וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכנע ללחץ: נשיא דרום אפריקה הכריז על התפטרותו

15.2.2018 / 0:15

זומה בן ה-75 התפטר בתום תשע שנות כהונה שבהן שמו נקשר בפרשיות שחיתות. הוא יוחלף על ידי סגנו, עד לבחירות בשנה הבאה. "אף אחד לא צריך למות למעני", אמר בנאום ההתפטרות שלו

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

נשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומה הודיע אמש על התפטרותו מהתפקיד, יום לאחר שמפלגת השלטון במדינה, הקונגרס הלאומי אפריקני (ANC), קראה לו לעשות זאת בשל מעורבותו בפרשות שחיתות רבות. סגנו, סיריל רמפוזה, שמנהיג את מפלגת השלטון מאז דצמבר, צפוי להיות מושבע במקומו בהמשך היום (חמישי) ולשמש בתפקיד עד לבחירות בשנה הבאה.

זומה בן ה-75, שעומד בראש המדינה במשך תשע השנים האחרונות, נשא נאום לאומה בן חצי שעה ובו ביקר את האופן שבו לטענתו המפלגה דחקה אותו להתפטרות מוקדמת תחת הנהגתה החדשה. אחרי ששיבח את אלו שעמם עבד לאורך השנים, זומה אמר כי האלימות והפילוג בשורות מפלגת השלטון השפיעה על החלטתו לפרוש. "אף אחד לא צריך לאבד את חייו למעני וגם ה-ANC לא צריכה להיות מפולגת למעני", אמר. "לכן, החלטתי להתפטר באופן מידי כנשיא הרפובליקה".

לדבריו, "על אף שאני לא מסכים עם החלטת ההנהגה, תמיד הייתי חבר ממושמע. אני אמשיך לשרת את אזרחי דרום אפריקה, כמו גם את ה-ANC, הארגון שאותו שירתי בכל חיי".

לקריאה נוספת בנושא
דרום אפריקה: מפלגת השלטון החליטה להדיח את הנשיא

נשיא דרום אפריקה, ג'ייקוב זומה, בנאום התפטרותו, 14 בפברואר 2018. רויטרס
נמנע מהדחה מבישה בפרלמנט. זומה, אתמול/רויטרס

הפופולריות של זומה צנחה בתקופה האחרונה, מפלגת השלטון מנסה להזרים דם חדש בשורותיה אחרי תבוסתה בבחירות המקומיות ב-2016, שבהן קיבלה את התוצאות הגרועות ביותר שלה מאז עלתה לשלטון תחת נלסון מנדלה ב-1994. המפלגה הציבה לזומה אולטימטום להתפטר עד יום רביעי, אחרת היה צפוי להיות מודח על ידי הפרלמנט.

הבחירות לנשיאות אמורות להתקיים בשנה הבאה וזומה, שזו כהונתו השנייה, אינו יכול היה להתמודד לכהונה נוספת בכל מקרה. האופוזיציה דורשת להקדים את הבחירות בעקבות התפטרותו של זומה.

כחלק מהפעלת הלחץ על זומה וכסימן לסוף נשיאותו, פשטה המשטרה על בית משפחת גופטה ההודית, שלה קשרים קרובים עם הנשיא היוצא, ביוהנסבורג. עד כה, נעצרו שמונה חשודים בקשר לשורת פרשות שחיתות, טענות שנדחו על ידי זומה והמשפחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully