וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עור כהה ועיניים כחולות: הבריטים הראשונים לא נראו כמו שחשבתם

ממצאי דנ"א מהאדם מצ'דר, שלד בן עשרת אלפים שנה שנמצא במערה בממלכה, סותרים את הסברה כי התושבים המקוריים של האי היו בהירי עור. השינוי החל רק בזכות גלי הגירה מהמזרח התיכון

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

מדענים בריטים גילו כי לאדם שחי באי הבריטי לפני עשרת אלפים שנה היה עור כהה ועיניים כחולות. חוקרים מהמוזיאון להיסטוריה של הטבע בלונדון בחנו דגימות דנ"א מ"האדם מצ'דר", השלד השלם העתיק ביותר בממלכה, שאותר ב-1903. לאחר מכן, חוקרים מהקולג' האוניברסיטאי של לונדון השתמשו בבחינת הגנים כדי לשחזר את פניו של אותו אדם.

המחקר סותר את הסברה כי תושביה העתיקים של היבשת ושל האי הבריטי היו בהירי אור וכי מדובר בתופעה חדשה יחסית. זאת הפעם הראשונה שבה הגנים של תושב האי מתקופה זו נבדקים על ידי החוקרים והיא מספקת תובנות חדשות לגבי האנשים הראשונים שהתייבשו בבריטניה בתום עידן הקרח האחרון.

שחזור פניו של "האדם מצ'דר", השלד העתיק ביותר שנמצא בבריטניה, 30 בינואר 2018. רויטרס
מת בדרך אלימה. "האדם מצ'דר" מוצג במוזיאון להיסטוריה של הטבע בלונדון/רויטרס

שרידיו של האדם מצ'דר נמצאו לפני 115 שנה במערת גוף שבסומסרט. הוא היה נמוך יותר בהשוואה להיום - בערך 1.65 - והוא ככל הנראה מת בשנות ה-20 לחייו. "זה מה משהו שלא היינו יכולים לדמיין עד לפני כמה שנים", אמר פרופ' כריס סטרינגר, חוקר מוביל במוזיאון העוסק באדם מצ'דר ב-40 השנים האחרונות.

בגולגלתו של האדם מצ'דר נמצאו שברים, מה שמצביע על כך שהוא מת בדרך אלימה, ייתכן שעל ידי חברי השבט שלו.

אנשים בהירי עור החלו להגיע לבריטניה ככל הנראה בגל של הגירה מהמזרח התיכון לפני 6,000 שנה. הם היו עם עיניים חומות וספגו לתוכם אוכלוסיות מקומיות, כמו אלו שאליהן השתייך האדם מצ'דר.

  • עוד באותו נושא:
  • בריטניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully