וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יידיש במקום אנגלית: כך יוכלו מוסדות חרדיים לקבל תקציב מהמדינה

22.1.2018 / 19:13

שר החינוך בנט חתם על תקנות המאפשרות למוסדות "פטור" חרדיים ללמד שפה שנייה לפי בחירה. מוסדות שילמדו 55% מרשימת המקצועות שנקבעו במסגרת התכנית, יקבלו תקציב בגובה כמחצית משכר הלימוד

פתלי בנט ישיבת ממשלה 19 בנובמבר 2017. אמיל סלמן, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
מוסדות "פטור" יוכלו לקבל עד 55% משכר הלימוד. בנט/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן, הארץ

מוסדות "פטור" חרדיים יוכלו ללמד את תלמידיהם יידיש במקום אנגלית ולקבל על כך תקציב מהמדינה - כך עולה מתקנות שעליהן חתם היום (שני) שר החינוך נפתלי בנט בשיתוף עם סגנו החרדי מאיר פרוש. במוסדות "פטור" לומדים כ-51 אלף תלמידים מתוך כ-432 אלף בחינוך החרדי, והם יוכלו לקבל עד 55% משכר הלימוד.

מקצועות לימוד נוספים שמופיעים בתכנית היסוד הזו: תנ"ך, מורשת, היסטוריה, טבע וחינוך גופני. עד כה מוסדות אלה קיבלו תקציבים מהמדינה ללא תקנות מוסדרות בחוק. תקנות אלו מסדירות את התנאים להפעלת מוסד כזה, ומהן עולה כי מוסד שילמד 55% ממקצועות אלה, יתוקצב בהתאם בשיעור של עד 55%. כאמור, התקנות מאפשרות למוסדות אלה ללמד שפה שנייה על פי בחירה, ובכלל זה יידיש.

עוד בוואלה! NEWS
פנס בכנסת: "השגרירות תיפתח בירושלים עד סוף 2019"
מהדקירות בתאילנד - לגל חיסולים בשרון: תרחיש האימים של המשטרה
לוחמי הימ"מ שנפצעו בג'נין שוחררו מביה"ח: "קרה לנו נס גדול"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מקצועות נוספים בתכנית: תנ"ך, מורשת, היסטוריה, טבע וחינוך גופני/מערכת וואלה!, צילום מסך

במוסדות ה"פטור", שזוכים גם היום לתקצוב חלקי אך באופן שאינו מוסדר, לומדים כ-12% מכלל התלמידים בחינוך החרדי ואין כמעט פיקוח על תכנית הלימודים בהם. עם זאת, בתקנות החדשות הוחלט להגדיל את מספר הפקחים מ-12 ל-30 ולהתנות את הפטור שיקבלו בשלילת תופעת האפליה העדתית כמו סירוב לקבל תלמידים על רקע עדתי. גורם חרדי העריך כי תנאים אלה לא יחוללו שינוי דרמטי בפיקוח.

במשרד החינוך הסבירו כי "המדינה מכירה בתלמידיהם של מוסדות הפטור ככאלו בעלי אורח חיים ייחודי ועל כן היא מאפשרת פטור ממסגרת חובה ללומדים בהם". מדובר בעיקר במוסדות המכונים "תלמודי תורה" שבהם לומדים בנים בלבד בכיתות א' עד ח'. לרוב, הורי התלמידים בחרו במסגרות אלו על מנת לשמר את דרכי ההוראה והתכנים על פי המסורת במגזר החרדי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"החלטה אומללה הפוגעת בתלמידים החרדים"

חבר הכנסת מאיר כהן (יש עתיד) הגיב על ההחלטה, ואמר כי היא מלמדת ש"סקטוריאליזם בפנים, ליבה בחוץ. מדובר בהחלטה אומללה הפוגעת בראש ובראשונה, בתלמידים החרדים ודוחקת אותם משוק העבודה. ואם לא די בכך, העברית עוד תהפוך לשפה זרה בחסות משרד החינוך. ראוי לשמר את שפות ארצות מוצאינו, אך לא על חשבון אנגלית, מתמטיקה ומדעים".

בשנת 2013, הוביל שר החינוך לשעבר שי פירון מיש עתיד שינוי משמעותי של תיקון לחוק לימוד חובה כך שמוסדות אלה יחויבו בלימודי ליבה, אך לא הותקנו לחוק זה תקנות והוא לא נכנס לתוקף. כשהוקמה הממשלה הנוכחית, במאי 2015, דרשו ש"ס ויהדות התורה להכניס בהסכמים הקואליציוניים עם הליכוד סעיף שמחייב את החוק שהובילו ביש עתיד.

בחודש אוגוסט 2016 אישרה הכנסת את החוק, ויחד עם המפלגות החרדיות, גיבשו משרדי החינוך והמשפטים את התקנות החדשות שעליהן חתם השר בנט. הצורך בתקנות נולד בעקבות פסיקת בג"ץ לפני כשבע שנים ולפיה יש צורך להסדיר את הסמכת התקצוב למוסדות הפטור בחקיקה תוך הסדרת תנאים להפעלתם.

(עדכון ראשון 18:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully