וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד, סקרים והמשבר הבא: בקואליציה מסתייגים מהכרה בלימוד תורה כערך יסוד

4.2.2018 / 18:11

אחרי חשיפת טיוטת החוק בוואלה! NEWS, ראשי מפלגות הקואליציה הסתייגו מהיוזמה של הח"כים החרדים. השר לוין העלה חשש שלפיד יתחזק מכך בסקרים, יו"ר הקואליציה אמסלם הזהיר כי הדבר עלול להוביל למשבר, שכן כל סיעה תוכל להטיל וטו. בכיר בליכוד: "זה לא יקרה"

צילום: קבוצת "מחאת החרדים הקיצוניים", עריכה: תום זואילי

(בווידאו: הפגנות חרדיות נגד חוק הגיוס, מנובמבר האחרון)

ראשי סיעות הקואליציה הביעו היום (ראשון) הסתייגות מיוזמת המפלגות ש"ס ויהדות התורה לקדם חוק יסוד שמטרתו להכיר בלימוד תורה כערך יסוד במדינה, זאת בתגובה לבג"ץ שפסל את חוק הגיוס שמעניק לתלמידי ישיבה דחייה משירות בצה"ל בטענה כי הוא "פוגע בשוויון". טיוטת החוק נחשפה לראשונה בוואלה! NEWS, והיום, במהלך ישיבת ראשי הקואליציה, הציגו אותה ראשי המפלגות החרדיות. בתגובה, השר יריב לוין ויו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם הסתייגו ממנה.

לוואלה! NEWS נודע כי לוין העלה את החשש מכך שלפיד ימריא בסקרים כתוצאה מחוק זה ואמסלם טען כי בניגוד להתחייבות של סיעות הקואליציה לקדם את חוק הגיוס, חוק יסוד חדש עלול ליצור משבר כי כל אחת מהסיעות תוכל להטיל וטו.

יו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם במליאת הכנסת לאחר אישור חוק ההמלצות בקריאה שנייה ושלישית, 28 בדצמבר 2017. יצחק הררי, דוברות הכנסת, מערכת וואלה!
כל סיעה תוכל להטיל וטו ולהביא למשבר. אמסלם/מערכת וואלה!, יצחק הררי, דוברות הכנסת

בכיר בליכוד הוסיף בשיחה לוואלה! NEWS: "לא יקרה". ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתגובה: "הקואליציה הזאת חזקה, היא עברה מהמורות רבות וגם את הנושא הזה נעבור בהידברות ובשיתוף פעולה". נתניהו ביקש לגבש הסכמות עם ראשי סיעות הקואליציה בטרם יוחלט איך להתקדם.

בנוסח הצעת החוק שנחשף ביום חמישי בוואלה! NEWS נכתב כי "לימוד התורה הוא ערך יסוד במורשת העם היהודי" ובנוסף כי "מדינת ישראל כמדינה יהודית רואה חשיבות עליונה בעידוד לימוד התורה ולומדי התורה". טיוטת ההצעה גובשה בשבועות האחרונים על ידי השרים יעקב ליצמן, אריה דרעי וחברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב יחד עם השר לשעבר אריאל אטיאס ומשפטנים בכירים, בהם עורך הדין יצחק מירון.

יעקב ליצמן ואריה דרעי באירוע שבע ברכות לרגל חתונת בתו של דרעי. דצמבר 2015. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
"זה בנפשנו", אמרו הח"כים כשהוצגה ההצעה. דרעי וליצמן/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

סעיף נוסף בטיוטה קובע כי בעקבות ההכרה בלימוד התורה כערך, יוכלו אלה שלומדים לתורה לדחות את גיוסם לצה"ל או לשירות לאומי: "יראו במי שקיבלו על עצמם להתמסר לתלמוד תורה למשך תקופה ארוכה כמי שמשרתים את העם היהודי, ותוכר זכותם לדחיית חובות אחרים ובהם שירות ביטחוני או לאומי. הזכות תובטח בחוק או מכוחו".

החרדים מקיימים בימים האחרונים התייעצויות משפטיות האם החוק הוא תשובה הולמת לפסילת בג"ץ את חוק הגיוס, אולם מדברי ההסבר להצעה נראה שהתשובה לכך חיובית. כשהוצגה ההצעה, אמרו החרדים כי "זה בנפשנו", בהתייחס לצורך לקדם פתרון משמעותי.

מתוך טיוטת ההצעה

הצעת חוק - יסוד: לימוד תורה. -, מערכת וואלה! NEWS
הצעת חוק - יסוד: לימוד תורה/מערכת וואלה! NEWS, -

"מעבר לעובדה שערכים אלה היו ראויים לעיגון בכל מקרה", נכתב, "הבהרה זו נועדה גם לתת מענה לסוגיה שאותה ביקש בית המשפט העליון מהכנסת להסדיר. חוק היסוד נועד גם על מנת להבהיר את עמדתה של הכנסת, המעגנת בחוק יסוד את מדיניותן של כל ממשלות ישראל, ולפיה לאור מרכזיותו של ערך לימוד התורה וחשיבותו כשירות לעם היהודי - מי שמבקש להקדיש את עצמו ללימוד תורה לתקופה ממושכת יקבל דחייה מחובת שירות הביטחון המוטלת עליו".

הצעת החוק טרם הונחה על שולחן הכנסת. החרדים ניסו לשמור על חשאיות ורק היום הציגו אותה לשותפות הקואליציוניות. גורם במפלגות החרדיות טען בסוף השבוע כי "נערכות התייעצויות אחרונות האם זה יהיה הפתרון לסוגיית הגיוס". לדבריו, "זהו הפתרון הטוב ביותר שאנחנו הצלחנו לגבש, ומקווים שאם הוא אכן יקודם הוא יתקבל בהבנה על ידי כל סיעות הקואליציה, כפי שמתקבלים אצלנו חוקים אחרים שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully