וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעוזה יוצאת דופן: מבוסמת מניצחונה בסוריה, איראן פעלה בשחצנות בגבול הצפון

10.2.2018 / 11:28

אין כאן הפתעה דרמטית, גם לא פעולה מסובכת ברמה המבצעית, אבל ההחלטה האיראנית לשגר כלי טיס לישראל מסוריה, מבטאת כמעט זלזול בצד הישראלי. ואולם, אם איראן הייתה רוצה ללבות מלחמה, היינו עדים לפעולה דרמטית מזו. אך די בכך כדי שאסד יבין שלא רוקדים על שתי חתונות

צילום: צלמי וואלה!NEWS וסרטוני גולשים

קשה לתאר את הניסיון האיראני לחדור לישראל באמצעות כלי טיס לא מאויש, כהפתעה דרמטית, בלתי צפויה. ניסיונות איראניים לרגל אחר הנעשה בשטח ישראל ואחרים היו ויהיו, בשלל אמצעים ודרכים. בעבר כבר נרשמו ניסיונות של חיזבאללה להחדיר מזל"טים לשטח ישראל וישראל הגיבה בהתאם.

בחודשים האחרונים שיגרה אפילו האופוזיציה הסורית עשרות כלי טיס לאחד הבסיסיים הרוסיים בסוריה, כלומר אין מדובר כאן בפעולה מסובכת ברמה המבצעית. איראן הפעילה מרגלים בישראל, מממנת חוליות טרור של הג'יהאד האסלאמי וחמאס, לא רק בעזה אלא גם בגדה המערבית, והינה אחד ממקורות ההכנסה החשובים ביותר של הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה. ועדיין, ההחלטה האיראנית לשגר משטח סוריה כלי טיס לתוך ישראל, מעידה על תעוזה יוצאת דופן, כמעט זלזול בצד הישראלי, ושחצנות לנוכח ההצלחות האחרונות בסוריה.

זירת נפילת המטוס בצפון, 10 בפברואר 2018. רויטרס
אזור נפילת המטוס בצפון/רויטרס

ועדיין צריך לזכור, הצעד האיראני הזה הינו טקטי בסופו של דבר, ואינו מעיד על רצון למלחמה מול ישראל. התגרות מסוימת, ניסיון לרכוש מודיעין - בהחלט כן, אך אם איראן או סוריה היו רוצים בהסלמה רבתי, כבר היינו עדים לפעולה דרמטית הרבה יותר מהצד הסורי האיראני.

אולם אם לרגע אחד מנסים לבחון את ההתפתחויות בסוריה בחודשים האחרונים, המגמה ברורה וצריכה לעורר חשש אמיתי בצד הישראלי מפני מלחמה רבתי בעתיד. איראן מבקשת להפוך את סוריה לבסיס שממנו ייצאו פעולות נגד ישראל, אם ברמה המודיעינית כפי שהיה לפנות בוקר ואם ברמה המבצעית, נוסח פיגועים, כפי שהיה בינואר 2015 כשישראל פגעה בקבוצה של קצינים איראניים ואנשי חיזבאללה בראשות ג'יהאד מורנייה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
זירת נפילת המטוס, 10 בפברואר 2018. רמי שלוש, ?הארץ?, מערכת וואלה! NEWS
שרידי המטוס/מערכת וואלה! NEWS, רמי שלוש, ?הארץ?

איראן הולכת וצוברת ביטחון, יכולות ואמצעים בשטח סוריה. אם בשאר אל אסד, נשיא סוריה מאפשר לאיראנים לפעול משטחו באין מפריע, הדבר מעיד על ההתעצמות האיראנית ומעבר לכך על חולשתו של בשאר אסד. הרוסים עדיין לא ממהרים להתערב בנעשה בסוריה ומאפשרת לטהראן וירושלים להתגושש על אדמת סוריה. וכעת בעצם מתחילה ההתלבטות הסורית הגדולה. אסד חייב את שלטונו לאיראן וחיזבאללה וכמובן גם לרוסים, אך הראשונים שהתייצבו לצדו של בשאר היו טהראן ושליחיה מחיזבאללה. ומכאן שיש כאן התלבטות אמיתית מבחינת בשאר: האם לאפשר לאיראן לעשות ככל העולה על רוחה בסוריה, או להגביל את הפעולות של טהראן ככל האפשר כדי לא להסתכן בהפלת שלטונו, הפעם על ידי ישראל.

נטישת המטוס על ידי הטייסים, 10 בפברואר 2018. עיבוד תמונה
הטייס שצנח מהמטוס/עיבוד תמונה

וכאן אנו מגיעים לתגובה הישראלית: דובר צה"ל דיווח כי המטוסים הישראלים תקפו הבוקר 12 יעדים סוריים ואיראניים בשטח סוריה. על פי כלי התקשורת הסוריים, בין היתר הותקפו מטרות של חטיבה 104 של המשמר הנשיאותי של אסד. כלומר, יש כאן מסר ישראלי לנשיא סוריה: אם תאפשר לאיראנים להשתולל משטחך הרי שאתה הראשון שישלם את המחיר. ואכן ישראל כיום היא בעצם הגורם היחיד שיכול להביא להפלת אסד באמצעים פיזיים וכל הגורמים הרלונטיים מבינים זאת: דמשק, מוסקבה ואפילו טהראן. מכאן שיש לקוות שגם הסורים והאיראניים יפנימו את המסר שהעבירה אליהם ישראל ויימנעו מהעמקת המשבר עד כדי מלחמה.

ועדיין, צריך להזכיר זאת שוב: גם אם האיראנים יעדיפו להבליג כעת ולהחזיר את העניינים לשגרה, לפחות היום, המטרות שלהם לא ישתנו ויישארו בעינן: הפיכת סוריה לבסיס פעולה איראני על גבול ישראל. וכך סכנת המלחמה תמשיך לרחף מעל הגזרה הצפונית הישראלית ותלך ותגדל אחרי לא מעט שנים שבהן קטנה משמעותית לנוכח המלחמה בתוככי סוריה.

המשטרה בזירת נטישת המטוס, הרדוף, צפון, 10 בפברואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
זירת הנפילה/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
הזירה בה נפל מטוס 10 חיל האוויר בגליל, 10 בפבואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
זירת הנפילה/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
הזירה בה נפל מטוס 10 חיל האוויר בגליל, 10 בפבואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
זירת הנפילה/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
קצין חיל האוויר בזירה בה נפל מטוס 10 חיל האוויר בגליל, 10 בפבואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
קצין חיל האוויר בזירה/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
הגעת שני הטייסים שנטשו את מטוסם במהלך התקיפות בסוריה, לבית החולים רמבם, 10 בפברואר 2018. שי וקנין, TPS, מערכת וואלה! NEWS
פינוי הפצועים/מערכת וואלה! NEWS, שי וקנין, TPS
מטוס קרב ישראלי ננטש בעמק יזרעאל והתרסק בקיבוץ הרדוף, פברואר 2018. מערכת וואלה!
זירת הנפילה/מערכת וואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully