וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזר לארץ הקודש: אדריכל ההכרה בירושלים מגיע לסיבוב ניצחון

21.1.2018 / 15:06

פנס היה זה ששכנע את טראמפ להתעלם מאזהרות העולם, כחלק מאמונתו הדתית העמוקה והודאתו בכך שוושינגטון נוטה לטובת ישראל. הוא יתקבל בארץ בכבוד של מלכים, ויגרוף הון פוליטי לקראת מטרתו העתידית - לרשת את טראמפ בבית הלבן

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

איש עוד לא יודע לפרש בדיוק מה משמעותה בשטח של ההכרה של דונלד טראמפ בירושלים כבירת ישראל, אולם אחד מנושאי הדגל שלה הגיע לאזור הדרוך אחרי עיכובים מרובים. סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, יזכה לקבלת פנים חגיגית שיבקר בכותל המערבי וינאם בפני הכנסת, אחרי מפגשים טעונים במצרים ובירדן.

פנס הוא הגורם הבכיר ביותר בממשל שמכתת את רגליו למזרח התיכון הבוער מעשן העולה משריפת דיוקנאותיו של טראמפ ודגלי ארצות הברית וישראל, וקשה לראות איך הוא זה שיכבה אותו. סגן הנשיא הוא בין הגורמים הפרו-ישראליים ביותר בוושינגטון, ונחשב לאחד מאדריכלי ההכרזה השנויה במחלוקת של הנשיא, שהתקבלה חרף התנגדות הדרגים המקצועיים - שר ההגנה ג'יימס מאטיס ושר החוץ רקס טילרסון. הוא גם לא טורח להסתיר שהוא אינו אובייקטיבי, או מתיימר להיות כזה, בנוגע לסכסוך בין ישראל לפלסטינים.

מייק פנס בביקורו במצרים, 20 בינואר 2018. רויטרס
גורף הון פוליטי בביקור. פנס במצרים/רויטרס

בדומה לטראמפ, גם לפנס יש ציבור בוחרים להשביע כמו גם את אמונתו האוונגליסטית העמוקה, הרואה בשלטון יהודי בירושלים שלב הכרחי בדרך לגאולה הנכספת. סגן הנשיא לחש על אוזנו של טראמפ, בליווי השגריר בישראל דייוויד פרידמן, המיליארד שלדון אדלסון ואף היועץ לשעבר סטיב באנון, וזה החליט שהגיעה העת לממש את אחת מהבטחות הבחירות שלו.

העובדה שהייתה זו הכרה מעורפלת וללא לוח זמנים לא מנעה את השבר ביחסים עם הפלסטינים, שראו בכך עדות נוספת לנטייתה של ארצות הברית לטובת ישראל ואי-לכך לחוסר התאמתה לשמש מתווכת הוגנת במשא ומתן לסכסוך.

בתגובה, הפלסטינים טרקו את הדלת בפניו של פנס והכריזו שהוא לא רצוי ברמאללה במהלך מסעותיו בארץ הנילוס, בארץ הקודש ובממלכה ההאשמית. האמריקנים, כיאה לממשל המבוסס בחלקו הארי על אגו, סגרו את הברז וקיצצו במחצית מהסכום השנתי לסוכנות הפליטים הפלסטינית אונר"א, בטענה שהיא זקוקה לרפורמות עמוקות. פנס אמנם הפך לפרסונה נון-גרטה אצל הפלסטינים, אך בישראל הוא ייעטף בחיבוק חם.

נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, במהלך ישיבת הוועד המרכזי הפלסטיני ברמאללה 14 בינואר 2018. רויטרס
לא רצה את פנס ברמאללה. אבו מאזן/רויטרס

זהו ביקורו החמישי של מושל אינדיאנה לשעבר בישראל ועתה הוא סוחב עמו שק של הצלחות, אחרי שניסה במשך שנים, כשהיה חבר קונגרס, לשנות את מדיניות החוץ המסורתית של ארצות הברית ביחס לסכסוך. פנס, שמכריז על עצמו כמי שקורא בתנ"ך בכל יום ומצטט לא פעם בנאומיו פסוקים מהכתובים, כבר הבהיר בעבר שאין הוא סבור שעל ארצות הברית להיות מתווכת הוגנת בין ישראל לפלסטינים, אלא "כנה".

הכנות, מבחינתו, היא בין היתר להכיר בירושלים כבירת ישראל. הוא קידם את המהלך כבר כשהיה חבר בית הנבחרים, והיה מיוזמי החקיקה שהכירה בירושלים המאוחדת כבירתה של ישראל ועברה ב-2011.

עוד לפני כן, תחת ממשלו של ג'ורג' וו. בוש, דחף פנס לקיצוץ הסיוע האמריקני לרשות הפלסטינית. בטענות הדומות לאלו של הימין בישראל, הוא הזהיר כי הכסף עלול להסתיים בידיים של ארגוני טרור כמו חמאס. הוא הביע תמיכה בבניית גדר ההפרדה במהלך האינתיפאדה השנייה ונפגש עם ראש הממשלה אריאל שרון במהלך אחד מביקוריו בישראל.

אין חדש תחת השמש

עם המטען הזה על גבו, המסע של פנס במזרח התיכון, שלפי תיאורו ביקר בו בלבו "מיליון פעם", לא צפוי להיות יותר מסיבוב ניצחון פוליטי ורוחני עבורו. סוגיות שיש עמן קונצנזוס, כמו המאבק בטרור, יימסרו בהצהרות שלאחר הפגישות שיקיים עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, ראש הממשלה בנימין נתניהו ומלך ירדן עבדאללה.

ואולם, איש לא משלה את עצמו שהמשא ומתן יוזנק שוב אחרי הביקור בן שלושת הימים של סגן נשיא ארצות הברית. ירדן מתנגדת נחרצת להכרה בירושלים, מצרים בחדרי חדרים אדישה לכך אך בפומבי מצרה על כך והפלסטינים מתבצרים בפינתם. "מה שהיה הוא שיהיה ואין חדש תחת השמש", כפי שפנס ציטט את קוהלת בבואו להצדיק את הרפורמה במס, נכון יהיה גם לאחר ביקורו.

"מצעד החיים" נגד הפלות בוושינגטון, ארה"ב, 19 בינואר 2018. רויטרס
פנס החדיר את האג'נדה שלו לממשל. "מצעד החיים" נגד הפלות בוושינגטון, שישי/רויטרס

פנס יאסוף עוד חן ותשבוחות משתי אוכלוסיות שהיו חיוניות לזכייתו של טראמפ בבחירות - האוונגליסטים והיהודים. בכך ישלים סגן הנשיא שנה ראשונה ומוצלחת בבית הלבן, לא דבר של מה בכך בממשל עטור המהומות והריבים. פנס נותר מחוץ למחלוקות הללו והצליח לקדם לא מעט מהאג'נדה האולטרה-שמרנית שלו, כשהוא לא מהסס גם להביע עמדות מעט שונות מאלו של טראמפ.

כך, למשל, בעוד טראמפ התבטא באופן חיובי יחסית לרוסיה ולעומד בראשה ולדימיר פוטין, על אף החקירות, פנס נקט קו תקיף נגד שאיפות ההתפשטות שלה במזרח אירופה ובמזרח התיכון במסע מתוקשר היטב בגאורגיה, במדינות הבלטיות ובאוקראינה. גם נגד האנטישמיות והתחזקות הימין הקיצוני הוא יצא חוצץ, והיה ברור יותר מאשר טראמפ אחרי הפיגוע הניאו-נאצית בעצרת בשארלוטסוויל.

חושב כבר על 2020

יותר מהכל, בראש סדר העדיפויות של פנס נמצא המאבק הגלוי בהפלות והסמוי בשוויון זכויות לקהילה הגאה. עוד בתור מושל אינדיאנה היו אלו הדברים המרכזיים שקידם, עד כדי כך שב-2015 הוא נאלץ לבטל חוק שהוא עצמו חתם עליו, מאחר שהוא נתפס ככזה המאפשר להפלות על רקע נטייה מינית או מגדרית.

עם ניצחונו של טראמפ, הוא החל להחדיר את רעיונותיו אל תוך זרועות הממשל. הוא הציב כמה עורכי דין המתנגדים להפלות במשרד הבריאות, שמאז אפשר לעובדי ממשל לסרב לעסוק בכך מתוך שיקולי דת או מוסר. בנוסף לכך, הוא הוביל את המדיניות האוסרת על ארגונים לא-ממשלתיים זרים המקבלים מימון מהממשל לעסוק בהפלות.

סגן נשיא ארה"ב מייק פנס מאחורי הנשיא דונלד טראמפ, 12 בינואר 2018. רויטרס
נאמן לנשיא עד כדי גיחוך. פנס לצדו של טראמפ/רויטרס

השנה הראשונה לממשל הייתה סוערת והפכפכה, אך לא עבור סגן הנשיא. פנס נותר מחוץ למשחקי הכס בבית הלבן, אולי כי הוא אינו ניתן לפיטורים ואולי כי הוא מפגין נאמנות מלאה עד כדי גיחוך לבוס שלו. ייתכן שבתוך תוכו הוא בז לחיי ההוללות ולהתבטאויותיו הבוטות של טראמפ, אך לצאת נגדו בפומבי הוא מהלך הרסני - הן למפלגה הרפובליקנית והן למי שצפוי להתמודד בעצמו על התפקיד אחרי עידן טראמפ.

על אף שהכחיש כי הוא מתכנן קמפיין כבר ל-2020, חיבורו של פנס עם תורמים, פעילים ומחוקקים מצביעים על הכיוון שבו הוא צועד. ובסופו של דבר, אסור לשכוח שהוא האדם שיחליף באופן אוטמטי את טראמפ, אם תרחיש האימים של הנשיא - והחלום הרטוב של מתנגדיו - יתגשם והוא יעמוד למשפט הדחה כחלק מחקירתו של התובע המיוחד רוברט מולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully