וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: ההסתדרות הרפואית לדרעי - הימנע מגירוש מבקשי מקלט חולים

25.1.2018 / 16:25

לוואלה! NEWS נודע כי במכתב שנשלח לשר הפנים ביקש יו"ר ההסתדרות הרפואית להסדיר את מעמדם ולהימנע מגירוש מסיבות רפואיות ולהסדיר את מעמדם. במכתב נוסף לראש הממשלה ביקש להסדיר את הנושא הביטוחי שלהם בישראל

צילום: מתוך הטוויטר של איליה פיש ועמית אלכסנדר, עריכה: שניר דבוש

ההסתדרות הרפואית שלחה השבוע מכתבים לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשר הפנים, אריה דרעי, ובו היא מבקשת להסדיר את מצבם של מבקשי המקלט החולים בישראל - כך נודע היום (חמישי) לוואלה! NEWS. במכתב שנשלח לשר דרעי קורא לו יו"ר ההסתדרות הרפואית, ליאוניד אידלמן, להימנע מגירוש חולים זרים. במכתב השני מבקש אידלמן להסדיר את הנושא הביטוחי שלהם בישראל. במכתב מציינת ההסתדרות הרפואית כי מאחר שמדובר בארגון א-פוליטי ההתייחסות לסוגיה זו היא קודם כל מהפן הרפואי-מקצועי, ולכן כארגון היציג של הרופאים בישראל הם נמנעים מקריאה נגד הגירוש הכולל של כל הזרים בישראל.

"הובא לידיעתנו כי יש היום במדינת ישראל כ-37 אלף מבקשי מקלט העומדים בפני גירוש. אנו יודעים על כך שחלק מהם סובל ממחלות שונות", כתב אידלמן לשר הפנים. "על מדינת ישראל חלה חובה לספק טיפול מיטיבי לכל אדם הנמצא בתחומה. הגירוש עלול להביא להפסקת תהליך האבחון והטיפול ויגרום להידרדרות במצב הבריאות של המגורשים. אין לגרש חולים. נדרשת התערבותך המידית על מנת למנוע פגיעה זו בחולים, שעלולה להיות בלתי הפיכה עבורם".

הפגנה של מאות מבקשי מקלט מפגינים במחאה על תוכנית הממשלה לגירוש זרים, שגרירות רואנדה, הרצליה. יותם רונן
מבקשי מקלט בהפגנה בהרצליה, השבוע/יותם רונן

במכתב שנשלח לראש הממשלה נתניהו כותב אידלמן כי בתי החולים בארץ נמצאים במצב של דילמה מוסרית - האם לטפל במבקשי המקלט או לא, מאחר שהם חסרי כל מעמד. לטענתו, רופאים רבים מעידים כי בתי החולים מוצאים את עצמם בחובות כלכליים לאחר טיפול בזרים שאין להם כל כיסוי כספי לכך על ידי המדינה.

"כפי שידוע, נמצאים במדינת ישראל אלפי מבקשי מקלט", כתב אידלמן לנתניהו. "חלק גדול מהם נטול ביטוח רפואי. אמנם, רובם הם אנשים צעירים ובריאים, אך גם הם לעתים זקוקים לטיפול רפואי. המצב הנוכחי מהווה אתגר מוסרי וחברתי ראשון במעלה בפני מדינת ישראל בכלל ורופאיה בפרט. חוק ביטוח בריאות ממלכתי המסדיר את רוב שירותי הבריאות בישראל אינו חל על מבקשי מקלט ועל חסרי מעמד בכלל ולפיכך הם אינם זכאים לשירותי בריאות ממלכתיים".

"עם זאת, החוק מסמיך את שר הבריאות לקבוע הסדרים בדבר מתן שירותי בריאות למי שאינו מבוטח תחת החוק, לרבות אפשרות לרישומו בקופות החולים. ואולם עד היום לא עשו שרי הבריאות השונים שימוש בסמכותם זו".

אידלמן הוסיף כי שירותי הבריאות הניתנים לזרים היום מתמקדים בדרך כלל במצבים אקוטיים ובמצבי חירום, אולם אוכלוסייה זו סובלת בחלקה גם ממחלות כרוניות. "נציין כי מעבר לחובה האתית והמוסרית, יש תועלת כלכלית בהסדרת שירותים אלה למבקשי המקלט, היות שעלות הטיפול הסדיר למחלה (כולל טיפול תרופתי) לרוב נמוכה יותר מאשר טיפול הנצרך במערכת האשפוז, כאשר המחלה מחריפה בגין חוסר טיפול ומגיעה למצב חירום", כתב אידלמן. "כמו כן, יש משמעות בריאותית וכלכלית במניעת הידבקות האוכלוסייה במקרים של מחלות מדבקות. יש לציין גם כי משרד הבריאות כבר הכין מתווה להסדר ביטוחי במימון משותף של המבוטח ושל המדינה, בדומה להסדר הקיים עבור קטינים חסרי מעמד, באמצעות קופת חולים 'מאוחדת'. אלא שעד כה התכנית טרם יצאה אל הפועל".

בתוך כך במהלך השבוע פורסמה עצומה עליה חתמו עד כה מעל 500 רופאים ועובדי בריאות נגד הגירוש. את העצומה יזמה עמותת רופאים לזכויות אדם והיא הוגשה אתמול לפרופ' מור יוסף ראש רשות האוכלוסין וההגירה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
מבקשי מקלט בישראל. עיבוד תמונה
מבקשי מקלט בישראל/עיבוד תמונה

אתמול שלחו 530 פסיכולוגים ופסיכולוגיות ברחבי הארץ ללשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו מכתב שבו קראו לממשלה לעצור לאלתר את גירוש מבקשי המקלט, להכיר במצוקתם הממשית ולמצוא פתרון זמני שיבטא את הכרה בזוועות שעברו ויאפשר שיקום נפשי.

במכתב ששלחו לנתניהו כתבו כי "לצד עבודתנו הפסיכולוגית עם אוכלוסיות שונות ומגוונות בחברה הישראלית, חלקנו גם עובדים עם קהילת הפליטים ועם אלה מתוכם שנפשם הצליחה להביאם לבקש עזרה למצוקתם ושמספרים את סיפורם האישי המלמד על התופעה הרחבה ועל האופן שבו הזוועות שעברו מחוללים נזקים נפשיים נוראיים".

במהלך השבוע פורסמה עצומה נגד הגירוש שעליה חתמו עד כה יותר מ-500 רופאים ועובדי בריאות. את העצומה יזמה עמותת רופאים לזכויות אדם והיא הוגשה אתמול לראש רשות האוכלוסין וההגירה, פרופסור מור יוסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully