וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפוף בבתי חולים: איפה הכי הרבה מיטות - ואיפה תאושפזו במסדרון?

7.2.2018 / 11:33

מנתוני משרד הבריאות שהועברו לוואלה! NEWS עולה כי בבית החולים איכילוב בתל אביב 300 מיטות במחלקות הפנימיות, לעומת 16 בלבד ביוספטל שבאילת. ארבעה בתי חולים בחיפה ובירושלים הם העמוסים ביותר בארץ. משרד הבריאות: "יש צורך מיידי ל-600 מיטות גריאטריות"

צילום: אבי כהן, עריכה: תום זואילי

התפוסה במחלקות הפנימיות עומדת על יותר מ-120% בארבעה בתי חולים בארץ - כך עולה מנתונים שהועברו ממשרד הבריאות לבקשת וואלה! NEWS. בתי החולים הדסה הר הצופים והדסה עין-כרם שבירושלים ובתי החולים "המשפחה הקדושה" ו"הסקוטי" בנצרת - הם העמוסים ביותר בארץ, כשמנגד בית החולים שבו הכמות הגדולה ביותר של מיטות במחלקות הפנימיות הוא בית החולים איכילוב שבתל אביב, עם 300 מיטות.

אחריו, בית החולים סורוקה שבו 258 מיטות במחלקות הפנימיות והבאים בתור הם בית החולים אסף הרופא שבבאר יעקב עם 246 מיטות. בתחתית הרשימה ניתן למצוא את בית החולים יוספטל שבאילת עם 16 מיטות, המרכז הרפואי הרצליה עם 12 מיטות ובתי החולים "האיטלקי" ו"אלישע" שבחיפה, שבהם 10 מיטות בלבד.

בסך הכול יש 3,899 מיטות במחלקות הפנימיות בכל הארץ. מדובר בנתונים המעודכנים הנמצאים כיום בידי משרד הבריאות, והם נאספו במהלך שנת 2016.

נושא: ביה"ח איכילוב, שם נקבע הערב מותו של הסופר יורם קניוק. יוני 2013. דרור עינב
300 מיטות במחלקה הפנימית. בית החולים איכילוב בתל אביב/דרור עינב
אינפו פעילות המיטות הפנימיות וגריאטריה חריפה, 2016. --, מערכת וואלה! NEWS
אינפו פעילות המיטות הפנימיות וגריאטריה חריפה, 2016/מערכת וואלה! NEWS, --

נתונים נוספים שהועברו ממשרד הבריאות נוגעים לכמות המיטות לחולים גריאטריים. מתוך 483 מיטות גריאטריות בסך הכול, השיאן הוא בית החולים שיבא שבתל השומר עם 72 מיטות. אחריו ברשימה המרכז הרפואי-גריאטרי שמואל הרופא שבבאר יעקב עם 64 מיטות, בית החולים איכילוב עם 54 מיטות ובתחתית הרשימה - אסף הרופא שבבאר יעקב עם שלוש מיטות בלבד. עוד ברשימה: זיו בצפת עם 14 מיטות, המרכז הרפואי לגליל שבנהריה עם 12 מיטות ומעייני הישועה שבבני ברק עם 12 מיטות גם כן. עם זאת, ביותר מ-20% מבתי החולים בארץ אין ולו מיטה גריאטרית אחת, בהם: בית החולים רמב"ם שבחיפה, וולפסון שבחולון, פורייה שבטבריה, העמק שבעפולה, הדסה עין-כרם שבירושלים ולניאדו שבנתניה.

המחסור במיטות במחלקות בתי החולים מביא להמתנה ארוכה לטיפול רפואי ולעומסים כבדים בחדרי המיון שיצרו את המושג "הזקנה במסדרון" - אותם חולים המוצבים במיטות לאורך מסדרונות בית החולים שכלל לא ערוכים לכך. לדברי משרד הבריאות, הצורך המידי במדינה עומד על 600 מיטות גריאטריות פעילות. "יש לציין כי במסגרת ההסכם בין משרד האוצר לבין משרד הבריאות הוקצו 600 מיטות עד שנת 2021", הבהירו במשרד הבריאות. "בנוסף, הוקצו עוד כ-1,200 כלליות לחלוקה עד 2022, שחלקן מיועדות למחלקות הפנימיות".

אינפו פעילות המיטות הפנימיות וגריאטריה חריפה, 2016. --, מערכת וואלה! NEWS
אינפו פעילות המיטות הפנימיות וגריאטריה חריפה, 2016/מערכת וואלה! NEWS, --

"תופעת הזקנה במסדרון אינה גזרת גורל"

לראשונה מזה עשור בישראל נחנכה אתמול (שלישי) מחלקה פנימית-גריאטרית בבית החולים איכילוב שבתל אביב, בתרומת פרופסור רות ארנון ובן זוגה ד"ר אוריאל ארנון. המחלקה, המיועדת למטופלים שחצו את גיל ה-70 ולחולים הנזקקים לטיפול פליאטיבי, מצטרפת לתשע נוספות בבית החולים, והוצבו בה 32 מיטות אשפוז. ד"ר יעל אוריון, שתעמוד בראש המחלקה, אמרה כי "יינתן דגש מיוחד על כבוד האדם והתאמת הטיפול הן למצבו הרפואי של החולה והן לרצונו".

אינפו פעילות המיטות הפנימיות וגריאטריה חריפה, 2016. --, מערכת וואלה! NEWS
אינפו פעילות המיטות הפנימיות וגריאטריה חריפה, 2016/מערכת וואלה! NEWS, --
IFB עם רוני גמזו, מנכ"ל בי"ח איכילוב על התקרית האלימה. מערכת וואלה!
"מייחל לסוף לתופעת האשפוז במסדרון". פרופ' רוני גמזו/מערכת וואלה!

לדברי מנהל בית החולים, פרופסור רוני גמזו, "הביטוי 'הזקנה במסדרון' השתרש מדי בחברה ישראלית והפך להיות חלק מהתרבות האשפוזית שלנו". הוא הביע תקווה לכך שתוספת המיטות תאפשר ל"אנשים שבנו את הארץ שלנו" לא להתאשפז יותר במסדרון. "אסור לנו כחברה ולי כמנהל מוסד רפואי להסכם להמשך אשפוז בתנאים אלה ולקבל אותו כגזירת גורל. אני מאמין כי דמותנו כבית חולים ציבורי נגזרת מההתייחסות שלנו דווקא לחולים הקשים והחלשים ביותר", הוסיף גמזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully