וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שנעצר כ"שוהה בלתי חוקי": היהודי שעלה לפני 18 שנה שוחרר

15.2.2018 / 11:41

ביהמ"ש החליט לשחרר את זרוצ'בסקי, שעלה לארץ מברית המועצות ונעצר לאחר שנתקל בקשיים לקבלת אזרחות. משרד הפנים טען הפעם בבית המשפט כי בני משפחתו התגיירו אך אחותו טענה בשיחה עם וואלה! NEWS: "זה שקר וכזב". עורך דינו צפוי לעתור לבג"ץ כדי להסדיר את מעמדו

צילום: רוני כנפו

אחרי שרשות ההגירה והאוכלוסין עצרה אותו בחודש שעבר בטענה שהוא שוהה בלתי חוקי, כפי שפורסם בוואלה! NEWS, בית המשפט המחוזי בלוד הורה לפני יומיים (שני) לשחרר את מיכאל זרוצ'בסקי, יהודי מברית המועצות לשעבר שעלה לארץ בשנת 2000. זרוצ'בסקי נתקל במחסומים ביורוקרטיים מול משרד הפנים בניסיונותיו לקבל אזרחות, לאחר שכל בני משפחתו עלו לארץ דרך הסוכנות היהודית וקיבלו תעודות זהות שבהן מצוין כי הם יהודים. משרד הפנים טען בבית המשפט כי הם התגיירו - אך הם הכחישו טענה זו בתוקף.

עו"ד תומר ורשה, שהביא את המשפחה להעיד בפני השופט, טען בבקשת הערעור כי משרד הפנים, שסירב להעניק לזרוצ'בסקי מעמד בשנת 2003, ציין בהחלטתו כי הוא שוהה בלתי חוקי, אך "הרכיב המרכזי - האם הוא יהודי וזכאי שבות, לא מצוין בהחלטה". לדבריו, "המשפחה עלתה לישראל, ארבעה אחים וזוג הורים, והם קיבלו אזרחות ומעמד עולה - מלבד המערער. אין הסבר למה לא".

שמונה עשרה שנים בארץ באישור ונעצר על- ידי משטרת ההגירה (אייטם של דנה). רוני כנפו
עלה לארץ בשנת 2000. מיכאל זרוצ'בסקי/רוני כנפו

עוד נטען כי זרוצ'בסקי הוא חסר אזרחות משום שהוא עלה לארץ עם דרכון מברית המועצות, ואין לו אזרחות או דרכון רוסיים. "אין מחלוקת שהוא ביקש מעמד. לראייה, בשנת 2002 ניתנה לו אשרת עבודה", אמר עו"ד ורשה. עוד הוסיף כי טענת משרד הפנים לפיה בני המשפחה עברו גיור היא "טעות, או במקרה הרע, שקר גס. בני המשפחה אומרים שהם לא התגיירו לא לפני העלייה ולא אחריה. הם נמצאים כאן ויכולים להצהיר".

אסתר זרוצ'בסקי, אחותו של המערער, אמרה בשיחה עם וואלה! NEWS: "זה פשוט שקר וכזב. אנחנו מעולם לא עברנו גיור. גדלנו כיהודים ועלינו כיהודים. הם רק מחפשים סיבה לדחות אותו שוב ושוב. איך כל המשפחה עברה גיור? זה תהליך ארוך ומורכב של שנים. זו פשוט בדיחה".

"מה פתאום שיורחק וימתין בחוץ?"

זרוצ'בסקי, שעלה לארץ לפני 18 שנים מתוקף חוק השבות כבנם של שני יהודים, לא קיבל מעמד עולה כפי שקיבלו יתר אחיו מסיבה שאינה ברורה. בשנת 2003 דחה משרד הפנים את מעמדו ובשנת 2010 אף עתר לבג"ץ דרך עורכת הדין אירינה שפירו.

זרוצ'בסקי טוען כי העתירה נמחקה בהסכמה לאחר ששפירו אמרה לו שענייניו מטופלים והוא רשאי להישאר בישראל. לימים התברר כי עורכת הדין הושעתה מלשכת עורכי הדין לאחר שהודתה בהונאה, במרמה ובגזילת כספים של לקוחות בתחום האשרות ואף ריצתה עונש מאסר בעבודות שירות.

שמונה עשרה שנים בארץ באישור ונעצר על- ידי משטרת ההגירה (אייטם של דנה). רוני כנפו
"גדלנו כיהודים ועלינו כיהודים". אסתר זרוצ'בסקי/רוני כנפו

עו"ד ורשה טען כי "זה סופר חריג" שעו"ד שפירו, ש"המשפחה אומרת שהם שילמו לה סכומים אדירים", הושעתה מלשכת עורכי דין, לאחר שטענה בפני המשפחה כי "העניין בטיפול והיא יכולה להישאר בארץ".

בנוסף לכך, הוא טען כי בקשת המדינה לגרש את זרוצ'בסקי כדי שינהל את בקשת האזרחות מחו"ל היא "חסרת בסיס". "בן אדם מבקש מעמד בארץ, זכותו לנהל את כל ההליך כאן", המשיך. "מה פתאום שיורחק וימתין בחוץ? הוא חי כאן יותר מ-18 שנים. כל משפחתו כאן. אנחנו יכולים להביא את כל תעודות הזהות ולהוכיח שאין הבדל בין אח לאח ולהראות שאף אחד מבני המשפחה לא עבר גיור".

לדבריו, האפשרות להמתין בארץ ניתנה בכל התיקים שאותם ייצג, "בין אם זה בקשות לזוגיות ובין אם בקשות מטעמים הומניטאריים. לא רק שזה לא עלה כדרישה מטעם המשיב, אף בית המשפט לא פסק את זה משום שזה מופרך". עורך דינו של זרוצ'בסקי צפוי להגיש עתירה לבג"ץ על מנת להסדיר את מעמדו.

שמונה עשרה שנים בארץ באישור ונעצר על- ידי משטרת ההגירה (אייטם של דנה). רוני כנפו
שאר בני המשפחה התאזרחו/רוני כנפו

אחרי שמיעת הטענות, נציגת רשות ההגירה והאוכלוסין הסכימה להתגמש על שחרור בתנאי של הפקדת 50 אלף שקלים. בא כוחו של זרוצ'בסקי התנגד בטענה שאין למשפחה סכום כסף כזה. השופטת פסקה את שחרורו בתנאי של ערבות בנקאית של עשרת אלפים שקלים.

ח"כ מלינובסקי: "תגובת משרד הפנים מלמדת על ענישה ונקמנות"

אחרי הפרסום בוואלה! NEWS, ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) שלחה לשר הפנים אריה דרעי ולמנכ"ל משרד הפנים מכתב בהול "על מנת לפעול באופן מידי לשחרור ממעצר ולהסדרת מעמדו של מיכאל זרוצ'בסקי". לדבריה, מדובר ב"אזרח יהודי שעלה ארצה מתוקף חוק השבות ואחרי 18 שנים מעמדו עדיין לא הוסדר עקב רצף תקלות טכניות וביורוקרטיות ומשפטיות. מר זרוצ'בסקי בתמימותו ובאי הבנת השפה והבירוקרטיה הישראלית נפל במלכודת של עורכת דין שהייתה אמורה לדאוג לעניינו".

"במקום שרשות האוכלוסין וההגירה תסייע לאדם שברורה לכל זכאותו לאזרחות ישראל, היא בוחרת להערים קשיים ולפעול כנגדו", כתבה בנוסף ח"כ מלינובסקי. "התגובה האבסורדית של משרד הפנים מרמזת על ענישה ונקמנות כלפי מר זרוצ'בסקי שכל חטאו היה רצף של כשלים בירוקרטיים, אי הבנה של השפה העברית וההליכים המשפטיים. האם בבחירה שבין ענישה צדקנית לבין קליטת עלייה יהודית בוחרת רשות האוכלוסין בדרך ענישה?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully