וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

29 חשודים ועוקץ של מיליארד: נחשף ארגון פשיעה כלכלי חובק עולם

16.1.2018 / 19:37

באחת מהפרשות הגדולות ביותר של הונאת הקופה הציבורית, נעצרו החשודים שהתנהלו כארגון פשיעה היררכי לכל דבר. בין העצורים: בכירה באחד הבנקים הגדולים שסיפקה ייעוץ לחשודים. במרכז הפרשה: ענקיות ענף הבנייה בישראל

אתר בנייה של חברת אסיה סיירוס בדימונה. ראובן קסטרו
חברות הבנייה בישראל במרכז הפרשה/ראובן קסטרו

29 בני אדם נעצרו הבוקר (שלישי), שלושה מהם בספרד, בחשד כי פעלו בתוך ארגון פשיעה כלכלי וגרפו כמיליארד שקל מקופת המדינה, בעקבות פעילות מערכתית ומשומנת של הפקת חשבוניות פיקטיביות בענף הבנייה בישראל. מדובר בפעם הראשונה בישראל במבנה של ארגון פשיעה שעוסק אך ורק בעבירות כלכליות. בין העצורים גם עובדת בכירה באחד מהבנקים הגדולים בישראל, שעל פי החשד שימשה יועצת במערכת העברת הכספים של הארגון.

בית משפט השלום בראשון לציון דן הערב במעצרם של יותר מ-20 מהעצורים, וצפויים מעצרים נוספים. על פי ההערכות, בכירים בענף הבנייה עשויים להיחקר או להיעצר בימים הקרובים.

מדובר באחת הפרשות החמורות ביותר שנחשפו על ידי להב 433 בתחום הונאת הקופה הציבורית בישראל. בית המשפט בראשון לציון התיר לבקשת המשטרה לפרסם את הפרשה, והסיר את צו איסור הפרסום שחל עליה. את החקירה ניהלו חוקרי היאל"כ וכן חוקרי יחידת יהלם של מס הכנסה, חוקרי מע"מ וחוקרי הרשות לאיסור הלבנת הון כשהם מלווים בפרקליטות מחוז תל אביב.

קריית הממשלה, מאי 2015. ראובן קסטרו
רשות המסים בתל אביב/ראובן קסטרו

מהחקירה עולה כי משנת 2015 ייבאו חברות הבנייה הגדולות בארץ אלפי עובדים זרים מסין באמצעות חברות כוח אדם. על פי החשד, חברות כוח האדם ניפחו את החשבוניות ויצרו היקף קבלת תשלומים גדול, כאשר בפועל נתנו שירותים בהיקפים מצומצמים הרבה יותר. באמצעות שורה של חברות קש, הועברו כספים מחשבונות של חברות קש אחת לשנייה, ובתמורה יוצאו חשבוניות פיקטיביות. כך, נוצר מעגל שבו הועלמו מהקופה הציבורית יותר ממיליארד שקל, שהם 17% החזר מס מהם עבור העבודות שלא בוצעו כביכול.

הכספים הועברו באמצעות חשבונות בנק וחנויות להמרת מטבע וסניפי בנק בספרד, שם עמדו ראשי ארגון הפשיעה הכלכלי. בניגוד לארגונים שעוסקים בעבירות פשיעה מהותיות - סחר בסמים, סחיטה באיומים ועבירות אלימות וברקע להן עבירות כלכליות – כאן כל חברי הארגון פעלו כארגון פשיעה בתחום הכלכלי. "החבורה פעלה כארגון פשיעה במדרג היררכי. לכל אחד היה תפקיד. זיהינו פעילות זהה לפעילות של ארגון פשיעה מבחינת המבנה הארגוני ושיטות הביצוע של הלבנת ההון", אמר גורם בכיר ביאל"כ.

במשטרה אומרים כי מדובר בפעם הראשונה שבה הם נתקלים בארגון פשע שפעל בצורה כזו. את החקירה הוביל סגן-ניצב צחי בן חמו, ובמהלכה פעלו מאות חוקרים בארץ ובחו"ל והתחקו אחר תנועות כספים של חברי הארגון. הם הופתעו לגלות כי בכירה באחד הבנקים שימשה כיועצת של הארגון וליוותה את פעילותם כדי להלבין את הכסף. כעת, במשטרה בודקים אם היא פעלה לבדה בבנק או שבכירים נוספים היו מעורבים בפרשת המרמה הענקית. במשטרה סירבו להתייחס להיקף של הקונצרנים מענף הבנייה בפרשה, אף שהם יבואני העובדים הזרים המרכזיים מחברות כוח האדם המעורבות בפרשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully