וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברגע האחרון: א-סיסי השיג את מועמד הבובה שיובס מולו בבחירות

30.1.2018 / 9:04

הרמטכ"ל לשעבר נעצר, ראש הממשלה הקודם התחרט ואחיינו של סאדאת חשש לחייו. נשיא מצרים נשאר לבדו לפני הפארסה שנקראת מערכת הבחירות, והמשטר מצא דחליל - שהביע בעבר תמיכה בא-סיסי - כדי שלא ישאירו לבד

צילום: רויטרס

אחר שסילק את כל יריביו האמתיים מהמרוץ, השיג אתמול (שני) נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי את מועמד הבובה שיתמודד מולו בבחירות בחודש מרץ. מוסא מוסטפא מוסא, מנהיג המפלגה הליברלית אל-רד התומכת בנשיא, נרשם ברגע האחרון וישמש שטיח לניצחונו הצפוי של הגנרל לשעבר.

כל המועמדים שהיו יכולים בצורה כזו אחרת לדגדג את א-סיסי, שמשליט שלטון דיכוי במצרים מאז הפיל את שלטונו של מוחמד מורסי, איש "האחים המוסלמים", ב-2013, סולקו מהדרך. הבולט שבהם היה הרמטכ"ל לשעבר סאמי ענאן, שהכריז כי ירוץ מול מי שהיה רמטכ"ל בעצמו, עד שנחטף בלב קהיר. בטענות משונות, האשים אותו הצבא בכך שעבר על החוק כשהגיש את מועמדותו על אף שהוא עדיין בשירות פעיל. מאז, נעלמו עקבותיו והקמפיין שלו בוטל.

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי לצד האפיפיור הקופטי, ינואר 2018. רויטרס
יריבו סולקו מהזירה. א-סיסי לצד האפיפיור הקופטי/רויטרס

ראש הממשלה לשעבר אחמד שפיק עבר תלאות דומות. שפיק, ראש הממשלה האחרון במשטרו של חוסני מובארק, הכריז על כוונותיו בדצמבר, כשעוד שהה באיחוד האמירויות הערביות. בהתגלגלות אירועים ביזארית, הוא נעצר על ידי הנסיכות, גורש ונעלם עם שובו לקהיר. ימים לאחר מכן, הוא הודיע כי החליט לוותר על התמודדותו. מפוחד ונרתע, הוא הכחיש כי כוחות הביטחון פגעו בו, אך המטרה של א-סיסי הושלמה.

רמטכ"ל צבא מצרים לשעבר סאמי ענאן, 2014. רויטרס
נחטף בלב קהיר. הרמטכ"ל לשעבר סאמי ענאן/רויטרס

אחרים ויתרו מראש - מוחמד אנוואר סאדאת, אחיינו של הנשיא לשעבר ואחד מחברי הפרלמנט הבודדים שהשמיעו קולות מחאה נגד א-סיסי, אמר כי האווירה העוינת לא מאפשרת לו להתמודד. פעיל זכויות האדם חאלד עלי שקל להתמודד, אך לא הגיש את מועמדותו ברגע הליך משפטי המתנהל נגדו שעלול היה לפסול אותו.

ראש ממשלת מצרים לשעבר אחמד שפיק בריאיון באיחוד האמירויות, דצמבר 2017. רויטרס
הכריז, גורש והתחרט. שפיק/רויטרס

א-סיסי, שחיסל את האופוזיציה בארבע וחצי שנות שלטונו, נותר כמעט לבדו. עבור המשטר, הנתון תחת ביקורת תמידית של ארגוני זכויות אדם, בחירות עם מועמד יחיד הן תסריט בעייתי מדי. ולכן, ברגע האחרון אורגנה ריצתו של מוסא, שבכלל הביע בעבר תמיכה בהמשך כהונתו של הנשיא הנוכחי.

בין ה-26 ל-28 במרץ יתקיימו בחירות לנשיאות, בפעם השלישית מאז הפלת מובארק ב-2011. ואולם, בניגוד למערכת הבחירות הראשונה, שבה נבחר מורסי, בזו הקודמת ובזו הנוכחית סימן השאלה היחיד הוא כמה פירורי אחוזים יקבל יריב הבובה שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully