וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחלון בישיבה על התקציב: "אני לא גזבר, הכסף מועבר לאוכלוסיות שנשכחו"

11.1.2018 / 18:20

השרים החלו במאבקים שיקבעו כיצד ייראה תקציב המדינה בעוד כשנתיים. השרה רגב מחתה בעניין הטוטו, ארדן הודיע כי ילחם על התקציב לשוטרים ואקוניס מתנגד בשל הקיצוץ במחקרים. השר דרעי החרים את הישיבה. עדכונים שוטפים

צילום: אלי מנדלבאום ודוברות כולנו, עריכה: יאיר דניאל

שרי הממשלה התכנסו הבוקר (חמישי) לדיון מרתוני על תקציב המדינה לשנת 2019. הדיון צפוי להימשך שעות ארוכות ולפי ההערכה ההצבעה עשויה להתקיים רק הלילה או מחר לפנות בוקר. התקציב, שכולל שורה של תכניות והצעות מחליטים על קיצוצים וגזרות, צפוי לעבור בסופו של דבר ברוב קולות, אך כמיטב המסורת, הדיונים צפויה להיות מלווה במשברים, מחלוקות ועימותים עם חלק משרי הממשלה, שמתנגדים לחלק מהגזרות והקיצוצים שמשרד האוצר מתכנן להשית עליהם. על הפרק: התנגדות השרים גלעד ארדן, מירי רגב, ואופיר אקוניס בשל קיצוץ במשרדיהם, ופשרה המסתמנת מול שר הרווחה חיים כץ בעניין מתווה הנכים.

ספר התקציב לשנת 2019 כולל שורה של גזרות גם במשרדי החוץ, התיירות, הגנת הסביבה, המדע והטכנולוגיה, אך גורמים באוצר העריכו אמש כי מרבית הפערים כבר גושרו בדיונים המקצועיים המקדימים בדרגי הפקידים ויגיעו להסכמות במהלך היום.

מלבד זאת, באוצר ציינו כי השרים צפויים להצביע בעניינן של כמה רפורמות, בהן: תוכנית נטו משפחה, תכנית הסיעוד הלאומית, הגברת התחרות בשוק הטלוויזיה, הקלת המעבר בין הבנקים, הוזלת מחירי הניתוחים הפרטיים, קיצור שבוע העבודה, הרפורמה לקיצור החופשות, ייצוא מוצרי קנאביס לחו"ל, צמצום השימוש במזומן, הגדלת היצע הדיור ועידוד השתלבות בשוק העבודה באמצעות מתן מענקי עבודה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון, ישיבת ממשלה מספר 128, תקציב המדינה לשנת 2019, 10 בינואר 2018. קובי גדעון, לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
התקציב מקנה יציבות. נתניהו וכחלון במהלך ישיבת התקציב, היום/מערכת וואלה! NEWS, קובי גדעון, לע"מ

המאבקים על התקציב - עדכונים שוטפים:

18:20 - שר החינוך נפתלי בנט הודיע על סיכום עם משרד האוצר על תוספת של 2.5 מיליארד שקלים לתקציב החינוך. בכך יגדל תקציב החינוך לכ-60 מיליארד שקלים, ויהפוך לתקציב השני בגודלו במדינה לאחר תקציב הביטחון. תוספת התקציב צפויה לממן את הרפורמה החדשה של בנט לקיצור החופשות, המשכן של הרפורמות לקידום המתמטיקה והמדעים, מעבר מערכת החינוך לאנגלית מדוברת והחינוך הטכנולוגי-מקצועי. לצד אלה, התקציב כולל קידום של רפורמות החברתיות שנועדו לצמצום פערים – חוג לכל ילד והתכנית לקידום הצפון.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
פתלי בנט ישיבת ממשלה 19 בנובמבר 2017. אמיל סלמן, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
בנט/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן, הארץ

14:56 - משרד האוצר הודיע על הסכם לתקציב משרד השיכון לשנה הבאה שיכלול תוספת של 200 מיליון שקל לשיקום שכונות ותחזוקת מערך הדיור הציבורי וכן 50 מיליון שקל שנועדו לשכירת דירות שבהן ישוכנו הממתינים לדיור ציבורי, כפתרון ביניים עד לאכלוסם בדירות קבע. עוד הוסכם על תקציב של 100 מיליון שקל לעידוד התיישבות בנגב, בגליל, ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן וכן על תקציב של 90 מיליון שקל לקידום פרויקטים של התחדשות עירונית ברחבי הארץ.

13:41 - שר החקלאות אורי אריאל ושר האוצר משה כחלון הגיעו להסכמה לפיה יועברו 16.8 מיליון שקלים לקרן נזקי טבע (קנ"ט) במסגרת תקציב מיוחד שינתן בכפוף לאישור אגף התכנון. לתוכנית לצמצום הטרור החקלאי בשיתוף גורמי המקצוע הרלוונטיים. התקציב יאפשר לחקלאים לקבל מענה ביטוחי לגניבות חקלאיות לגניבות צאן ועגלים, ביטוח להצתות בבתי אריזה וביטוח לגניבת תוצרת חקלאית.

12:33 - בסביבת שר הפנים אריה דרעי אומרים שיש "מחלוקות קשות" מאוד עם האוצר, סביב שלושה נושאים: פגיעה בתקציב הפריפריה במשרד הנגב והגליל, קיצוץ במענקי האיזון של הרשויות המקומיות, והצעת מחליטים הנוגעת לארנונה בנתב"ג, שעוקפת עבודה של צוותים מקצועיים במשרד הפנים בנושא. לדברי גורמים בסביבת דרעי, הדיונים בנושא מול האוצר נמשכים למרות שדרעי לא הגיע לישיבת הממשלה.

11:45 - שר האוצר משה כחלון בדיון התקציב: שר אוצר הוא לא גזבר. הוא צריך לקיים את מדיניות הממשלה. אנחנו לא סתם לוקחים כסף ומחלקים אלא נותנים לאוכלוסיות שנשכחו הרבה שנים".

11:39 - שר הביטחון אביגדור ליברמן סיכם עם שר האוצר משה כחלון על הקמת צוות מקצועי משותף, בראשות ראש המל"ל, שיבחן את דרישת מערכת הביטחון לתוספת תקציב, על רקע המצב הביטחוני באזור. הצוות יביא את המלצתו להכרעת הקבינט המדיני בטחוני. השרים ציינו כי הם רואים חשיבות עליונה בהמשך יישום תר"ש גדעון, על פי התכנון, ובעמידה בכל ההחלטות והסיכומים בין המשרדים. בנוסף, סוכם כי משרד האוצר יקצה סכום של 150 מיליון שקלים בשנת 2018 לטובת חיזוק ומיגון של מבנים בצפון.

11:36 - החל הדיון בממשלה לקראת אישור תקציב 2019. מזכיר הממשלה לנתניהו: "זהו התקציב ה-12 שאתה מביא לאישור הממשלה". ראש הממשלה נתניהו בפתח הדיון: "לאחר התייעצויות איתי ועם השרים, שר האוצר מביא הצעת תקציב לחוק ההסדרים. זה תקציב טוב וחוק הסדרים טוב ומצוין. הוא רזה ושרירי ולא מעמיס יותר מדי ומכוון למדיניות שלנו. הממשלה הזו באה לעבוד היא תמשיך לעבוד היטב ביחד עד סוף הקדנציה בנובמבר 2019".

11:35 - השרים אביגדור ליברמן ומשה כחלון סיכמו כי יואץ יישום ההסכם הקואליציוני עם ישראל ביתנו, באופן שיוביל להגדלת קצבת הזקנה בכ-600 מיליון שקלים כבר בשנת .2018. גובה התוספת - עד 50% לקצבאות.

11:33 - שר הפנים אריה דרעי החליט להחרים את ישיבת התקציב, על רקע כוונת האוצר לקצץ במשרדים הנמצאים בידי השרים ממפלגתו.

שר הפנים אריה דרעי בוועידת המודיע בנושא כלכלה ועסקים, 20 בנובמבר 2016. ניב אהרונסון
החרים את ישיבת התקציב. שר הפנים דרעי/ניב אהרונסון

11:21 - שר התיירות יריב לוין: "התקציב הוא תקציב לשנת 2019 - זה חסר תקדים. זה מלמד לכידות ורצינות של הקואליציה ויאפשר לנו לעבוד עוד שנתיים רצוף".

11:18 - השר להגנת הסביבה זאב אלקין על הכוונה לקצץ בתקציב משרדו: "אתמול בלילה הוסדרו כמה נושאים עם משרד האוצר, בעקבות כוונתו לחרוג ממה שהיה מקובל בעבר לגבי קרן הניקיון של המשרד להגנת הסביבה. זה היה שוד לאור היום. מקווה שהגענו להבנה".

11:15 - שר השיכון יואב גלנט לקראת הדיון בממשלה: "שלושה דברים מנחים אותי בהחלטות על התקציב - דיור לזוגות צעירים ולחיילים משוחררים, והדיור הציבורי למיליון בני אדם - תהיה פה בשורה אמיתית. הדבר השלישי הוא שנוכל ליישב בתקציבים את הגליל הבקעה הנגב ויהודה ושומרון".

11:14 - שרת התרבות והספורט מירי רגב שהביעה אמש התנגדות לתקציב על רקע כוונת האוצר בנוגע לכספי הטוטו, ציינה בפתח הדיון כי הוא צפוי להיות סוער. "הוריתי לאנשים להפסיק כל מו"מ עם האוצר שמשחק משחק מלוכלך ונפגש עם איגודים והוועד האולימפי מאחורי גבינו", אמרה. "אלה שיטות של מאפיה. הכסף הוא לא של האוצר. הטוטו לא הולך לשום מקום הוא נשאר במשרד התרבות והספורט".

11:10 - שר האנרגיה יובל שטייניץ הביע שביעות רצון על התקציב המתגבש. "העברת תקציב זה תמיד אירוע חגיגי", אמר בפתח ישיבת התקציב. "מבחינת משק האנרגיה זה תקציב מצוין, אנחנו מקבלים כלים להמשיך בפיתוח מואץ של משק אנרגיה מודרני".

שר הביטחון אביגדור ליברמן במליאת הכנסת 11 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
צוות משותף למשרדי הביטחון והאוצר. שר הביטחון אביגדור ליברמן/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

11:07 - שר הכלכלה אלי כהן לפני ישיבת הממשלה: "הולכות לעבור עלינו שעות אינטנסיביות אבל המטרה שלנו היא להביא תקציב שמעודד צמיחה וכולל רפורמות חשובות, לכן צפויות שעות רבות עד שנגיע לאישור מוסכם. הריטואל של ההתנגדויות ידוע ומוכר, בתחילת הדיון לא תהיה הסכמה ואחרי מספר שעות יגובשו הסכמות. לכל השרים יש שיפורים ותיקונים, כך גם אצלי במשרד, כן אני מציע שנתאזר בסבלנות. בסופו של דבר, התקציב הזה לא כולל גזרות אלא בשורות לכל עם ישראל".

10:39 - ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לדיוני התקציב בנאומו בוועידת גלובס: "שר האוצר כחלון ואני עובדים מצוין יחד, ונביא תקציב מצוין וחוק הסדרים מצוין של ממשלת ישראל שישרת את אזרחי ישראל. תוך חודשיים נעביר את התקציב בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. הדבר הזה נותן יציבות, נותן בסיס לצמיחה, נותן גם בסיס לטפל בצרכים המגוונים בביטחון והחברה בעיקר, וכן בצרכי מדינת ישראל".

10:07 - במהלך הלילה השרים חיים כץ ומשה כחלון שוחחו על הצעת החוק הממשלתית להעלאת קצבאות הנכות וצרכי משרד העבודה והרווחה לתקציב 2019, זאת על רקע כוונת כץ להתנגד לתקציב בשל חוסר הסכמות בנושא מתווה הנכים. בשלב זה מסתמן כי יתגבשו הבנות בעניין.

09:07 - שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס הודיע כי יתנגד לתקציב, זאת בשל כוונת האוצר לקצץ בתקציב סל המדע, מיזמים חברתיים שמנגישים את המדע והטכנולוגיה לכל אזרחי ישראל ואת תקציב המחקרים. "הפגיעה בתשתית החיונית ליצירת הדור הבא שימשיך את המובילות של ישראל בתחום היא בלתי מתקבלת על הדעת", אמר.

גלעד ארדן בכנס ליכוד, אווניו, קריית שדה התעופה, 31 בדצמבר 2017. ראובן קסטרו
מאבק על התקציב לשוטרים. השר לביטחון פנים גלעד ארדן/ראובן קסטרו

עוד בטרם החלו הדיונים, שרת התרבות והספורט מירי רגב הודיעה כי היא מתנגדת נחרצות לתוכניות האוצר בעניין הטוטו. "שום הצעה בנושא הטוטו לא תובא לדיון מבלי שאתן לה את הסכמתי", אמרה רגב ותקפה את שר האוצר משה כחלון, במה שעשוי להיות יריית הפתיחה לעימות קולני בין שני השרים היריבים, גם בישיבת הממשלה אתמול: "הספורט הישראלי אינו פרה חולבת, אני מציעה שהאוצר ימצא לו מקור תקציבי אחר לנטו פרויקטים ולנטו פרסום שהאוצר מוביל בחודשים האחרונים".

גם יו"ר ש"ס, שר הפנים אריה דרעי, עשוי להציג התנגדות נחרצת לחלק מתוכניות האוצר שנכללות בתקציב בנוגע לארנונה בנתב"ג, למשרד לשירותי דת ולמשרד הנגב והגליל. השר לביטחון פנים גלעד ארדן הודיע כי יילחם בתוכניות האוצר לקיצוץ של 50 מיליון שקלים בתקציב הארוחות לשוטרים וצפוי לנהל משא ומתן תוקפני על תקציב משרדו.

מיירי רגב במליאת הכנסת, חוק ההמלצות, ירושלים, 27 בדצמבר, 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
התנגדה נחרצות לפגיעה בטוטו. רגב/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

במשרד החוץ מקווים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו, המשמש גם כשר החוץ, ימנע בסופו של דבר את ההצעות של משרד האוצר לצמצם 20% בכוח האדם במטה משרד החוץ וביטול של כ-140 תקנים, וכן סגירה של 22 נציגויות. באוצר אומרים שמדובר בייעול של עבודת המטה ועבודת הממשלה בחו"ל, אבל במשרד החוץ מתריעים כי הקיצוץ יפגע אנושות ביחסי החוץ של ישראל. מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם נפגש אתמול עם ראש הממשלה ודן עמו בנושא, ונתניהו אמר אתמול לסגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, כי "הוא מטפל בזה".

(עדכון ראשון: 07:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully