וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל: חיל האוויר תקף תשתית בגבול עזה; דיווחים על פיצוץ מנהרה

דובר צה"ל אישר כי הצבא תקף תשתית טרור בסמוך לגבול. לפי דיווחים פלסטיניים, הותקפה מנהרה ממזרח לרפיח. "חמאס הוא האחראי לכל המתרחש ברצועה וממנה", מסר דובר צה"ל. הצבא הורה לסגור את מעבר כרם שלום לסחורות. נתניהו: "נגיב בעוצמה עוד יותר גדולה"

צילום: דו"צ ושי מכלוף, עריכה: יאיר דניאל

צה"ל תקף מנהרת טרור של חמאס, הממוקמת ממזרח לרפיח - כך דיווחו אתמול (שבת) כלי תקשורת פלסטיניים. דובר צה"ל אישר כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו תשתית טרור בגבול רצועת עזה ומצרים. "ארגון הטרור חמאס הוא האחראי לכל המתרחש ברצועת עזה וממנה", נמסר מדובר צה"ל.

זמן קצר לפני כן פורסם כי הצבא החליט, לאחר הערכת מצב ביטחונית, שמעבר כרם שלום לא ייפתח מחר למעבר סחורות. המעבר נסגר בפעם האחרונה בחודש שעבר, לאחר ירי מטח רקטות לדרום.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הלילה לפני המראתו לביקור בהודו כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני המראתו להודו: "צה"ל תקף תשתית טרור מרכזית של חמאס ברצועת עזה. יש מי שאומר שצה"ל תוקף דיונות של חול – זה לא נכון. אנחנו מגיבים על התקיפות נגד מדינת ישראל, אנחנו עושים את זה בתקיפה מאוד שיטתית של התשתיות שמכוונות נגדנו.
חמאס צריך להבין שלא נרשה את המשך ההתקפות הללו ושנגיב בעוצמה עוד יותר גדולה"

תקיפת חיל האוויר מנהרת טרור ליד רפיח ברצועת עזה. איחאם חמד, מערכת וואלה! NEWS
פיצוץ המנהרה, על פי הפלסטינים/מערכת וואלה! NEWS, איחאם חמד
חשיפת מנהרה באזור חאן יונס 10 בדצמבר 2017. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
מנהרה שנחשפה בחאן יונס בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

בחודש שעבר צה"ל נטרל צה"ל מנהרה התקפית של חמאס שחדרה מאות מטרים לשטח מדינת ישראל, סמוך למוצבי צה"ל באזור קיבוץ נירים . כמה שבועות לפני כן, זיהה צה"ל את המנהרה ההתקפית ועקב אחריה, לאחר מכן נערך מיפוי למנהרה בצד הישראלי לאחר שהתברר שמדובר במנהרה מתקדמת מאוד של חמאס, שלמעט פיר יציאה, היתה בשלב מתקדם ביחס למנהרה שפוצצה לפני כחודש.

בהתאם להערכות המצב, אישר הרמטכ"ל גדי איזנקוט לנטרל את המנהרה בצורה שקטה, המשימה בוצעה בהצלחה. דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס אמר אז בשיחה עם כתבים כי "פרויקט המנהרות סופג מכה קשה". תת-אלוף מנליס אמר כי "יש לנו שיטה והיא לוקחת זמן, אבל היא מביאה ותביא להישגים משמעותיים. המנהרה חצתה מאות מטרים לשטח מדינת ישראל, במרחק של יותר מקילומטר מכל יישוב בתוך שטח חקלאי, מדובר בהפרה בוטה של הריבונות הישראלית, אנו מזכירים שחמאס אחראי גם באוויר, גם ביבשה וגם בתת הקרקע. נמשיך מול פרויקט הדגל של חמאס, נפעל בדבקות ובנחישות והוכחנו זאת פעמיים". דובר צה"ל ציין כי להבנת צה"ל המנהרה יצאה מכלל שימוש.

מעבר כרם שלום. AP
מעבר כרם שלום/AP

לפני פחות משבוע, ביום שני, הורה שר האנרגיה יובל שטייניץ להחזיר אספקת החשמל לרצועת עזה, זאת בהתאם לבקשת הרשות הפלסטינית. בחודש יוני האחרון, הרשות הפלסטינית ביקשה לצמצם את אספקת החשמל לרצועה ולהפחית את התשלום החודשי מכ-40 מיליון שקלים לכ-25 מיליון שקלים.

במשרד האנרגיה ציינו כי ברשות הביעו לאחרונה נכונות לחדש את התשלום בדבר אספקת החשמל, וכעת נענה השר שטייניץ לחידושה. בהודעה שפירסם ראש הממשלה הפלסטיני רמי חמדאללה, הוא הסביר כי בקשת הרשות נועדה "להקל על סבלם של תושבי עזה ולשפר את תנאי החיים ברצועה".

מאז יוני 2017, עם בקשת הרשות להפסיק את אספקת החשמל לעזה, נאלצו שני מיליון התושבים ברצועה להסתפק בשלוש עד ארבע שעות בהן סופק חשמל לבתים מדי יום. מלבד בתי המגורים, המחסור הורגש גם במבני ציבור, כמו בתי ספר מפעלים ובתי חולים. כעת, עם החלטת השר, יעלה המספר לשש שעות, לצד החשמל שמספקת תחנת הכוח הפועלת בשטח הרצועה.

נשים מבשלות לאור נרות במהלך הפסקת החשמל ברצועת עזה. רויטרס
נשים פלסטיניות מבשלות במהלך הפסקת חשמל/רויטרס

בשנה שעברה הודיע אבו מאזן על ביטול הערבות בנוגע לאספקת החשמל לרצועה, זאת במסגרת ניסיונות הרשות ללחוץ את חמאס לשחרר את אחיזתו ברצועה. כמה חודשים לאחר מכן, לאחר סנקציות נוספות מצד הרשות והחששות מבידוד כספי ופוליטי, חמאס נתן אור ירוק להסכם פיוס עם הרשות הפלסטינית, בתיווך מצרי.

בין היתר במסגרת ההסכמות, העביר חמאס את השליטה במעברים לרצועה לידי הרשות הפלסטינית, כעשור לאחר שתפס את השליטה ברצועה. יחד עם זאת, טרם הושלמו פרטי ההסדר שאמור היה להסתיים בתחילת החדוש שעבר. החלטת הרשות הפלסטינית לחדר את התשלומים ואת אספקת החשמל להשלמת ההסכם.

(עדכון ראשון: 22:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully