וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ בנאום מצב האומה: "למנוע העברת כספי סיוע לאויבינו"

31.1.2018 / 5:28

נשיא ארה"ב נשא לראשונה את הנאום המסורתי, והתגאה בהישגיו. "האבטלה בשפל של 45 שנה", אמר. הוא אף קרא לקונגרס להבטיח שכספים יעברו רק לידידות ארה"ב. "לא אחזור על טעויות העבר בנושא קוריאה הצפונית", הכריז

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ קרא הלילה (רביעי) לקונגרס במהלך נאום מצב האומה להבטיח שכספי הסיוע האמריקניים יגיעו רק לבעלות בריתה, והתגאה בהישגים שלדבריו הוביל מאז הושבע לתפקיד לפני שנה. הוא הזהיר כי הסכנה מצדה של קוריאה הצפונית גוברת וקרא למחוקקים בשני הבתים לתקן את הסכם הגרעין עם איראן.

בפתח דבריו, קרא טראמפ לאחדות השורות, כחלק מניסיונו להציג חזית ממלכתית יותר אחרי שנה סוערת. "אני קורא לכולנו לשים בצד את המחלוקות, לחפש את המשותף ואת האחדות שאנחנו צריכים לספק למען העם שנבחרנו לשרת".

הנשיא הוסיף כי "במהלך השנה העולם ראה כי אף עם בעולם לא חסר פחד ובלתי ניתן להרתעה כמו האמריקנים. מאז הבחירות יצרנו 2.4 מיליון מקומות עבודה, כולל 200 אלף מקומות עבודה בייצור לבד. אחרי שנים של קיפאון בשכר, אנחנו סוף סוף רואים את השכר עולה".

טראמפ ציין כי "שיעורי האבטלה הגיעו לשפל של 45 שנה. זה משהו שאני מאוד גאה בו. שיעור האבטלה באוכלוסיה השחורה הוא הנמוך ביותר אי פעם. האבטלה בקרב ההיספאנים הגיעה גם היא לשפל היסטורי. שוק המניות מנפץ שיא אחר שיא, והוסיף לערכו שמונה מילארד דולר. הפנסיות והחסכונות טיפסו מעל ומעבר. וכמו שהבטחתי, סיפקנו את קיצוצי המס הגדולים בהיסטוריה".

דונלד טראמפ בנאום מצב האומה. רויטרס
"העם שלנו חזק וביחד אנו בונים מדינה חזקה ובטוחה". טראמפ, הלילה/רויטרס

בהמשך, התמקד בהכרזתו כי ירושלים היא בירת ישראל וזכה למחיאות כפיים מהקהל. "מדינות רבות באו"ם הצביעו נגד ההחלטה הריבונית של ארצות הברית לקבל את ההחלטה הזו, אחרי שקיבלו 20 מיליארד דולר ב-2016", הזכיר את הגינוי שעבר בעצרת הכללית. "אני מבקש מהקונגרס להבטיח שכספי המסים האמריקניים ילכו תמיד לידידים של אמריקה, לא לאויבים של אמריקה, ולוודא שכספים אלה משרתים את האינטרס האמריקני".

על קוריאה הצפונית אמר הנשיא כי "אף משטר לא דיכא את אזרחיו יותר מאשר דיקטטורה זו. החיפוש של צפון קוריאה אחר נשק גרעיני יכול בקרוב להוות איום על ארצנו. אנחנו בעיצומו של קמפיין בינלאומי כדי למנוע מזה לקרות. מן העבר למדנו שוויתורים רק גררו פרובוקציות. לא אחזור על טעויות העבר שהביאו אותנו לעמדה המסוכנת הזו. צריך להבין את גודל האיום הגרעיני שצפון קוריאה יכולה להוות לארצות הברית".

בהתייחסו למדיניות החוץ של ארצות הברית אמר טראמפ כי "כשהעם באיראן התקומם נגד פשעי המשטר שם, לא נותרתי שקט. אנחנו עומדים עם העם באיראן במאבקו לחופש. אני מבקש מהקונגרס לטפל בפגמים בעסקת הגרעין הנוראית". הנשיא הוסיף כי "היום אני ממלא הבטחה נוספת, חתמתי הערב על צו המורה לשר ההגנה להשאיר פתוח את מתקן המעצר בגוונטאנמו. אני מבקש הקונגרס להבטיח שבמאבק בדאעש ובאל-קאעידה יהיה לנו את כל הכוח הדרוש להרתיע טרוריסטים, ובמקרי הצורך לעצור אותם".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
דונלד טראמפ בנאום מצב האומה. רויטרס
טראמפ מתקבל בקונגרס, הלילה/רויטרס

הנשיא התייחס לנשק הגרעיני שברשותה של ארצות הברית ואמר כי "עלינו לבנות מחדש את הארסנל הגרעיני שנו, נקווה שלעולם לא נצטרך להשתמש בו, אבל נעשה אותו כל כך חזק שהוא ירתיע כל מעשה תוקפנות מכל אומה אחרת. אולי יום אחד בעתיד יהיה רגע קסום שבו כל המדינות יוכלו לחסל את כלי הנשק הגרעיניים שלהן. למרבה הצער, כרגע אנחנו לא שם.

בשנה שעברה התחייבתי שנעבוד למחות את ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) מעל פני האדמה. שנה אחר מאוחר יותר, אני גאה לדווח שהקואליציה שחררה כמעט 100% מן השטח שהטרוריסטים האלה החזיקו באיראן, סוריה, ובמקומות אחרים. אבל יש עוד הרבה מה לעשות. נמשיך את המאבק עד שדאעש יוכרע".

טראמפ גם ציין כי ביטל חלק מתכנית אובמה-קר, אותה כינה "אסון". בשלב הזה עמדו הרפובליקנים ומחאו כפיים בהתלהבות בעוד הדמוקרטים נותרו ישובים במקומותיהם. "חתכנו את מסי החברות מ-35% ל-21% כדי שחברות אמריקניות יוכלו להתחרות נגד כל חברה בעולם. ההערכה היא שזה יוסיף לכל משפחה 4,000 דולר. הרבה כסף. גם עסקים קטנים קיבלו הקלות משמעותיות במס. לא היה זמן טוב יותר להתחיל לחיות את החלום האמריקני. לכל אזרח שמאזין הלילה - לא משנה מאיפה באת, זה הזמן שלך. יחד נוכל להשיג הכל".

הגברת הראשונה מלניה טראמפ בנאום מצב האומה. רויטרס
הגברת הראשונה מלניה טראמפ במהלך הנאום, הלילה/רויטרס

הנשיא התייחס לממשל המרכזי בארצות הברית ואמר כי "הלילה אני רוצה לדבר על העתיד שיהיה לנו. כולנו יחד, כצוות, כמשפחה אחת, יכולים לעשות הכל. כולנו חולקים את אותו יעוד, את אותו הדגל ואת אותו הבית. באמריקה, אנחנו יודעים שאמונה ומשפחה, לא ממשלה וביורוקרטיה, היא המרכז. אמריקנים אוהבים את המדינה שלהם ומגיעה לה ממשלה שמראה להם אהבה בחזרה".

טראמפ הרבה להתייחס בנאומו לכלכלה האמריקנית

העידן של כניעה כלכלית נגמר. אנחנו מצפים שעסקאות סחר יהיו הוגנות וחשוב מכך- הדדיות".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ דנאום מצב האומה. רויטרס
טראמפ בנאום מצב האומה, הלילה/רויטרס

הנשיא הוסיף כי "אנו מעוניינים לתקן עסקאות סחר לא הוגנות, ולנהל משא ומתן על עסקאות חדשות והוגנות. הגיע הזמן גם לבנות מחדש את התשתיות שלנו. אמריקה היא אומה של בנאים. בנינו את האמפייר סטייט בילדינג בשנה אחת, זאת לא בושה שעכשיו לוקח עשר שנים רק לקבל אישור בניה לכביש פשוט?".

"אני מבקש משתי המפלגות להתאחד ולתת לנו תכנית תשתיות שהעם שלנו זקוק לו. אני קורא לקונגרס לנסח חוק שישקיע לפחות 1.5 טריליון דולר בתשתיות", אמר טראמפ. "כל השקעה ממשלתית צריכה לקבל מימון במקביל גם מן המדינות ומהמגזר הפרטי, ואנחנו יכולים לעשות זאת. יחד, נוכל להשיב את מורשת הבניה האדירה שלנו. אנחנו נבנה דרכים, גשרים, מסילות רכבת בכל ארצנו, ונעשה זאת עם ידיים אמריקניות ועם לב אמריקני".

איוונקה טראמפ וג'ארד קושנר בנאום מצב האומה. רויטרס
איוונקה טראמפ וג'ארד קושנר בנאום מצב האומה, הלילה/רויטרס

טראמפ התייחס בנאומו לנושא ההגירה ואמר כי, "במשך שנים הגבולות הפתוחים אפשרו לסמים וכנופיות לפגוע בקהילות העניות והחלשות ביותר. הן גרמו לאבדן חיים רבים. המחויבות והחמלה שלי היא בראש ובראשונה היא למשפחות האמריקניות הנשכחות, לילדים, לאנשים העובדים. אני מושיט יד לשתף פעולה עם שתי המפלגות להגן על אזרחינו מכל רקע, דת וגזע. החובה שלי והחובה של כל נבחר ציבור היא להגן על אמריקנים, על הקהילות שלהם ועל הזכות שלהם לחלום האמריקנים. גם האמריקנים הם 'חולמים'".

טראמפ אף דיבר על רפורמת ההגירה שהוא מקדם ואמר כי תגיע בשבועות הקרובים להצבעה בקונגרס. "בחודשים האחרונים נפגשנו עם שתי המפלגות כדי הגיע לרפורמה דו מפלגתית. זו פשרה הוגנת. אף אחד לא מקבל את כל מה שהוא רוצה, אבל המדינה תקבל את הרפורמה הקריטית הזו שאנחנו זקוקים לה". טראמפ הוסיף כי "צריך לעדכן את מדיניות ההגירה ולהביא אותה אל המאה ה-21".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בנאום מצב האומה. רויטרס
נאומו של טראמפ, הלילה/רויטרס

בסקר CNN שנערך אחרי הנאום, 48% מהצופים אמרו שהתגובה שלהם לנאום טראמפ היא "חיובית מאוד". מדובר בנתון גבוה, הזהה לתגובות של נאום ברק אובמה בשנת 2010 ושל ג'ורג' בוש הבן בשנת 2006. בנוסף 22% השיבו שדעתם חיובית במידה מסויימת ו-29% שדעתם שלילית.
62% אמרו שהנאום של טראמפ יניע את המדינה לכיוון הנכון ורק 35% אמרו שלכיוון הלא נכון. בסך הכל 70% מחזיקים בדעה חיובית או חיובית מאוד על הנאום.

לפי המסורת הפוליטית בארצות הברית, לאחר נאום הנשיא בוחרת המפלגה השנייה נציג שיישא נאום תגובה. בדרך כלל נבחר למשימה זו מי שנחשב ל"כוכב עולה" במפלגה היריבה. כך, למשל, נבחרו בעבר יושב ראש בית הנבחרים פול ראיין והסנאטור מרקו רוביו לשאת את נאומי התגובה במהלך כהונת אובמה.

הפעם, מי שנבחר לשאת את הנאום הוא חבר בית הנבחרים ג'וזף קנדי השלישי, נכדו של רוברט קנדי, אחיו של הנשיא המנוח ג'ון קנדי. קנדי בן ה-37 מכהן זו הקדנציה השלישית כחבר בית הנבחרים מטעם מדינת מסצ'וסטס. הוא עלה לכותרות בשנה החולפת בתור מבקר חריף של הנשיא, ונשא כמה נאומים שהפכו ויראליים ברשתות החברתיות. במקביל, הודיעו לפחות 12 נציגים דמוקרטים כי יחרימו את הנאום של הנשיא ולא יגיעו לצפות בו.

(עדכון ראשון: 22:31)

ג'ון קנדי השלישי מחוץ לבניין הקפיטול בוושינגטון, ארצות הברית 26 ביולי 2017. AP
ייצג את המפלגה הדמוקרטית בנאומו. ג'וזף קנדי השלישי/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully