וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיום בעוטף ירושלים: אזור הדמדומים שהפך לבעיה של פיקוד המרכז

30.1.2018 / 22:24

השינוי הארגוני בתחומי אחריות החטיבות באזור עוטף ירושלים עליו הכריז הרמטכ"ל, נועד לייעל את הטיפול באיומי הטרור בגזרה שהפכה לאחרונה לקרקע פורייה עבורם. אולם כדי להדביק את הפער, תידרש פעולה ממשלתית בין משרדית עמוקה הרבה יותר

עריכה: ורד לידני

(בווידאו: עימותים בין כוחות צה"ל לפלסטינים ביהודה ושומרון ובעזה בחודש שעבר)

השינוי הגיאוגרפי בתחומי אחריותן של החטיבות באזור עוטף ירושלים ותהליך הארגון מחדש אותו אישר אתמול הרמטכ"ל גדי איזנקוט, מעיד על האתגר הגדול העומד בפני פיקוד המרכז בימים אלה, תחת שרביטו של אלוף הפיקוד רוני נומה. השטח הישראלי שכלוא בין החומה לשטחי הרשות הפלסטינית הפך להיות אזור דמדומים אליו נשאב העולם הפלילי כמו סוחרי סמים, סוחרי נשק וגנבי כלי רכב ובאותה נשימה גם פעילי טרור שרואים באזור מחנות הפליטים והכפרים ערי מקלט שאף אחד לא ממהר לטפל בהם.

אותם שטחים הוגדרו כ"שטח אדום" על ידי צה"ל ומג"ב, ולטענת כוחות הביטחון ביישובים אלו נמצאים מחוללי הפשיעה החזקים. לצדם, בתקופה האחרונה נרשמה עלייה בהיקף נושאי תעודת זהות כחולה שמעורבים בפעילות טרור.

הריסת בתי מחבלים בגדה המערבית ובמזרח ירושלים 10 באוגוסט 2017. דובר צה"ל, דובר צה"ל
ריכוז גורמי טרור בגזרת העוטף. הריסת בתי מחבלים באיו"ש בקיץ האחרון/דובר צה"ל, דובר צה"ל

ברשות הפלסטינית טוענים כי מדובר בשטח ישראלי ובשל כך היא אינה מפעילה בהם את מנגנוני הביטחון שלה. מנגד, צה"ל אינו יכול לפעול לכאורה לפעול באזור, לבטח לא נגד מחזיקי תעודות זהות כחולות. משמר הגבול בגזרת עוטף ירושלים מקיים מבצעים טקטיים באזור, אך באופן מוגבל בשל רמת הסיכון והיקף הכוחות הנדרשים לביצוע המשימות המבצעיות בתיאום עם צה"ל. גורם נוסף להתנקזות הטרור לאזורים הללו הוא גם יעילות מנגנוני הביטחון של הרשות, שמובילים להברחת אותם גורמים הקיצוניים לאותן ערי מקלט שבעוטף ירושלים.

למציאות זו מצטרפות מגמות חברתיות הנוגעות בין השאר לרווחת התושבים בגזרת עוטף ירושלים, שמדרדרות אף הן את המצב. כך למשל, באזור הופיעו יותר תחנות סמים, מה שמעיד על עלייה ברמות הפשיעה. בנוסף חלה עלייה בהיקף הזוגות המתגרשים, והעוטף הלך והתמלא במשפחות חד הוריות שלא מקבלות סיוע רווחה בסיסי. היקף הבנייה הבלתי חוקית זינק אף הוא. שריפות פסולת שמזהמת את האזור הפכו למראה שכיח, זאת בשל תשתית פינוי בעייתית של קבלני זבל. ואם זה לא מספיק במערכת הביטחון מעריכים כי במחנות הפליטים כמו שועפאט יש אלפי כלי נשק שמהווים תשתית בסיסית לחוסר יציבות.

הפרות סדר ביהודה ושומרון, 15 בדצמבר 2017. רויטרס
שינוי בתחומי אחריות החטיבות ביהודה ושומרון/רויטרס

בשל כך, העומס הביטחוני הכבד מתרכז במרחב עוטף הבירה, במשמר הגבול הכפוף למשטרת מחוז ירושלים. כוחות אלו משמשים כשכפ"צ שבולם טרור ופועל נגד פעילות פלילית. המשימות של מג"ב עוטף ירושלים כוללות סיורים, הפעלת 16 מחסומים, פעילות מודיעין, חקירות ומעצרים בהתאם. בשנת 2012 קיבלה ממשלת ישראל החלטה להטיל את האחריות על השטח בעוטף ירושלים על מג"ב ולהגדיר אותו כריבון כדי למנוע אי הבנות ובהתאם הוחלט להעביר לאחריות מג"ב גדוד משטרה צבאית שמאבטח מעברים. כך למעשה הפך מג"ב לגורם היחידי שיש לו אחריות גיאוגרפית בגזרת העוטף. האישורים לתוכניות המבצעים בעומק השטח מתקבלים ממשטרת מחוז ירושלים ולאחר מכן הם מתואמים עם צה"ל.

עימותים במזרח ירושלים, יולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
תידרש פעולה עמוקה יותר להתמודדות עם הפער. עימותים במזרח ירושלים/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

גם הביורוקרטיה שכרוכה בפעילות בעוטף ירושלים מסרבלת את הטיפול בגזרה. כך למשל, מפקד מרחב עוטף ירושלים נדרש לתאם פעילות בעומק השטח ועל קו התפר עם ארבעה מפקדי חטיבות מרחביות בצה"ל: מח"ט בנימין, מח"ט עציון, מח"ט הבקעה ומח"ט שומרון. לא צריך להרחיב יתר על המידה כדי להבין שמדובר במעין מוקש. את הפערים שהמציאות מייצרת מנצלים גורמי הטרור.

הרמטכ"ל גדי איזנקוט, ששימש כמפקד אוגדת איו"ש בשיאה של האינתיפאדה השנייה, מכיר היטב את ההיסטוריה בגזרה. אתמול הוא הכריז כי החליט לאשר את המלצותיו של תא"ל ליאור כרמלי ולבצע רה-ארגון באוגדת יהודה ושומרון, שבמסגרתו תועבר האחריות של החטיבה המרחבית (חטמ"ר) עציון על עוטף ירושלים לאחריות חטמ"ר בנימין. זהו מהלך שיהפוך את מח"ט בנימין לכתובת ברורה עבור מג"ב בפעילות המורכבת ומצד שני ימקד לפחות חטמ"ר אחד, בפעילות סביב גזרת העוטף. עם זאת, גורמים במערכת הביטחון הסבירו שהשינוי לא יביא כל כך מהר לתמורות בשטח.

המהלך השני שמנסה לקדם הרמטכ"ל הוא התמודדות עם פעילות העומק. זו אותה פעילות רחוקה מהגדר שמחויבת מהמציאות כדי להתמודד עם אותם 'ערי מקלט' שמחייבת את מג"ב ליותר תמיכה ומשאבים מצד צה"ל המחייב תיאום הדוק הרבה יותר. לשם כך מקדמים בצה"ל הקמת יחידה ייעודית הכוללת חמ"ל במג"ב, בו יישבו נציגים גם מצה"ל ושב"כ. מטרת היחידה יהיה לרכז מודיעין איכותי על האזור שישרת את כלל מערכת הביטחון ויקדם יותר מבצעים ו"טיפולי שורש". הרעיון נמצא בדיון במשטרת מחוז ירושלים ולפחות לפי הבהרות של גורמים במערכת הביטחון מדובר ברעיון שייקח זמן משמעותי לקדם אותו. על כל פנים, הפערים ההולכים וגדלים באזור והנפיצות סביב נושא הר הבית, מחייבים בפעולות רחבות הרבה יותר כדי להדביק את הקצב, לבצע יותר פעילות בעומק השטח ולקדם פעילות באחריות בין-משרדית באחריות הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully