וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחקיר קבע: תאונת המסוק הקטלנית ברמון - בגלל תקלה במוט ההיגוי

31.1.2018 / 11:30

בתחקיר, שהוצג למפקד חיל האוויר, עלה כי התאונה באוגוסט האחרון, שבה נהרג הטייס דודי זהר וקצין נוסף נפצע, נגרמה אחרי שהצוות לא הצליח לשוב לבסיס אחרי שגילה את התקלה. הממצאים נחשפו בוואלה! NEWS

צילום: בני בן סימון, עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: אסון האפאצ'י, ספטמבר 2017)

באוגוסט 2017 התרסק מסוק פתן של חיל האוויר בבסיס רמון. הטייס דודי זהר נהרג וסגן און ניצל. לאחרונה הוא סיים שלב משמעותי בתהליך השיקום וחזר לשירות בתפקיד מטה בחיל. תחקיר המומחים הוצג השבוע למפקד חיל האוויר האלוף עמיקם נורקין ולמשפחות.

צוות המסוק יצא לטיסת אימון לילה במהלכה התגלתה תקלה במערכת ההיגוי ברוטור הזנב האחורי. צוות המסוק החליט להגיע חזרה לבסיס רמון לבצע נחיתה חירום. כפי שנחשף לראשונה בוואלה NEWS קבע התחקיר כי תקלה במוט ההיגוי היא זו שגרמה לתאונה הקטלנית. מוט ההיגוי האחורי התנתק ויצא ממקומו, אבדה השליטה על המסוק שנטה שמאלה והתנגש בקרקע.

ראש מבק"א (מנהל בטיחות וביקורת איכות) בחיל האוויר אל"מ יואב, טייס מסוקים, אמר בשיחה עם וואלה NEWS, "בתום חמישה חודשים עבודה של צוות המומחים שבחן היבטים רבים הוצגו הממצאים למפקד חיל האוויר כולל המלצות. החקירה קובעת בצורה חד משמעית שהתאונה נגרמה בשל כשל טכני.

מסוק אפאצ'י של חיל האוויר חמוש בטילי הלפייר בבסיס בדרום הארץ. GettyImages
מסוק אפאצ'י של חיל האוויר חמוש בטילי הלפייר בבסיס בדרום הארץ/GettyImages

התקנה (הותקן חצי שנה לפני התאונה הקטלנית א.ב) לקויה של מוט ההיגוי גרמה לשחיקה פנימית לאורך זמן שהובילה לחופש פעולה עד להתנתקות מהמקום. פעם ראשונה שתקלה כזו מתרחשת בעולם. צוות המומחים קבע כי לא הייתה יכולת נחיתה בשטח אלא לחזור לבסיס ולבצע נחיתת חירום בשטח ישר וארוך שמסביב צוותי חירום והצלה. דודי ללא ספק הציל את חייו של סגן און בהחלטה לחזור לנחיתה בבסיס רמון".

עוד אמר אל"מ יואב על תחקיר המומחים, "מצאנו פערים בספרות היצרן של המסוק. צבא ארה"ב אמון על הספרות המקצועית. מצאנו גם פערים בהכשרה וכשירות המערך הטכני בעצם התקנת מוט ההיגוי והכשרת וכשירות צוות האוויר לזיהוי וטיפול בתקלות מהסוג הזה. נקבע שיש לשפר את הספרות המקצועית, נוהלי החירום ותפעול רוטור הזנב. הספרות של צבא ארה"ב לא מפרטת באופן מלא את הזיהוי ואופן הטיפול בתקלה שכזו".

אל"מ יואב התייחס לתקלה מוט היגוי במסוק אפאצ'י בצבא ארה"ב באפגניסטן, "התקלה התרחשה על אותו מוט רק במקום אחר. מדובר באפאצ'י מתקדם יותר של צבא ארה"ב. מה גם שמדובר במסוק עם מערכת גיבוי חשמלית. לכן לא נדרש עדכון בטיחות. רק הטייסת הזו הכירה את התקלה ולא שאר היחידות בארה"ב גם לא אנחנו". על האופן בו התנהל הצוות הטכני של חיל האוויר בבסיס רמון אמר אל"מ יואב, "לא הידקו את המוט כמו שצריך. זה אפשר רעידות, שחקו אותו מבפנים עד שזה הוביל לניתוק שלו".

בחיל האוויר הוחלט על שדרוג ההכשרה והכשירות של מערך הטכני שמטפל במסוק וצוות האוויר.

קצין צה"ל שנהרג בהתרסקות דודי (דוד) זהר. דובר צה"ל
דודי זוהר, הטייס שנהרג בתאונה/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully