וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה יקבלו, מה זה דיסריגרד ועל מה המהומה? המדריך השלם לקצבת הנכים

13.2.2018 / 19:00

אחרי חודשים ארוכים של חסימות כבישים, משא ומתן, תיקונים ומתווים על גבי מתווים, אישרה המליאה את התיקון לחוק העלאת קצבאות הנכים. בין החוק לסיכומים הקודמים קיימים לא מעט פערים ותקלות, אך מדובר גם בפריצת דרך אחרי שנים של קיפאון בקצבאות

צילום: רוני כנפו, עריכה: יוסי אלטר

אחרי שנה של משא ומתן, שינויי נוסחים, מאבקים פוליטיים וועדות לבחינת ההצעה, הלילה (שלישי) עבר בקריאה שנייה ושלישית התיקון לחוק העלאת קצבאות הנכים. מדובר בעדכון לאחר שנים של קיפאון, שכנראה לא היה יוצא לפועל ללא מאבקם של פעילי מחאת הנכים בשיחות עם משרד האוצר, הפגנות וחסימות צירים מרכזיים ברחבי הארץ. על פי החוק, קצבת הנכות תעמוד 3,270 שקלים בחודש בהתחלה, ובתום כל הפעימות - היא תעמוד על 3,700 שקלים.

אף שמדובר בתוספת חשובה ומשמעותית, ההחלטה מעוררת גם לא מעט זעם מאחר שהממשלה לא עמדה בהתחייבויותיה. אתמול הודו חברי הכנסת בוועדת העבודה והרווחה כי מסגרת התקציב של 4.3 מיליארד בשנה לא תואמת את ההתחייבויות של הממשלה עם נציגי הנכים, כפי שהוסכמו בבית ההסתדרות בסוף ספטמבר. אז, סוכם כי בתום הפעימות יעמוד סכום הקצבה על 4,000 שקל בחודש.

הפגנת נכים מול בית רהמ 17 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
הפגנת נכים מול בית ראש הממשלה, אוקטובר 2017/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

מה צפויים לקבל הנכים?

קצבת הנכות הבסיסית תעלה ב-770-470 שקל, ותעמוד על 3,270 כבר בפעימה הראשונה. בחישוב, נכלל מיזוג קצבה חודשית נוספת שמקבל מי שנקבעה לו "דרגת אי כושר". על פי הצעת החוק, כל הנכים הזכאים לקצבת נכות כללית יקבלו קצבה חודשית נוספת של 452 ש"ח בחודש, וזו תוצמד לשכר הממוצע במשק החל משנת 2022. הנכים יקבלו גם תוספת של 200 שקל בחודש לקצבת שירותי רפואה מיוחדים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

מה זה "דיסריגרד"?

הדיסריגרד הוא הסכום שנקבע בחוק כי אם הכנסתו של הנכה עולה עליו, הוא לא יהיה זכאי לקצבתו. כיום, עומד הדיסריגרד לקצבת נכות על 2,800 שקל, ומעתה יעמוד על 3,700 שקלים. מדובר בסכום נמוך מזה שננקב בהסכם המקורי מסוף ספטמבר עם מקבלי הקצבאות. הרף היה אמור לעלות ל-4,000 שקלים מ-2018 ול-5,300 מ-2019.

מחאת נכים בכביש 1, ירושלים 17 באוקטובר 2017. מערכת וואלה! NEWS
חסימות כבישים בכביש 1 בדרך לירושלים, אוקטובר 2017/מערכת וואלה! NEWS

למה התחייבו בפועל נציגי הממשלה - ומה הנכים מקבלים?

על פי ההסכם של הנכים עם נציגי הממשלה בסוף ספטמבר, הייתה אמורה קצבת הנכות להגיע בתום כל הפעימות ל-4,000 שקל. אלא שבמהלך הדיון בוועדת העבודה והרווחה, גילו כי ישנה טעות חישוב של משרד האוצר כך שבסופו של תהליך הקצבה תגיע ל 3,700 שקל בחודש. נציגי האוצר הבטיחו כי ייעשו מאמצים כדי שבסוף הקצבה תעמוד על כ-4,000 שקל, אך הצהרה זו אינה מעוגנת בהצעת החוק ובתחשיב שלה.

במרץ צפויה להיכנס לתוקף הפעימה הראשונה והאחרונה עד שנת 2021, כך שבעצם לאורך כל התקופה הזאת לא יהיה עוד שינוי בהעלאת הקצבה. ההצמדה לשכר הממוצע במשק תיעשה רק בשנת 2022. בהסכם הראשוני, ההצמדה הייתה אמורה להיות כבר מיום ראשון.

הפגנת נכים בתל אביב 4.9.17. דנה ירקצי, מערכת וואלה! NEWS
הפגנת נכים בתל אביב, קיץ 2017/מערכת וואלה! NEWS, דנה ירקצי

מה הצדדים החיוביים בתיקון לחוק?

הקצבה תעלה בפעימה אחת ולא בשתיים, כבר ב-1 במרץ. עד 2021 לא צפויות עוד פעימות, עד שישבו שר האוצר ושר הרווחה לדון במועדים נוספים.

עד כה ניתן קח"ן (קצבה חודשית נוספת) רק לבעלי נכות רפואית בדרגה 80% ומעלה. מעתה, ככל שאדם קיבל קח"ן נמוך יותר, או לא קיבל קח"ן כלל, תגדל קצבתו הכללית.

אילו עוד בעיות ישנן בתיקון לחוק?

מעבר לאי-העמידה בסיכומים מסוף ספטמבר, בהסכם הנוכחי אין עמידה בעיקרון השוויון שדרש בג"ץ לגבי הקשישים, ולפיו העלאות שיינתנו לקצבאות הנכים, יינתנו גם לקשישים שקצבת הנכות שלהם עברה עמם לקצבת זקנה. בכך, טוענים המוחים, מבזה משרד האוצר פסיקה של בג"ץ מאחר שהקשישים לא יהיה חלק מההעלאה. כמו כן, העלאת התקציב לקצבת ילדים עם מוגבלות ירדה מ-150 מיליון שקל ל-50 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully