וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבטחתם שתכף זה נגמר: מדוע סיכום תיק 1000 מתעכב?

תנ"צ בדימוס רפי יפה

7.1.2018 / 19:48

חקירת ראש ממשלה היא בעלת אינטרס ציבורי ברור, ועדיין, במקום לתחום בזמן את מועד סיום החקירה, היה נכון שלא לצאת בהצהרות מיותרות, שרק מגדילות את כמות השאלות כשנודע שסיומה מתעכב. לעיכוב ייתכנו מספר גורמים, וכולם מעבירים אותו מסר: חכו עם תפירת החליפות

זה כמה חודשים שאנו ניזונים מפרסומים, רשמיים יותר או פחות, שמצטטים "גורמים המעורבים בחקירה", שמספרים שתיק 1000 - פרשת המתנות שבה נחקר ראש הממשלה - מצוי ביישורת האחרונה. יתרה מזו, עם פרישתו עם ניצב מני יצחקי מהמשטרה, ב-6 בדצמבר האחרון, דווח כי ניצב יצחקי ימשיך בעבודתו בתיק עד סוף חודש דצמבר - הזמן שנקבע, לפי ההערכות, לסיכום התיק והעברתו כלאחר כבוד לפרקליטות המדינה.

בדיוק כשהדרך לסיכום התיק נראתה קרובה מתמיד, התבשרנו בסוף השבוע האחרון שתיק 100 לא "מבושל" מספיק ומסתמן בו עיכוב של עוד כמה חודשים. בשורה שלמעשה היוותה הוראה לכל החייטים ולקוחותיהם, לא למהר בתפירת החליפות ולשוב לבגדי העבודה הרגילים, כי בעת הזו - ראש הממשלה עדיין כאן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה. 3 בינואר 2018. רויטרס
החייטים יכולים לנוח, החליפות לא ייתפרו בקרוב. נתניהו/רויטרס

רגע לפני שנצלול לסיבות שמאחורי העיכוב, חשוב לעמוד על שני היבטים שקשורים בחקירות דומות, מהסוג שמסוקר בפרופיל תקשורתי גבוה, בעלות השלכות משמעותיות ורגישות לכולנו. מניסיוני כדובר משטרת ישראל, ישנם כללי אצבע שתקפים תמיד; הראשון הוא "נגעת - נסעת", ביטוי שכיח באגף החקירות ובלהב 433, שמתייחס לחקירות בעלות מאפיינים דומים לתיק 1000, כלומר, חקירה שקשה לאמוד את מימדיה ולתחום בזמן את היקף העבודה עליה, שכן כל חקירה מתפתחת באופן אחר, מול נחקריה ומול חשודיה.

הכלל השני, הוא איסור בתכלית להפוך את המשטרה והפרליטות לשענים, וליפול למלכודת הדבש שבמסירת הצהרות שמעריכות מתי תסתיים החקירה. החשיבות בתיחום חקירות בזמן היא טעות, חרף הלחץ התקשורתי והצורך הציבורי שמתנוסס בתיקים מהסוג הזה. למרות רעשי הרקע, מערכת אכיפת החוק מחויבת להישאר מאופקת, ממלכתית ומקצועית וחייבת להיצמד למסר ולהודעה אחת: "כשנסיים את החקירה, נעדכן בהתאם ובכפוף לחוקים שיהיו תקפים באותם ימים".

בין מידע חדש לתיאוריות קונספירציה

לפיכך, במציאות החדשה שנוצרה בתיק 1000, ישנן שלוש סיבות עיקריות שבגינן מסתמנת דחייה - ואולי המשך החקירה. ראשית, אפשר שביישורת האחרונה, רגע לפני הסיכום, התגלה שחלק מהריאיות בתיק זקוקות לחיזוק נוסף שמצריך את המשך החקירה; שנית, ייתכן שבערב העברת התיק לפרקליטות - הגיע מידע או ראיה חדשה ומשמעותית, שמטלטלת את התיק וגם היא מצריכה המשך חקירה.

ולבסוף, הסיבה השלישית האפשרית, היא השתלטותם של שיקולים זרים ופוליטיים על מקבלי ההחלטות. אלא שסיבה זו מאלצת אותנו לנדוד למחוזות אפלים ולרקום קונספירציות מוזרות ומחרידות, כך שלפי שעה, נאלץ כולנו להמתין בסבלנות עד למשמע פיהם של ראשי מערכת אכיפת החוק בעניין.

בימים הקרובים, ניתן להעריך, התמונה תתייצב ונדע מעט יותר. מישהו יהיה חייב להסביר את פשר הדרמה, וחשוב מכך, מישהו חייב לדעת שאין סיבה לצאת בהצהרות רשמיות ולא רשמיות, על סיום מועד חקירת תיק 1000, או תיקים בעלי מספרים עוקבים, שבהם הדין זהה.

הכותב הוא תת-ניצב בדימוס, לשעבר דובר משטרת ישראל, ויועץ תקשורת בהווה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully