וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר בבית הלבן: נתק עם הפלסטינים מאז ההכרה בירושלים

23.1.2018 / 16:18

הגורם אמר כי ארה"ב מקווה להציג את תכנית השלום שלה עוד בשנה הקרובה, אך הדגיש כי הדבר תלוי בשני הצדדים. זאת ברקע ההחרמה הפלסטינית מאז ההכרזה של טראמפ. "שום מדינה, כולל הפלסטינים, לא סבורים שאפשר להחליף את ארה"ב בתהליך"

צילום: שלומי גבאי, רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

גורם בכיר בבית הלבן אמר היום (שלישי) כי מאז ההכרה בירושלים כבירת ישראל, לא היה קשר בין וושינגטון לבין ההנהגה הפלסטינית. עוד אמר הבכיר כי ארצות הברית מקווה להציג את תכניתה לפתרון הסכסוך במהלך השנה הקרובה, אך הוסיף כי על ישראל והפלסטינים להיות מוכנים לכך.

"אני מקווה שתכנית השלום האמריקנית תשפיע על האזור כולו, ותעזור לחזק את הקשרים בין ישראל ושכנותיה", הוסיף. "אף מדינה לא חושבת שניתן להחליף את ארצות הברית בתור הגורם המתווך בתהליך השלום, וגם הפלסטינים לא חושבים כך".

לקריאה נוספת בנושא
חתם בספר הזיכרון ב"יד ושם" וביקר בכותל: פנס מסיים את ביקורו
נתניהו לפנס: אם יהיו רק שינויים קלים בהסכם הגרעין - נמליץ לפרוש

הנשיא דונלד טראמפ וראש הרשות אבו מאזן בפגישתם בבית לחם 23 במאי 2017. AP
היחסים בשפל. טראמפ ואבו מאזן, מאי/AP

הדברים נאמרו במהלך היום האחרון לביקורו של סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס בישראל. פנס, שהוחרם על ידי הפלסטינים בזמן שהותו באזור, אמר כי "הבית הלבן עובד עם בעלתי בריתנו באזור כדי לבחון אם אנחנו יכולים לפתח מסגרת לתהליך השלום". בריאיון לרויטרס מירושלים, הוסיף פנס: "הכול תלוי עכשיו אם הפלסטינים יסכימו לשוב לשולחן המשא ומתן".

הבכיר התייחס גם לאפשרות של חידוש תהליך השלום ואמר: "אנחנו כאן, אנחנו מחוייבים לתהליך ומוכנים לקחת בו חלק מתי שהם יהיו מוכנים". הבכיר הדגיש כי למרות שארצות הברית מכירה בירושלים כבירת ישראל, "הגבולות הספציפיים של הריבונות הישראלים בירושלים ייקבעו בהסדר הקבע". לגבי תכנית השלום עליה שוקדים בממשל, הסביר הבכיר כי "אנחנו עדיין עובדים על כך", ואמר כי אין לוח זמנים ספציפי לפרסום התכנית.

לדבריו, "אלו דברים שלוקחים זמן, ואנחנו מנסים לנסח תוכנית ששני הצדדים יבינו שהיא משקפת את המציאות של איך יראה ההסכם. בראייתנו, זו לא העבודה שלנו לכפות את העיסקה על אף אחד מן הצדדים. העבודה שלנו היא להציג תוכנית שאנחנו חושבים שהיא הגיונית וראוייה לשני הצדדים. אנחנו עדיין מעורבים לחלוטין בפיתוח התוכנית".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מייק פנס בביקור בכותל המערבי, 23 בינואר 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
קרא לפלסטינים לשוב למשא ומתן. פנס בכותל/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

על התגובה הפלסטינית להכרה של טראמפ בירושלים אמר הבכיר כי "זה מצער שהנשיא הסביר כל כך הרבה פעמים עד כמה הוא מחויב לעזור לפלסטינים" ובכל זאת ישנה תפיסה כי הממשל לא מחויב לעזור להם. לגבי האפשרות שמדינות אירופה יקחו את התפקיד של ארצות הברית בהובלת התהליך אמר הבכיר: "אין מדינה אירופית אחת שאיתה דיברנו מאז ההכרזה של הנשיא ב-6 בדצמבר שחושבת בשום צורה שיש תחליף לתהליך בהובלת ארצות הברית. כולם רוצים לעבוד עם ארצות הברית למרות התגובה של הפלסטינים".

הבכיר אמר כי למרות שהצוות בבית הלבן לא היה בקשר עם ההנהגה הפלסטינית מאז הנאום של טראמפ, התנהלו מגעים עם גורמים פלסטינים לא רשמיים: "יש הבדל בין פלסטינים ובין ההנהגה הפלסטינית. אחד הדברים בהם הבחנתי מאז הנאום הוא שיש כל כך הרבה פלסטינים שיוצרים קשר. בשנה האחרונה, גם בגדה המערבית, גם בעזה וגם פלסטינים אמריקאים. כולם רוצים לדבר אבל הם מפחדים לדבר. אז הם מבקשים פגישות פרטיות, שקטות. הם נתונים ללחץ רב לא לדבר. זה לא מבשר טובות עבור מה שאנחנו מנסים ליצור. אם אין חופש דיבור בקרב הפלסטינים, זה מטריד מאוד. ואנחנו מנסים להבין איך להתמודד עם זה".

בקור מייק פנס- קבלת פנים ראובן ונחמה ריבלין, בית הנשיא, ירושלים, 23 בינואר 2018. מארק ניימן, לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
הנשיא ריבלין וסגן הנשיא פנס במהלך ביקורו בישראל, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, מארק ניימן, לע"מ

מאז ההכרזה על ירושלים בחודש שעבר, הבהירו הפלסטינים שוב ושוב כי ארצות הברית אינה יכולה להיות עוד מתווכת בתהליך.

במקום זאת, פנה יו"ר הרשות אבו מאזן לאיחוד האירופי וביקש מהגוש להכיר בפלסטין כמדינה עצמאית. במהלך ביקורו בבריסל אתמול, אמר אבו מאזן כי מהלך שכזה לא יפגע בתהליך השלום עם ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully