וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ הלבנוני כינה את יו"ר הפרלמנט "בריון" - וגרם למשבר חדש

בעוד ביירות מנסה להתאושש מפרשת ראש הממשלה חרירי, גיסו של הנשיא עאון ומנהיג מפלגתו הנוצרית תועד תוקף בשיחה סגורה את מנהיג מפלגת אמל השיעית. הרקע - מחלוקת סביב קידום קצינים בצבא

עריכה: שניר דבוש

לבנון חווה משבר פוליטי נוסף אחרי ששר החוץ, ג'ובראן באסיל, תועד בסרטון מכנה את יו"ר הפרלמנט, נביה ברי "בריון" במהלך דיון סגור. הסרטון, שהודלף ביום ראשון, פורסם ברקע משבר הולך ומחריף בין הנשיא מישל עאון לבין ברי סביב צו המקדם כמה קצינים בצבא בלבנון.

שר החוץ, גיסו של עאון הנוצרי המנהיג את מפלגתו "החזית הפטריוטית החופשית", עורר את זעמם של בעלי הברית של ברי, מנהיג מפלגת אמל השיעית, שתקפו את באסיל. שר האוצר עלי חסן חליל השיעי תיאר את השיר החוץ כ"גמד פוליטי" ו"שפל". עאון קרא היום (שלישי) לממשלה לשמור על יציבות המדינה, בשל הפגנות סוערות של תומכיו של ברי.

ראש הממשלה סעד אל-חרירי קרא לשמור על רגיעה ואמר כי "לבנון לא צריכה עוד הסלמה". אל-חרירי הסוני, שהתפטרותו הקצרה והמסתורית בסוף השנה שעברה גרמה לטלטלה במדינה, אמר כי הוא יפעיל את כל המאמצים כדי להרגיע את השיח הפוליטי.

נביה ברי, מישל עאון וסעד חרירי, בעבדא, 3 בנובמבר 2016. רויטרס
משבר בהנהגה. ראש הממשלה חרירי, הנשיא עאון ויו"ר הפרלמנט ברי/רויטרס

המחלוקת בין עאון לברי, שניהם בשנות ה-80 לחייהם, מקורה עוד במלחמת האזרחים במדינה, שהתחוללה בין 1975 ל-1990. היא גם נוגעת בעצבים הרגישים של מערכת חלוקת השלטון בלבנון, המבוססת על מפתח עדתי. בדצמבר, חלה החרפה במשבר כשעאון חתם על צו המקדם עשרות קצינים מבלי אישורו של שר האוצר השיעי, חבר מפלגתו של ברי ואחד מבעלי בריתו הקרובים ביותר.

יו"ר הפרלמנט האשים את הנשיא בכך שהוא חורג מסמכויותיו על חשבון עדות אחרות ותומכיו יצאו לרחובות הבירה במחאה. הם שרפו צמיגים וירו באוויר, בסמוך למטה המפלגה של עאון באזור נוצרי בביירות.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
שר החוץ של לבנון ג'בראן באסיל , 16 בנובמבר 2017. AP
התנצל, אך זה לא מספיק. שר החוץ הלבנוני באסיל/AP

המתיחות משפיעה גם על הברית בין חיזבאללה לבין החזית הפטריוטית החופשית, שאפשרה את בחירתו של עאון לתפקיד הנשיא ב-2016, מאחר שהקשרים בין חיזבאללה לאמל עמוקים יותר. בחיזבאללה גינו את מה שהם כינו עלבון נגד ברי. "השפה הזו לוקחת את המדינה לכיוון מסוכן", נמסר מהארגון.

באסיל הביע חרטה על דבריו במהלך ריאיון עם העיתון אל-אחבאר, המקורב לחיזבאללה, אך המחלוקת עוד רחוקה מסיום ועלולה להשפיע על הבחירות לפרלמנט במאי - הראשונות מאז 2009.

תומכי מפלגת אמל השיעית מול צמיגים שרופים במהלך הפגנה בביירות, לבנון, 29 בינואר 2018. רויטרס
תומכיו של ברי שורפים צמיגים בביירות, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully