וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פה חבית", "פושטקית" ו"תת-אדם": התלונות שהוגשו נגד ח"כ חזן

31.1.2018 / 22:19

הח"כ מהליכוד התעמת עם רבים מחבריו למשכן, בעיקר נשים וח"כים ערבים. בעבר הורחק מהכנסת לתקופות קצובות ועתה יושעה למשך חצי שנה מהדיונים במליאה ובוועדות. חזן יוכל לערער על ההחלטה בפני יו"ר הכנסת, וזו תועבר להצבעת חבריו במליאה

צילום: ערוץ הכנסת, צלמי וואלה!NEWS, עריכה: יוסי אלטר ותום זואילי

ח"כ אורן חזן מהליכוד הוענש היום (רביעי) על ידי ועדת האתיקה של הכנסת בגין שמונה תלונות שהוגשו נגדו, בעיקר בשל תקריות והתבטאויות נגד חברי הכנסת מהרשימה המשותפת. הוא הורחק למשך חצי שנה מהדיונים במליאת הכנסת ובוועדות עד ל-3 באוגוסט וכן בשלילת שכר למשך שבוע ימים. שעות ספורות לאחר ההחלטה עלה חזן לנאום במליאה ולהציג הצעת חוק שהגיש, אך הקדיש את דבריו להשתלחות בחברי ועדת האתיקה וביו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שאותו כינה "סטלין".

בין התקריות שהוזכרו בתלונות שהביאו להשעייתו של חזן: תקרית צעקות נגד ח"כ ג'מאל זחאלקה בתום נאומו של סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס במליאה בשבוע שעבר; עלייתו לאוטובוס משפחות אסירים ביטחוניים בכניסה לכלא נפחא בחודש שעבר; קריאותיו נגד ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) בוועדת הכספים; וכן קריאות נגד חברי הכנסת אחמד טיבי ועבד אל חכים חאג' יחיא שאותם כינה "תומכי טרור".

מלבד מקרים אלה, מאז נבחר לכנסת לפני שלוש שנים היה חזן מעורב בשורה ארוכה של תקריות מביכות בכנסת שהביאו להגשת יותר מ-20 תלונות נגדו. בסוף 2015 השעתה ועדת האתיקה את חזן מהמליאה ומהוועדות למשך חודש, לאחר שהצטברו תלונות רבות נגדו - המרכזית שבהן כשלעג לח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) בשל נכותה. במהלך הצבעה על תיקון חוק הגיוס, חזן צעק לעבר אלהרר: "את צריכה שעיסאווי יעזור לך?", בהתייחסותו לבקשתה של אלהרר הסובלת מניוון שרירים מח"כ פריג' להצביע עבורה במהלך כמה הזדמנויות באותה תקופה, אז התקיים מרתון של דיונים והצבעות על תקציב המדינה.

חבר הכנסת אורן חזן במליאת הכנסת , 25 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
עורר את זעמו של נתניהו. חזן במליאת הכנסת/נועם מושקוביץ

המקרה החריג עורר גם את זעמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שנזף בחזן. "חבר כנסת בסיעתי אמר דבר פסול לחברת הכנסת קארין אלהרר, דבר שאסור היה להיאמר ואני מגנה אותו בכל פה", אמר נתניהו בעקבות התקרית, שלאחריה מיעט להתערב באירועים שבהם היה מעורב חזן. זאת, למרות שהאחרון הרבה גם להתעמת עמו ישירות בישיבת הסיעה המתקיימת מדי שבוע בכנסת.

בתקרית אחרת, בחודש יוני בשנה שעברה, החליטה ועדת האתיקה להרחיק את חזן לחודש בעקבות תלונתה של ח"כ מיכל רוזין (מרצ) על כך שהתנהג כלפיה באופן "אלים ומאיים" במהלך אירוע מחאה של מפלגתה ושל ארגון שוברים שתיקה בקריית אונו. רוזין סיפרה לוועדה כי בעת שהתראיינה במקום ההפגנה לערוץ 20, חזן "נצמד אליי באופן אלים בעודו צועק באוזני וקורא לעברי קריאות גנאי, עד כדי מצב שבו לא יכולתי להמשיך לדבר כלל". היא הוסיפה כי יום למחרת האירוע, עם כניסתה למשכן הכנסת, פנה אליה חזן בצעקות "פושטקית" ו"פחדנית".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אורן חזן בחסימת האוטובוסים המגיעים בכל שבוע מרצועת עזה, לבקר את בניהם המחבלים, כלא נפחא. שי מכלוף
התעמת עם משפחות אסירים. חזן בכלא נפחא, בחודש שעבר/שי מכלוף

מאז החל לכהן בכנסת הופיע חזן בפני ועדת האתיקה תשע פעמים - מספר חסר תקדים עבור חבר כנסת טרי כמוהו - במהלכן, נאלץ להתמודד עם תלונות של חברי כנסת מסיעות שונות שהופנו נגדו. בינואר 2016 היה מעורב חזן בעימות קולני במסדרונות הכנסת עם ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני). השניים החליפו צעקות רמות וגם ניבלו את פיהם. חזן ישב בכורסא בכניסת הח"כים למשכן הכנסת וצעק לעבר נחמיאס ורבין שכינתה אותו בתגובה "אפס" והוסיפה שהוא "העונש של הליכוד". חזן לא נותר חייב וצעק לעברה: "את תת-אדם".

במליאת הכנסת חזן ניצל ביותר מהזדמנות אחת את רשות הדיבור שניתנה לו במהלך הצגת הצעות חוק פרטיות כדי להתנגח בחברי המשכן. במהלך דיון על חוק הדגל שיזם, השווה בין חה"כ לשעבר באסל גאטס, שהורשע בעבירות חמורות לאחר שהבריח טלפונים ניידים לאסירים ביטחוניים, לנשיא ארצות הברית ברק אובמה. "אחד מבריח טלפונים למחבלים, השני מריץ הצעות של מחבלים באו"ם", אמר בהתייחסו להימנעות ארצות הברית בהצבעה על החלטת מועצת הביטחון שבוע קודם לכן.

"לא היה חבר כנסת שהשתלחו בו ככה מעולם"

אתמול נקרא חזן לוועדת האתיקה כדי להגיב על התלונות נגדו. במהלך הדיון שהתנהל בדלתיים סגורות הוא התעמת עם יו"ר הוועדה ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) וטען כי "לא היה חבר כנסת שהשתלחו בו ככה מעולם". ואכן, חזן נאלץ מספר רב של פעמים לספוג קריאות גנאי מצד חברי כנסת בשל התנהגותו.

בחודש האחרון, במהלך דיון בוועדת הכספים כינה אותו ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) "מומחה לזונות"; במקרה נוסף כינתה אותו ח"כ בירן "סרסור" - בתקרית אחרת במליאה שבה התעמת עם ח"כ חנין זועבי (הרשימה המשותפת) כינתה אותו האחרונה בכינוי דומה והוא השיב: "עז עם שתי רגליים לא היו נותנים תמורתך". ח"כ בירן ספגה מחזן קריאה פוגענית כשכינה אותה בדיון על חוק המרכולים בוועדת הפנים: "פה חבית".

באופוזיציה בירכו: "ליצן שמקומו לא בכנסת ישראל"

החלטת ועדת האתיקה להרחיק את חזן למשך חצי שנה מדיוני מליאת הכנסת והוועדות ואף לשלול את שכרו למשך שבוע אחד גררה התייחסויות מרבים במערכת הפוליטית. בקואליציה נרשמו תגובות מעורבות - שרת התרבות והספורט מירי רגב מתחה ביקורת על החלטת הוועדה וכינתה אותה "לא מידתית ולא הגונה". לדבריה, ההחלטה "מונעת מחבר הכנסת חזן לבצע את תפקידו כנבחר ציבור במהלך פעילותו הפרלמנטרית". רגב אף הביעה תרעומת על כך שחברי הרשימה המשותפת לא הורחקו מהמליאה בעקבות מחאתם בתום נאומו של סגן נשיא ארצות הברית בשבוע שעבר. לדבריה, בהחלטה נגד חזן "יש ניחוח של שיקולים זרים ולא ענייניים. החלטה קשה זו לא באה לידי ביטוי כלפי ח"כים אחרים שפגעו באופן מהותי במעמד הכנסת".

לעומתה, ח"כ מירב בן ארי (כולנו) שהרבתה לתקוף את חזן לאחרונה ברשתות החברתיות על רקע התנהגותו כלפי חברי כנסת, בירכה על המהלך ואף כתבה בחשבון הטוויטר שלה כי "חברי כנסת רבים ובעיקר חברות כנסת יוכלו ללכת במסדרונות הכנסת בשקט ללא חשש מהטרדות והצקות". לדברי בן ארי, "לצייר את אורן כליצן ולמחול לו על התבטאויות הקשות מדי שבוע היא הסתכלות עקומה על התנהלותו. אורן חזן צריך להיות מורחק מהכנסת, טוב עשתה ועדת האתיקה שבחרה להעניש אותו בעונש מקסימלי".

חבר הכנסת אורן חזן נואם המליאת הכנסת. נועם מושקוביץ
חזן נואם במליאת הכנסת/נועם מושקוביץ

מסרים דומים נשמעו גם מחברי האופוזיציה. ח"כ יעל כהן-פארן (המחנה הציוני) אמרה כי "סוף כל סוף, יש מי שהציב גבול לח"כ חזן ומעמיד אותו במקומו הראוי, מחוץ למליאה. המסר הוא ברור: אין מקום בכנסת לגזענים ושוביניסטים". חברה לסיעה ח"כ חיליק בר כתב על חזן בחשבון הפייסבוק שלו: "פחדן, שוביניסט משפיל נשים, שהתחנן להיפגש עם פלסטינים וחושב שמותר לו הכול, כל הזמן. אז לא אצלי". בר הוסיף כי הוא "מברך על ההחלטה להרחיק אותו מהמליאה לחצי שנה. הגיע הזמן. מדובר בליצן שמקומו בקרקס ולא בכנסת ישראל". ח"כ מיקי רוזנטל שהגיש שתי תלונות נגד חזן בגינן הוא הוענש הוסיף בטוויטר כי: "הכנסת לקחה אחריות והרחיקה סוף סוף את אורן חזן שביזה את בית הנבחרים שוב ושוב. הגיע זמן שגם התקשורת שיצרה את התופעה הזו תפיק לקחים ותצמצם את הופעותיו".

חזן יוכל לערער על ההחלטה - וזו תועבר להצבעה במליאה

חברי ועדת האתיקה הסבירו את ההחלטות החמורות יחסית שקיבלו בשבוע האחרון בנוגע לח"כים, בעיקר בעניינו של חזן, בעלייה בכמות האירועים החריגים בכנסת שהתגלגלו לפתחם. לדברי ח"כ רחל עזריה (כולנו) "בתקופה האחרונה היינו עדים לאירועים חמורים שאינם מכבדים את הכנסת בהם היה מעורב ח"כ חזן. אירועים אלו פגעו בעבודת הכנסת ומנעו מכלל חברי הכנסת לתפקד בממלכתיות ובמקצועיות". היא הוסיפה כי "לאור הישנותם של המקרים והתראות חוזרות ונשנות מוועדת האתיקה שלא כובדו", הוחלט להחמיר בעונשו של חזן. "למהלך זה ישנה מטרה אחת, למלא את חובתה של ועדת האתיקה לשמור על כבודה וממלכתיותה של הכנסת", סיכמה עזריה.

חזן לא יוכל להגיע לדיונים, להגיש הצעות לסדר או הצעות חוק אך יוכל להשתתף בהצבעות במליאה ובוועדות. הוא אמר לאחר ההחלטה בוועדה כי "מדובר בפרס למחבלים אותו נותן יו"ר הכנסת אדלשטיין בשעה שבחר להעלים את הלוחם היחיד בטרוריסטים בכנסת - טיבי, זחאלקה זועבי וחבריהם - זאת בתקווה שהציבור ישכח לו את הבושה שהעדיף אינטרס אישי שלו להיבחר בקולות הערבים לנשיאות על האינטרס הלאומי". הוא הוסיף כי "הציבור בישראל ישפוט את יו"ר הכנסת המבייש, האנוכי והציני ביותר מאז קום המדינה".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, אירוע פרידה משגריר ארה"ב בישראל דן שפירו, 17 בינואר 2017. דוברות הכנסת, צילום: יצחק הררי, מערכת וואלה! NEWS
יריבות מתמשכת. אדלשטיין/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת, צילום: יצחק הררי

בהחלטת וועדת האתיקה, שבה חברים גם חברי הכנסת איל בן ראובן (המחנה הציוני), יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) והיו"ר וקנין נכתב כי היא "נחרדה לראות את מצבור ההתנהגויות וההתבטאויות של ח"כ חזן כפי שמשתקפים באירועים נשואי הקובלנות ומציגים דפוס פעולה דומה מצדו של התנהגות ביריונית, גסה, משפילה ומטרידה". חברי הוועדה הוסיפו כי אירועים והתבטאויות אלה "מדרדרים את הכנסת לשפל שלא נודע כמותו. נראה כי ח"כ חזן שם לו למטרה להוציא משיווי משקל חלק מחברות הכנסת וחברי הכנסת הערבים ולגרור חברות כנסת לשיח משפיל ומבזה הכולל אמירות סקסיסטיות ושוביניסטיות שפוגע בסופו של דבר גם בו עצמו ומעל הכול פוגע אנושות בכבודה של הכנסת ותדמיתה בעיני הציבור".

חזן יוכל להגיש ערעור על החלטת ועדת האתיקה. במקרה כזה, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שנמצא עמו ביריבות מתמשכת ייאלץ לקבוע מועד שבו מליאת הכנסת תצטרך לדון בנושא. לרשות חזן יעמדו חמש דקות כדי להסביר את עמדתו ולאחריו יו"ר ועדת האתיקה יסביר את הנימוקים שבגינם התקבלה ההחלטה. בסוף נאומיהם תתקיים הצבעה במליאה האם להשאיר את החלטת הוועדה על כנה. מדובר בצעד הנחשב נדיר בכנסת. נוסף לחזן, ערערה ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) שהורחקה אתמול על ידי ועדת האתיקה למשך שבוע מהכנסת לאחר שכינתה את ח"כ מיקי זוהר "מושחת" על החלטת הוועדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully