וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב הראשי נגד ח"כית מיש עתיד: "מטילה רפש על בתי הדין הרבניים"

18.1.2018 / 17:14

הרב יוסף התייחס להצעת ח"כ לביא, להושיב נציגות ציבור לצד הדיינים. לאחר שההצעה נדחתה בוועדת השרים והועלתה במליאה, ביקש שר הדתות לקיים את ההצבעה לאחר הסכמת הרבנים. הרב יוסף כינה את ההצעה "מזלזלת בהלכה", וקבע כי "אין כל היתר לדבר כזה". לביא: רוח התגובה מצערת

צילום מתוך יוטיוב, עריכה: תום זואילי

הרב הראשי הספרדי לישראל, יצחק יוסף, מתנגד להצעת החוק שמבקשת למנות נציגות ציבור שישבו לצד הדיינים בבתי הדין הרבניים בישראל - כך עולה ממכתב שהגיע לידי וואלה! NEWS, שבו הרב כותב כי ההצעה שיזמה ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) היא "השלכת רפש על כלל מערכת בתי הדין".

ועדת השרים לחקיקה דחתה בחודש נובמבר את ההצעה, אך ח"כ לביא העלתה אותה להצבעה במליאת הכנסת. שר הדתות דוד אזולאי הצהיר כי הוא ממליץ לה לקיים הצבעה במועד אחר בניסיון להשיג הסכמה של הרבנים. לביא נעתרה, ואזולאי קיבל את המכתב של הרב יוסף שבו הצהיר כי "אין כל היתר הלכתי לאפשר דבר כזה".

הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
מתנגד בחריפות להצעת לביא. הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

הרב המכהן כנשיא בית הדין הרבני הגדול טען בעמדתו כי "ההלכה קובעת מי הם הכשרים לדון וכל מצב בו מי שאינה כשרה לדון הופכת להיות חלק משפיע בהרכב בית הדין, יש בו להטיל ספקות בכשרותו של כלל ההרכב".

הרב יוסף ציטט במכתב מתוך דברי ההסבר להצעת החוק שבהם נכתב כי "בתי הדין הרבניים פועלים על פי ההלכה היהודית, אשר אינה בהכרח עולה בקנה אחד עם מכלול הערכים הנלווה לשלטון הדמוקרטי. החברה הישראלית עברה כברת דרך משמעותית בכל הנוגע לשוויון מגדרי ולקידום נשים, אולם שינויים מבורכים אלו פסחו על בתי הדין הרבניים", וכתב על כך בתגובה כי "אמירות מתנשאות אלו, מזלזלות בהלכה היהודית ובמערכת בתי הדין, אשר פועלים על פי ההלכה אשר לצד המגבלות ההלכתיות נותנת מקום רב לאישה ולכבודה. יוזמי החוק מנסים כאמור להכניס אל תוך בתי הדין שינויים הנוגדים את ההלכה היהודית".

ח"כ לביא: "ההצעה פועלת למען בתי הדין"

בסיום המכתב כתב הרב יוסף: "הניסיון לחתור תחתיהם (הדיינים - י"א) ולנסות לאלפם בינה וערכים המנוגדים להלכה, צריך להידחות על הסף". לאור התנגדותו, סיכוייה של הצעת החוק להתקדם בכנסת אפסיים, שכן שר הדתות פועל במקרים אלה לפי עמדתו.

הצעת החוק של לביא מבקשת למנות נציגות ציבור שישבו לצד הדיינים בבתי הדין הרבניים בתחום דיני המשפחה, הכוללים מעמד אישי, נישואים וגירושים ושאר זכויות וחובות הנוגעות למעמד המשפחתי. לביא הסבירה כי הבסיס להצעתה נובע מ"אי שוויון חמור ובסיסי בין גברים לנשים המגיעים להתדיין בבתי הדין, שכן אין ייצוג לעמדה הנשית בקרב הדיינים" ומשום ש"קיימת בעיה הלכתית למנות נשים כדיינות, ועד שיימצא פתרון לסוגיה הלכתית זו, מוצע למנות נשים כנציגות ציבור אשר ישבו בתיקי מעמד אישי לצד הדיינים ויביאו לידי ביטוי את נקודת המבט הנשית".

ח"כ ד"ר עליזה לביא יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה. -, מערכת וואלה! NEWS
"רוח התגובה מצערת מאוד". ח"כ לביא/מערכת וואלה! NEWS, -

ח"כ עליזה לביא מסרה בתגובה: "הצעת החוק שיזמתי באה להקל על מצוקה ואי-נחת שחוות נשים בעומדן בפני בתי הדין, ואין בה בכדי לפגוע חלילה בהלכה או בדיינים. ההצעה לא פוגעת בבתי הדין, להפך. בכוחה גם לשפר מאוד את המענה והרגישות בבתי הדין, וגם לחזק את האמון במערכת. רוח התגובה מצערת מאד, היות וההצעה נולדה מתוך ניסיון כן ואמיתי להביא לתיקון שיטיב גם עם המתדיינים וגם עם המערכת, תוך התחשבות בכלל המורכבויות הכרוכות בנושא. אני מודה לשר לשרותי דת אזולאי שניגש לנושא בלב פתוח ובנפש חפצה מתוך כוונה אמיתית לסייע, ומאמינה שזה רק תחילתו של דיאלוג מבורך שיוביל לבסוף לתיקון המיוחל".

מכתבו של הרב יוסף

המכתב של הרב יוסף כנגד ח"כ ד"ר עליזה לביא יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה. -, מערכת וואלה! NEWS
המכתב של הרב יוסף כנגד ח"כ ד"ר עליזה לביא יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה/מערכת וואלה! NEWS, -

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully