וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זיהיתי אותם רק לפי המכנסיים": קברי האחים של המוסלמים במיאנמר נחשפים

1.2.2018 / 10:54

תמונות לוויין וסרטונים מכפר של המיעוט הרוהינגי מבססות עוד יותר את הדיווחים על רצח עם שיטתי - גופות שנערמו אחת על השנייה, אחרי שנשרפו מחומצה או חוררו מכדורים של כוחות הביטחון

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

פניהם של גברים הקבורים למחצה בקברי אחים נשרפו מחומצה או חוררו מקליעים. נור קדיר הצליח לזהות סוף סוף את חבריו רק בזכות הצבע של מכנסיהם הקצרים.

קדיר ועוד 14 אנשים, כולם מוסלמים רוהינגים מהכפר גו דאר פיין שבצפון מיאנמר, התחלקו לקבוצות לקראת משחק כדורגל מקומי כשהיריות החלו והתפזרו לכל עבר בשאון שהזכיר גשם זלעפות המצליף בגג דק. כשצבא מיאנמר הפסיק את הירי, רק קדיר ושניים מחבריו נותרו בחיים.

כמה ימים לאחר מכן, קדיר מצא שישה מחבריו בשני קברים המוניים, מתוך חמישה קברים שלא דווחו עד כה, אך דבר קיומם אומת על ידי סוכנות הידיעות אי-פי דרך שורת ריאיונות עם יותר מ-20 שורדים במחנות פליטים בבנגלדש ודרך סרטונים שצולמו בטלפונים סלולריים.

מיאנמר לפני ואחרי מעשה הטבח שפקד את הכפר גו דאר פיין במיאנמר לאחר מתקפה של הצבא 1 פברואר 2018. AP
הכפר גו דאר פיין לפני המתקפה/AP

ממשלת מיאנמר שוללת את העדויות והדוחות על כך שמתנהל רצח עם נגד המיעוט הנרדף ועד כה הכירה בקיומו של קבר אחים גדול אחד, שבו לטענתה היו עשרה "טרוריסטים" בכפר אין דין. עם זאת, הממצאים שהגיעו לידי אי-פי מצביעים על טבח שיטתי של אזרחים על ידי הצבא, בסיוע שכניהם הבודהיסטים של המוסלמים, ומרמזים על כך שישנם עוד קברי אחים רבים שטרם נחשפו.

"זאת הייתה ערימה של גופות, שהיו אחת על השנייה", סיפר קדיר, בן 24, שאסף עצי הסקה למחייתו. "הרגשתי צער כה רב עבורם".

הקברים הם הראיות הטריות ביותר, המבססות את הטענות לכך שמתחולל רצח עם במדינת ראקין. בצבא מיאנמר לא התייחסו לדיווח, והטון ניינג, נציג משטרה מקומי, אמר כי הוא "לא שמע על קיומם של קברי אחים כאלו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נור קדיר, פליט מוסלמי ממיאנמר, במחנה פליטים בבנגלדש, ינואר 2018. AP
הצליח להינצל. נור קדיר במחנה פליטים בבנלגדש/AP

מיאנמר ניתקה את הגישה לכפר גו דאר פיין, כך שלא ברור כמה אנשים נרצחו שם. עם זאת, תמונות לוויין וסרטונים המתעדים בתים שנשרפו עד אפר, חשפו את התמונה המלאה - כפר שנמחק לחלוטין. מנהיגי הקהילה, השוהים במחנות פליטים, הרכיבו רשימה של לפחות 75 הרוגים ותושבי הכפרים מעריכים כי ייתכן שעד 400 איש נטבחו. זאת על בסיס עדויות מקרובי משפחה ומגופות שראו בקברי אחים וברחבי האזור. מספר רב של אנשים ששרדו את המתקפה נושאים צלקות מירי, כולל ילד בן שלוש וסבתו.

כמעט כל תושב שרואיין על ידי אי-פי סיפר כי ראה שלושה קברי אחים בכניסה הצפונית לכפר, בסמוך לכביש הראשי, שם לפי עדי ראיה הרגו החיילים את רוב התושבים. עדי ראיה רבים סיפרו על שני קברים גדולים בסמוך לבית קברות שממוקם למרגלות גבעה, לא הרחק מבית ספר שבו הוצבו יותר ממאה חיילים אחרי הטבח. התושבים סיפרו כי ראו גם קברים אחרים, קטנים יותר, ברחבי הכפר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully