וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה שלחה כוחות קרקע לצפון סוריה; הכורדים: "הדפנו אותם"

21.1.2018 / 18:12

באנקרה טוענים כי כוחות קרקעיים חדרו לעפרין, אולם הכורדים הכחישו זאת. לפי ראש הממשלה, היעד הוא ליצור רצועת ביטחון בעומק של 30 ק"מ וארדואן הזהיר את הכורדים: "ארה"ב לא תעזור". דמשק וטהראן גינו את המבצע, צרפת תכנס דיון חירום במועצת הביטחון

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

כוחות קרקעיים טורקיים התקדמו היום (ראשון) אל תוך מחוז עפרין שבצפון סוריה - כך אמר ראש הממשלה בינאלי יילדרים, במסגרת היום השני למבצע "ענף זית" נגד הכוחות הכורדיים במובלעת הסמוכה לגבול. מיליציית ה-YPG, הנתמכת בידי ארצות הברית, טוענת כי צבא טורקיה והמורדים הסורים הנתמכים בידיה נהדפו בתום קרבות עזים. וושינגטון קראה לאנקרה לפעול באיפוק.

לפי צבא טורקיה, הותקפו מאז אתמול יותר מ-200 מטרות בעפרין, כולל מקומות מסתור של לוחמי ה-YPG. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, לפחות 18 אזרחים נהרגו מאז תחילת המבצע.

ראש הממשלה יילדרים אמר כי מטרת המבצע היא ליצור רצועת חיץ בעומק של 30 ק"מ בתוך צפון סוריה. ברשת NTV הטורקית דווח כי אזרח סורי נהרג ועוד 32 איש נפצעו מפגיעת רקטה בעיירת הגבול רייהנלי. רקטה נוספת פגעה בעיירה קיליס.

עוד ידיעות על מבצע "ענף זית"
טורקיה פתחה במתקפה נגד הכורדים בצפון סוריה

שיירה של צבא טורקיה מגיעה לכפר הסמוך לגבול עם סוריה, 21 בינואר 2018. רויטרס
שיירת צבא טורקית בסמוך לגבול עם סוריה, היום/רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הבטיח "למחוץ" את ה-YPG, שאותו הוא מגדיר ארגון טרור, הקשור למחתרת ה-PKK הלוחמת בארצו מאז שנות ה-80. לדבריו, על הכורדים שלא לסמוך על וושינגטון שתסייע להם. הוא אמר כי הוא מקווה שהמבצע יסתיים במהירות, ותקף במרומז את ארצות הברית כשאמר כי כמה מבעלות בריתה של טורקיה סיפקו 2,000 מטוסי תחמושת ו-5,000 משאיות עמוסות בכלי נשק ל-YPG.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מורדים סורים בעיירה אעזאז, לקראת השתתפותם במבצע של צבא טורקיה נגד הכורדים, 21 בינואר 2018. רויטרס
25 אלף מורדים משתתפים במבצע. לוחמי אופוזיציה באעזאז, הסמוכה לעפרין/רויטרס

לפי הכורדים, הכפרים בליה וטופל ספגו הפגזות כבדות. "אנשינו לא יסכימו להיכנע והם נאחזים באדמתם", נמסר מה-YPG. "אנחנו חוזרים על הנחישות שלנו להגן על אנשינו בעפרין מפני המתקפות". הכורדים האשימו את טורקיה במתקפה על מחנה של עקורים באזור ופרסמו תיעוד שבו נראית לכאורה תקיפה של טנק טורקי בטיל נגד-טנקים.

תיעוד שפרסמו הכורדים: שיגור של טיל נ"ט לעבר טנק טורקי בצפון סורי

יאסר עבד רחים, מפקד ארגון המורדים פילק א-שאם, המשתתף במבצע, אמר כי 25 אלף לוחמים משתתפים במבצע. עוד הוא טען בשיחה עם רויטרס כי צבא סוריה מאפשר לכורדים לשלוח תגבורות לעפרין דרך השטחים שבשליטת המשטר. הוא הוסיף כי המטרה היא לא להיכנס לעיר עפרין עצמה, אלא להטיל עליה מצור במטרה להכניע את ה-YPG.

מפה סוריה. עיבוד תמונה
מפה סוריה/עיבוד תמונה

המבצע החל בזמן שבו היחסים בין טורקיה לבין ארצות הברית, שתמכה בכורדים כחלק מהמלחמה בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), קרובים לנקודת שבירה. טורקיה זעמה במהלך השבוע שעבר על כוונתה של ארצות הברית להקים כוח משמר גבולות חדש, שבשורותיו יהיו 30 אלף לוחמים, אך בעקבות הזעם, וושינגטון הדגישה כי לא תעשה דבר שיפגע בביטחונה של אנקרה.

מטוס קרב בגבול התורכי-סורי במחוז הטאי, 20 בינואר 2018. AP
מטוסי קרב טורקיים בשמי צפון סוריה/AP

נשיא סוריה בשאר אסד, המגובה על ידי רוסיה, גינה היום את טורקיה. "אי אפשר להפריד את התוקפנות הטורקית בעפרין ממדיניות המשטר הטורקי מיומו הראשון של המשבר בסוריה, שהייתה מבוססת מההתחלה על תמיכה בטרור ובארגוני טרור", אמר אסד.

גם איראן, התומכת במשטר בדמשק, הזהירה כי המבצע של טורקיה "עלול לעזור לטרוריסטים". רוסיה הביעה דאגה מהמבצע, אך הטילה אחריות גם על ארצות הברית בשל אספקת הנשק שלה ל-YPG ולארגונים אחרים.

צרפת קראה לטורקיה לנהוג באיפוק ומסרה כי תכנס דיון של מועצת הביטחון של האו"ם בנושא. "צרפת קוראת לרשויות של טורקיה לנהוג באיפוק בצל המצב המורכב, עם התדרדרות המצב ההומניטרי בכמה מחוזות בסוריה כתוצאה מפעולות המשטר בדמשק ובעלי בריתו", אמר שר החוץ של צרפת ז'אן איב לה דריאן.

(עדכון ראשון: 12:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully