וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נער פלסטיני שהודה ביידוי אבנים זוכה בשל עלבונות בחקירה

22.1.2018 / 13:03

ביהמ"ש המחוזי בירושלים קבע כי יש לזכות את הקטין בשל שורת פגמים בחקירה. בין היתר צוין כי הוריו לא נכחו בחקירה, כי החוקרים קשרו את הודאתו לאירוע אחר וכי החוקר הטיח בו: "עברו עלי הרבה מטומטמים כמוך"

יידוי אבנים במהלך הלוויית הנער בן ה 14 שנהרג מאש צה"ל שבוע שעבר, בכפר סילוואד. AP
הפרות סדר במזרח ירושלים. אילוסטרציה/AP

בית המשפט המחוזי בירושלים זיכה לאחרונה קטין פלסטיני שהודה כי יידה אבן לעבר רכב ישראלי בשכונת א-טור שבירושלים, בחודש מרץ בשנה שעברה. חקירת הקטין התקיימה בעקבות קבלת מידע מודיעיני על אירוע יידוי אבנים שבו השתתף בחודש אפריל. במהלך חקירתו הוא הודה באירוע אחר שאירע שלושה שבועות לפני האירוע שבגינו זומן לחקירה, שהופיע לבסוף בכתב האישום שהוגש נגדו.

השופט אלכסנדר רון מתח ביקורת על האופן שבו התנהלה חקירת המשטרה בנושא וקבע כי שורה של פגמים העיבה על היכולת לקבל את הודאתו של הקטין. בין היתר ציין כי החוקר הטיח בקטין איומים וכינויים פוגעניים וכי הוריו לא נכחו במקום בעת החקירה. בעקבות כך קבע השופט כי למרות שהקטין הודה ביידוי אבנים הרי שבגלל הסתירה בנוגע לתאריך ולנוכח האופן שבו נגבתה הודאתו וקשיים נוספים בגרסתו, יש לזכותו מחמת הספק.

השופט ציין כי החקירה כללה "התבטאויות גבוליות למדי"

בפסק הדין נכתב כי בניגוד לחוק, החוקר בחקירה היה חוקר שלא הוסמך כחוקר נוער למרות שלא מדובר בחקירת "בעלת דחיפות מיוחדת" וכי הקטין נחקר מבלי שהוריו יהיו נוכחים במקום. עוד נכתב כי חקירת הקטין כללה התבטאויות "גבוליות למדי", וכי ההודאה שנגבתה ב-9 באפריל, התייחסה לאירוע שהתרחש, לפי דברי הקטין, "לפני שלושה שבועות" - אך האירוע שהחוקרים קשרו אותו אליו התרחש פחות משבועיים קודם לכן, ב-28 במרץ.

לפי תמליל החקירה שהגיע לידי וואלה! NEWS ניכר כי החקירה הייתה פוגענית ומשפילה, וכללה אף איומים מרומזים. בין היתר אמר החוקר לקטין: "עברו עלי הרבה מטומטמים כמוך, שקרנים כמוך. אתה מבין אותי ואני עדיין רגוע. תן לי להישאר רגוע". עוד נכתב בתמליל כי החוקר אמר לקטין: "לי לא משקרים ולא שיקרו לי... אתה לא מתבייש? תענה לי אתה לא מתבייש? אתה לא מבין שאתה נופל בשקרים שלך? על מי אתה מסתלבט תענה? תעמוד על הרגליים שלך, תחזור אחורה... אתה עדיין ילד, תינוק, אתה לא מבין כלום, אני יכול להיות אבא שלך".

בית משפט מחוזי ירושלים, דצמבר 2011. עומר מירון
השופט הצביע על שורת פגמים. בית המשפט המחוזי בירושלים/עומר מירון

השופט רון קבע כי קשיים אלו מפחיתים ממעמדה של הודאתו של הקטין. לדבריו, למרות שהקטין הודה ביידוי אבנים, הרי שבגלל הסתירה בנוגע לתאריך ולאור האופן שבו נגבתה הודאתו של הקטין וקשיים נוספים בגרסתו, יש לזכותו מחמת הספק. "אכן", העיר השופט בסרקזם, "ילד יכול לטעות".

עורך דין רמזי קטילאת שייצג את הקטין מסר: "המקרה המדובר מצטרף לשורה של מקרים שבהם מפרה המשטרה במחוז ירושלים את זכויותיהם של נחקרים קטינים ממזרח העיר. בית המשפט קבע כי התנהלות החוקרים פגעה באמינות ההודאה של הקטין, ומעבר לכך נמצא כי אין התאמה בין האירוע בו הודה הקטין לבין האירוע בו הואשם. הווה אומר עוצרים ורק לאחר מכן חוקרים".

ממשטרת ישראל נמסר: "החשוד נעצר ונחקר במשטרה בחשד למעורבותו בידוי אבנים. במהלך חקירתו, החשוד הודה במיוחס לו, ועם סיום החקירה החומר הועבר לעיון הפרקליטות, אשר החליטה על הגשת כתב אישום נגדו. בהמשך בית המשפט החליט לזכותו מחמת הספק ולמותר לציין כי אנו מכבדים את החלטתו. נדגיש כי תיקי חקירה שבהם מעורבים קטינים, מטופלים במשטרת ישראל ברגישות על ידי מערך מיומן של חוקרים, תוך הקפדה יתרה על זכויותיהם ובשיתוף פעולה מלא עם רשויות הרווחה וגורמים נוספים, הכל במטרה להגיע לחקר האמת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully