וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר במערך הכבאות: "ארדן לא מגבה הנציב כי חברי הוועד מהליכוד"

11.1.2018 / 13:55

גורמים בארגון טוענים כי השר לביטחון הפנים נמנע מלצאת להגנתו של הנציב דדי שמחי בשל התפקדות מאות מלוחמי אש לליכוד. מאות כבאים מפגינים מול מטה הנציבות בקריאה להדחתו של שמחי. נציבות הכבאות: "הארגון פוגע בעבודה באמתלות שונות"

עריכה: יאיר דניאל

מאות לוחמי אש מקיימים היום (חמישי) הפגנת ענק מול משרדי נציבות הכבאות וההצלה בראשון לציון, ברקע המשבר בין ארגון הכבאים לבין הנציב רב-טפסר דדי שמחי העומד בראש הארגון ובדרישה להדחתו. על רקע המשבר אומרים גורמים בנציבות כי השר לביטחון פנים גלעד ארדן נמנע מלצאת להגנתו של שמחי וראשי הארגון. לטענת גורם בכיר בליכוד בשנים האחרונות פקדו אנשי ארגון הכבאים למפלגה יותר מאלף לוחמי אש לליכוד, וכן את בני משפחותיהם. לדבריו, "יש לארגון הכבאים כוח אלקטורלי משמעותי בתוך הליכוד".

כמה מאות כבאים הגיעו למטה הנציבות בשעות הצהריים וקראו לשמחי "קח את הדברים שלך ולך הביתה". הכבאים חסמו את הכניסה לבניין והטיחו כלפי שמחי האשמות בהסתרת תחקירים, לדבריהם, "כמו התחקיר בהוד חפר. איבדנו שם חבר יקר. אתם יודעים למה הוא מסתיר את התחקיר". המפגינים קראו אל עבר השר ארדן קריאות מחאה: "הגיע הזמן להתערב", "שתיקתך רועמת" וכן "מבקשים ממך להפסיק לשתוק לפני שיהיה אסון".

בשיחה עם וואלה! NEWS הבוקר אמרה יו"ר תת הוועדה לכבאות והצלה ח"כ נאווה בוקר (הליכוד) כי היא מתכוונת לזמן תוך שבוע וחצי את נציב הכבאות כדי לבדוק את טענות לוחמי האש על פגיעה במוכנותם המבצעית, בשל מחסור בציוד. "אני לא אתן שיפגעו בארגון העובדים ובזכויות הכבאים", אמרה. "לוחמי האש הם אנשים מדהימים. העשן שהם שאפו בכל ימי חייהם כדי להציל חיים הוא בכמות כזו שצריך להוריד את הכובע בפני כל אחד מהם".

מתוך עמוד הפייסבוק של ח"כ נאוה בוקר:

הפגנה מול הנציבות הכבאות הראשית, ראשון לציון, 11 בינואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
קראו לנציב שמחי "ללכת הביתה". הפגנת הכבאים מול מטה הנציבות, היום/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

גורמים בנציבות אמרו כי הם "שומעים את הקולות מתוך הליכוד" וכיצד יו"ר ארגון הכבאים אבי אנקורי "מתפאר בכך שהוא חברו הקרוב של יו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם". לדברי גורם בכיר בנציבות: "ראינו את הפוסט שח"כ בוקר העלתה בשבוע שעבר שבו כתבה כי התקשרה לאנקורי כדי להתעדכן על היערכות הכבאות לימי הסופה. למה היא לא התקשרה לדדי שמחי? מי עומד בראש המערכת? יו"ר הוועד או הנציב?". הגורם הוסיף כי "הכי כואב שהשר ארדן רואה את הדברים וכמו שלא גיבה את המפכ"ל הוא עכשיו לא מגבה את נציב הכבאות. למרות שהשניים הם מינויים שלו והם תחת אחריותו".

בנציבות אומרים כי שמחי הוא לא הנציב הראשון שנתקל באש שאותה מבעירים אנשי ארגון הכבאים. לטענת בכירים בנציבות, נציבי עבר ובהווה התריעו כי העיצומים והשביתות שבהם נוקט ארגון הכבאים פגעו בכשירות המבצעית הנדרשת להצלת חיי אדם ועלולה להוביל לאסון.

הכבאים השביתו קורסים ופתחו בעיצומים במחאה נגד הנציב

בעוד שארגון הכבאים מלין על הידרדרות המערך, שדרת הפיקוד טוענת כי מאז הרפורמה שנערכה בעקבות אסון הכרמל לפני שבע שנים התעצמה הנציבות בהיבטים של ציוד טכנולוגי, כוח אדם, הקמת טייסת כיבוי וכן בתחומים נוספים. רק בשנה האחרונה, מאז נכנס דדי שמחי לתפקיד הנציב, נוספו 20 רכבי כיבוי, 160 כלי רכב, נרכש ציוד מבצעי יעודי, וכן נוספו תקציבי רווחה לעובדים, לרכישת ביגוד ולמימון שעות נוספות – בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

בחודשים האחרונים מנהל ארגון הכבאים מלחמת חורמה נגד הנציב שמחי, לרבות השבתה של קורסים והכשרות, עיצומים וסכסוכי עבודה. כל אלו, לטענת בכירים בנציבות, גורמים לפגיעה קשה בתפקוד מערך הכבאות ובכשירות המבצעית להצלת חיי אדם. לאחרונה, אף החריף ארגון הכבאים את המאבק נגד שדרת הפיקוד והנחה על ניתוק מגע מהנציב ומכמה מפקדים בכירים. כך, הפסיקו חברי הארגון טקס סיום קורס מפקדי צוותים בשבוע שעבר וארגן את ההפגנה היום מול מטה הנציבות בראשון לציון.

הפגנה מול הנציבות הכבאות הראשית, ראשון לציון, 11 בינואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
הפגנת הכבאים, היום/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
דדי שמחי, נציב כבאות והצלה, 10 בינואר 2018. עומר שפירא, מערכת וואלה! NEWS
מלחמת חורמה בין הכבאים לנציבות. הנציב שמחי/מערכת וואלה! NEWS, עומר שפירא

מתיעוד שהגיע לידי וואלה! NEWS עולה כי במהלך השנים האחרונות הכריז ארגון הכבאים מלחמת חורמה גם נגד נציבי הכבאות הקודמים, שחר איילון ושמעון רומח. כך למשל פנה ארגון הכבאים בחודש יולי 2015 לשר ארדן במכתב תלונה נגד הנציב דאז איילון במכתב שכותרתו: "הבעת אי אמון בנציב כבאות והצלה". הארגון מחה בפני השר על כך ש"לצערנו הגענו למקום בו איננו מאמינים יותר במפקד העליון, שזהו מצב חריג ולא נורמלי". עוד נכתב כי "איננו מתכוונים יותר לבוא עם הנציב הנוכחי בדין ודברים עד שתחליט להחליפו בראוי".

במכתב נוסף ששלח יו"ר ארגון הכבאים אנקורי לשר הקודם לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' בפברואר 2015 נכתב כי "מי שלא חווה את הלהבות חורכות בבשרו, מי שלא נשם עשן רעיל בנחיריו כדי להציל חיים, לא יוכל להבין באמת מהי חשיבותו וייחודו של לוחם האש". אותו ציטוט בדיוק הופיע במכתב ששלח אנקורי בחודש אפריל בשנה שעברה לנציב שמחי עם העתק לשר ארדן.

השר לביטחון פנים גלעד ארדן במהלך שדולה אלימות נגד רופאים בכנסת, ירושלים 14 בנובמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"מינוי שלו ותחת אחריותו". השר ארדן/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

נציבי הכבאות התריעו במהלך השנים על ניסיונות ארגון הכבאים לשלוט ולנהל את המערך תוך התערבות בוטה בהחלטות מבצעיות ופיקודיות. הנציב לשעבר רומח התריע במכתב למנכ"ל משרד הפנים בספטמבר 2002 על השיבושים שארגון הכבאים נוקט נגדו. רומח ציין אז כי הארגון צבר כוח רב, וזה מנוצל לא פעם בתחומים מבצעיים. גם הנציב לשעבר איילון מחה בעבר בפני השר ארדן על כך ש"על אף שרשות הכבאות הינה רשות מבצעית הנדרשת לפעולה בכל שעות היממה נוקטים עובדי הרשות חדשות לבקרים בעיצומים ובשביתות פעמים רבות בניגוד להסכמים תוך פגיעה בכשירות ובפעילות המבצעית של הרשות".

איילון ציין אז שורת צעדי מחאה שעליהם הודיע הארגון, בהם הימנעות מפעולות לניטור חומרים מסוכנים ובדיקות והכנת הציוד המשמש את הכבאים. "נראה כי אין צורך להרחיב על הסכנה המבצעית הגלומה בהודעות מסוג אלו", הוסיף. גם הנציב הנוכחי שמחי התריע לאחרונה בפני השר ארדן על הפגיעה המצטברת החמורה בכשירות המבצעית של לוחמי האש בשל עשרות העיצומים וההשבתות שנוקט הארגון. שמחי ציין כי החוסר בהכשרות ואימונים מביא לפגיעה מבצעית חמורה.

מבקר המדינה ציין בדוח שפרסם במאי 2017 כי "מאז הקמת הנציבות פעילותה משובשת לעיתים תכופות באופן שלטענת גורמים בארגון פוגע בכשירותה המבצעית ואף עשוי לפגוע במישרין ביכולתה להעניק שירות ראוי, הדבר שעלול לגבות מהציבור מחיר יקר בנפש וברכוש".

נציבות הכבאות: ההפגנה - רצון לשמר דפוסי התנהלות פסולים מעבר

מנציבות הכבאות נמסר: "הפגנה בגוף של לובשי מדים ובעלי דרגות בגוף היררכי נגד סגל הפיקוד והעומד בראשם מדברת בעד עצמה. למען הסר ספק, לא בציוד, מדים ורכבים עסקינן, אלא ברצון לשמר דפוסי התנהלות פסולים מן העבר". בנציבות אמרו עוד כי "לא יתכן, שחדשות לבקרים, תפגע עבודת הרשות הן באימונים, תרגילים, הכשרות, מתן שירות לאזרח וכל פעם באמתלות שונות. יעוד הרשות הינו הצלת חיים ובאופן התנהלות הדברים כיום, קיים קושי וסכנה ממשית למלא את ייעודנו. על אף המחלוקות, נציב כבאות והצלה רואה בארגון העובדים שותף וקורא לו להיות חלק מדרך שתכליתה מתן שרותי כבאות והצלה ראויים למדינת ישראל".

מהשר ארדן טרם נמסרה תגובה.

(עדכון ראשון: 13:00)

מאות לוחמי אש במחאה נגד נציב הכבאות בטקס סיום מפקדי צוותים, פתח תקווה, 4 בינואר 2018. אבי אשכנזי, מערכת וואלה! NEWS
שלטי מחאה נגד הנציב שמחי בטקס של הנציבות, בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, אבי אשכנזי
צוותי כיבוי בבית המעצר מגרש הרוסים בירושלים כיבו שריפה שפרצה באגף הבידוד, 22 בדצמבר 2017. כבאות והצלה ירושלים, מערכת וואלה
כבאים מטפלים בשריפה בבית המעצר מגרש הרוסים בירושלים, בחודש שעבר/מערכת וואלה, כבאות והצלה ירושלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully