וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חטיבת הנשק האטומי" הניאו-נאצית שרוצה להצית מלחמת גזע בארה"ב

13.2.2018 / 12:21

אטומוופן, קבוצה קיצונית ובה עשרות פעילים, עלתה לכותרות בחודשים האחרונים, אחרי שנקשרה לחמישה מעשי רצח. הארגון, שרוצה להפיל את הממשל הפדרלי, שם על הכוונת יהודים, הומואים וסמלי שלטון

צילום: מתוך ערוך היוטיוב של "חטיבת אטומוופן", עריכה: שניר דבוש

בתוך שמונה חודשים, הצליח ארגון ניאו-נאצי קטן לתפוס את הכותרות בארצות הברית בעקבות חמישה מעשי רצח ברחבי המדינה שמקדשת בחוקתה גם זכותן של קבוצות קיצוניות להתבטא כאוות נפשן. "חטיבת אטומוופן" (נשק אטומי בגרמנית), שבה לפי ההערכות חברים כ-80 איש, מגדירה את עצמה כבעלת אידיאולוגיה "נציונל-סוציאליסטית מהפכנית", וכמי שמקדמת "אורח חיים פשיסטי יחד עם פעילות פוליטית". היא הוקמה לפני כמה שנים אחדות, ובין הדמויות הנערצות ביותר עליה הן אדולף היטלר וצ'ארלס מנסון.

אחרי שהשתמשה בתיקון הראשון כדי לקדם את רעיונותיה, החטיבה ניצלה גם את זה שאחריו כדי להתחמש היטב למען הגשמת חזונה - הצתת "מלחמת גזע" והפלת הממשל הפדרלי. אין להפריז בכך שהארגון הוא סכנה קיומית לארצות הברית, אך שגשוגו קורה במקביל להתחזקות הכוחות התומכים בעליונות הגזע הלבן (White Supremacists) והחטיבה היא ככל הנראה הפלג הקיצוני ביותר מקרב הארגונים הניאו-נאציים במדינה.

כרזת תעמולה של הארגון הניאו-נאצי האמריקני חטיבת אטומוופן. האתר של חטיבת אטומוופן, אתר רשמי
"כבדו את יום הדין". כרזת תעמולה של הארגון/אתר רשמי, האתר של חטיבת אטומוופן

שרשרת מעשי הרצח הקשורים לארגון החלה במאי. דבון ארתור, בן 18 מטמפה, פלורידה וחבר אטומוופן, התאסלם אך המשיך להתגורר עם חבריו לארגון - עד שירה למוות בשניים מהם, בני גילו. הוא סיפר לחוקרים, שעצרו אותו אחרי שלקח בשבי בני ערובה בחנות טבק מבלי שפגע בהם, כי שותפיו לחדר "לא כיבדו" את אמונתו החדשה. אלו שילמו את מחיר הקיצוניות, שהובילה את ארתור לעבר מאידאולוגיה רצחנית אחת לשנייה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
דבון ארתור, פעיל ניאו-נאצי שהתאסלם ורצח שניים מחבריו בפלורידה, ארה"ב, מאי 2017. אתר רשמי
חבריו לא קיבלו את הדת החדשה שלו. ארתור/אתר רשמי

שותף נוסף באותו חדר בטמפה היה חבר בארגון והוא ניסה ליישם את הרעיון לכדי מעשים. ברנדון ראסל תכנן פיגועים בבתי כנסת ובתחנת כוח במיאמי, אך הריב הפנימי של חבריו סיכל את תכניתו כשהמשטרה פשטה על החדר ומצאה חומרים להכנת פצצות וחומרים רדיואקטיביים.

בחדרו נמצאה תמונה של טימותי מקווי, שפוצץ את מבנה הממשל הפדרלי באוקלהומה בשנות ה-90, הרג 168 איש והפך לסמל הימין - כך שאפשר לנחש מה היה החזון שראה לנגד עיניו ראסל, שנשלח לחמש שנות מאסר.

הורים מווירג'יניה, ארה"ב שנרצחו על ידי חבר לשעבר של בתם, אחרי ששכנעו אותה להפירד ממנו. פייסבוק, אתר רשמי
שכנעו את בתם להיפרד מחברה הניאו-נאצי ונרצחו. באקלי קוהן-פריקר ובסקוט פריקר/אתר רשמי, פייסבוק

שבעה חודשים חלפו והארגון שוב עלה לכותרות. ניקולס ג'מפה בן ה-17, מרסטון, וירג'יניה, זעם על כך שחברתו נפרדה ממנו בעקבות לחץ של הוריה לעזוב אותו בשל האידיאולוגיה הקיצונית שבה החזיק.

בדצמבר, הוא ירה למוות בהורים - באקלי קוהן-פריקר ובסקוט פריקר - בתגובה וניסה להתאבד, אך שרד את הירי בראשו. הוא הואשם ברצח בעודו מאושפז בבית חולים, ובחשבון הטוויטר שלו נחשפה אהדתו לאדולף היטלר ולהכחשתו חלקים מהשואה.

בלייז ברנשטיין, צעיר יהודי שנרצח על ידי פעיל ניאו-נאצי בקליפורניה, ארה"ב. אתר רשמי
הרוצח טען שניסה לנשק אותו. בלייז ברנשטיין/אתר רשמי

בחודש שעבר, נרצח צעיר שהתאים לדמות הארכי-אויב של הארגון - צעיר יהודי הומו. גופתו של בלייז ברנשטיין בן ה-20 אותרה בבור בפארק בלייק פורסט, קליפורניה, אחרי שנדקר כ-20 פעמים על ידי חברו לשעבר ללימודים, סמואל לינקולן וודוורד. הוא נעצר כמה ימים לאחר שנמצאה הגופה של ברנשטיין ואז החלו לצוץ עדויות שלפיהן הוא היה חבר באטומוופן והחזיק באידיאולוגיה קיצונית.

לפי החוקרים, ייתכן שמה שהניע את וודוורד היה ניסיון של ברנשטיין לנשק אותו, בזמן שהשניים נפגשו בתחילת החודש שעבר וישבו יחד במכונית. הוא עשוי להיות מואשם בפשע שנאה, אחרי שפרסם חלק מהמניפסט שלו ברשתות החברתיות. בין היתר הוא צולם מצדיע במועל יד יחד עם שני צעירים נוספים רעולי פנים ומשחזר סצנה מהסרט "אמריקה X", שבה רצח השחקן אדוראד נורטון, שגילם ניאו-נאצי קיצוני, אדם שחור, כשהצמיד את ראשו למדרכה ודרך עליו.

סמואל לינקולן וודוורד ועוד פעילים ניאו-נאצים מצדיעים במועל יד, ארה"ב. טוויטר, אתר רשמי
וודוורד ועוד שני פעילים ניאו-נאצים רעולי פנים/אתר רשמי, טוויטר

לפי הליגה נגד השמצה, בשנה שעברה הוכפלו מספר מעשי הרצח שביצעו תומכי עליונות הגזע הלבן. על אף שלא נראה שהיה תיאום בין התקיפות של חברי "חטיבת אטומוופן" וחלק מפעולותיהם לא יצאו אל הפועל, קשה לנתק אותן מהאקלים הקיטובי שפשה בארצות הברית בשנה וחצי האחרונה. הרשתות החברתיות לא מצליחות לבלום את הפצת הרעל שלהם ושל אידאולוגיות קיצוניות אחרות, ואלו גובות קורבנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully