם עוברים שימועים במהלך השבוע הנוכחי אז יצטרכו להסביר מדוע הם אינם עומדים בקריטריונים לקבלת מכתבי ההתראה ליציאה מהארץ.

במהלך השיחה הסגורה בפורום הפליטים הדגיש אדלשטיין כי אלו שלא יסכימו לצאת בתום 60 ימי ההתראה יאבדו את כספם שחסכו במהלך התקופה בישראל בפיקדון אותו הם אמורים לקבל בעת היציאה מהארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully