וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפעם השנייה בתוך חודש: הממשל האמריקני נכנס להשבתה

9.2.2018 / 8:15

הסנאטור הרפובליקני ראנד פול הביא לדחיית ההצבעה על אישור התקציב להפעלת הממשל הפדרלי מעבר למועד האחרון לאישורו - והממשל נכנס להשבתה. בסוף ינואר הושבת הממשל לראשונה מאז 2013 ולאחר מכן הושגה הסכמה על תקציב זמני - שפג הלילה

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(השבתת הממשל הקודמת, בינואר)

הממשל האמריקני נכנס הבוקר (שישי) להשבתה בפעם השנייה בתוך פחות מחודש לאחר שההצבעה על התקציב נחסמה בידי הסנאטור הרפובליקני ראנד פול, שביקש לקיים דיון מחדש בנושא. פול טען כי התקציב שעליו סוכם עלול להגדיל את הגירעון והביא לדחיית ההצבעה מעבר למועד האחרון בחצות (שעון ארצות הברית).

בחודש שעבר לא הצליחו הרפובליקנים והדמוקרטים להגיע להסכמות על התקציב ונאלצו להביא להשבתת הממשל - לראשונה מאז שנת 2013. בהעדר תקציב בפועל נכנסות כלל המערכות הפדרליות למצב של השבתה שבמסגרתו כ-800 אלף עובדי ממשל יוצאים לחופשה ללא תשלום. ימים ספורים לאחר מכן הושגה הסכמה על תקציב זמני שהיה בתוקף עד הלילה. בתקופה זו נמשכו הדיונים על תקציב קבוע, ומשאלה כשלו נכנס הממשל להשבתה נוספת.

גבעת הקפיטול. AP
גבעת הקפיטול/AP

אולם, בשונה מן ההשבתה הקודמת, שנמשכה יומיים וחצי, הציפייה היא כי הפעם הצדדים יצליחו לפתור את הסוגייה בתוך כמה שעות.

מוקדם יותר הלילה, היה אמור הסנאט להצביע על העלאת תקרת החוב לתקופה של כשנה, ובמקביל להוסיף 300 מיליארד דולר לתקציב הביטחון על פני השנתיים הבאות. אלא שהסנאטור פול, הנחשב למתנגד חריף להגדלת ההוצאה הממשלתית, התנגד לפשרה בנימוק שהיא תעלה שוב את תקרת החוב, ועיכב את ההצבעה במשך שעות.

"הסיבה שאני כאן הלילה היא להעמיד אנשים במקום", אמר פול בנאום בפני הסנאט. "אני רוצה שאנשים ירגישו לא נוח. אני רוצה שהם יענו לאנשים בבית שאומרים 'איך זה שהם היו נגד הגירעון בתקופת אובמה ועכשיו הם בעד גירעון רפובליקני?'".

הסנאטור האמריקני ראנד פול, ינואר 2018. רויטרס, רויטרס
מחה על הגדלת תקרת החוב. הסנאטור פול/רויטרס, רויטרס

בשיחה עם עיתונאים במהלך ביקורו בקוריאה הדרומית הביע סגן הנשיא מייק פנס תקווה כי המשבר יהיה זמני בלבד. "אני יודע שהלו"ז התאחר אחר חצות וככל הנראה זו תהיה השבתה קצרה", הוסיף.

אחרי האישור הצפוי של התקציב בסנאט, הוא יעבור לאישור בית הנבחרים - שם הרוב לאישורו עדיין מוטל בספק. מנהיגת המיעוט הדמוקרטי ננסי פלוסי הביעה התנגדות לפשרה של הדמוקרטים והרפובליקנים כיוון שהיא אינה כוללת את הסדרת מעמדם החוקי של ילדי המהגרים שנכנסו לארצות הברית שלא כחוק.

סוגיה זו הייתה הסיבה שבגינה הושבת הממשל ב-20 בינואר לאחר שהצדדים לא הגיעו להסכמה על פשרה שתאפשר את המשך מימון פעילות הממשל תמורת הסדרת ילדי המהגרים.

כעת, ניכרים פערים בין מנהיג הדמוקרטים בסנאט צ'אק שומר שדוחף להגעה על מימון הממשל ללא קשר לפשרה מיידית בסוגיית ילדי המהגרים, ובין פלוסי, מנהיגת הדמוקרטים בבית הנבחרים, שסבורה כי עבור הדמוקרטים מדובר בהזדמנות פוליטית להפעיל לחץ על הרפובליקנים להסכים למהלך.

(עדכון ראשון: 7:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully