וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרצ עוברת לפריימריז: מדריך לפוליטיקה של המפלגה הכי קטנה בכנסת

7.1.2018 / 8:07

חברי ועידת מרצ יתכנסו להצביע על שינוי השיטה ומעבר לבחירות מקדימות. לפי ההצעה, כל מי שיתפקד למפלגה עד חודש לפני מועד הפריימריז יוכל להצביע – ולהתמודד. בנוסף, בכל חמישייה יובטח ייצוג למועמד שלא כיהן כח"כ

בווידאו: כעס והשמצות בועידת מרץ על רקע תפקיד היו"ר; ח"כ גילאון: "יש לי רושם שיצאנו מדעתנו"/צילום: יותם רונן, עריכה: אריאל תמרין

היום (ראשון) בערב יתכנסו כאלף חברי ועידת מרצ, הגוף הבוחר העליון במפלגה, להצביע על שינוי שיטת הבחירות במפלגה ומעבר לשיטה של פריימריז על ידי המתפקדים. כיום, כ-18 אלף המתפקדים במרצ בוחרים את חברי הוועידה - והם אלו שבוחרים את יו"ר המפלגה ואת הרשימה לכנסת. לפי ההצעה החדשה, שגובשה בשבועיים האחרונים, ההכרעה תעבור לידי המתפקדים בשיטת פריימריז רגילה, וכל אחד שיצטרף למפלגה עד חודש לפני מועד הבחירות המקדימות יוכל להצביע – ולהתמודד.

לפי ההצעה, שתוצג היום בוועידה, הבחירות לראשות המפלגה יתקיימו ב-22 במרץ. בהמשך, לקראת הבחירות לכנסת, הפריימריז לרשימה ייערכו בשיטה דומה, כשבכל חמישייה יובטח ייצוג למועמד שלא כיהן כחבר כנסת כדי להבטיח כניסת פרצופים חדשים לרשימה.

פריימריז פתוחים? פחות

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, שעומדת בראשות המפלגה מאז 2012, ניסתה במשך חודשים לקדם מהפכה בשיטת הבחירות של המפלגה ולהחיל שיטה שמעולם לא נראתה בארץ: פריימריז פתוחים – שבהן כל אזרח יוכל להירשם ביום הבחירות ולהצביע – תמורת תשלום סמלי.

רק אם מרצ תפסיק להיות "מועדון סגור", הסבירה גלאון, היא תוכל להרחיב את כוחה, להתחדש ולגדול. אך ההצעה עוררה התנגדות נחרצת בקרב רבים במפלגה, ובראשם – יריבה המיתולוגי של גלאון – ח"כ אילן גילאון, שהפסיד לה בבחירות ב-2012 ומתכוון להתמודד מולה גם בבחירות הבאות.

זהבה גלאון נואמת בועידת מרצ, גני התערוכה, תל אביב, 17 בספטמבר 2017. ראובן קסטרו
רק אם מרצ תפסיק להיות "מועדון סגור" היא תוכל להרחיב את כוחה. גלאון/ראובן קסטרו

לפי חוקת מרצ, כל שינוי דורש תמיכה של 60% מחברי הוועידה, וגלאון לא הצליחה לגייס את הרוב הדרוש בשני כינוסים של הוועידה שנערכו בשנה האחרונה. באוקטובר האחרון, היא הודיעה על התפטרותה מהכנסת, כדי להתרכז בניסיון לשנות את שיטת הבחירות ואף הכריזה כי אם תיכשל בשינוי השיטה, תתפטר גם מתפקיד יו"ר המפלגה.

פשרה מפאיניקית

באוקטובר, אחרי ההתפטרות של גלאון מהכנסת, נערכו בחירות לוועידה חדשה – אך יחסי הכוחות בין גלאון, גילאון, ח"כ תמר זנדברג וגורמים נוספים במפלגה לא השתנו באופן דרמטי, כך שלקראת כינוס הוועידה הבא היה ברור שיהיה קושי לגייס 60% תמיכה בפריימריז פתוחים. בשבועות האחרונים החלו לצוף הצעות פשרה שונות: גלאון ריככה את הצעתה המקורית לפיה כל אדם יוכל להירשם ביום הבחירות ולהצביע, והתנתה את ההצבעה בהרשמה שבועיים מראש.

אילן גילאון וזהבה גלאון בועידת מרצ, גני התערוכה, תל אביב, 17 בספטמבר 2017. ראובן קסטרו
יחסי הכוחות במפלגה לא השתנו. גילאון וגלאון/ראובן קסטרו

ח"כ זנדברג, שנחשבת למזוהה עם גילאון, הציעה לקיים פריימריז סגורים - של מתפקדי וחברי מרצ - על ראשות המפלגה, לפתוח את המפקד עד חודש לפני הבחירות ולהשאיר ליו"ר הבא את ההכרעה על שיטת הבחירות לרשימה ולחברי הכנסת. בסופו של דבר, שלושת הח"כים הנוספים במפלגה, מיכל רוזין, עיסאוווי פריג' ומוסי רז, גיבשו פשרה שגישרה בין גלאון לגילאון, וביום חמישי השניים הגיעו לנוסח מוסכם: הבחירות ליו"ר ולרשימה ייערכו בקרב כל חברי מרצ שיצטרפו למפלגה עד חודש לפני הבחירות.

המנצחים, המפסידים והמתמודדים:

ההסכמות בין גלאון לגילאון מבטיחות, ככל הנראה, את אישור ההצעה ברוב של 60% מחברי הוועידה ומהוות סוג של "פשרה מפאיניקית": גלאון אמנם לא הצליחה במהפכת הפריימריז הפתוחים אך החלשת כוחה של הוועידה, פתיחת המפקד והעברת הכוח למתפקדים מהווים מבחינתה הישג לא קטן. גילאון, שהתנגד לכל שינוי ורצה להשאיר את השיטה הקודמת, הצליח למנוע מגלאון את הניצחון הגדול, וגם לשלב בהצעה תכנית משל עצמו – הבטחת ייצוג למועמד חדש שלא כיהן בכנסת בכל חמישייה של מועמדים. והמנצחים הגדולים הם כנראה הח"כים של מרצ – שהתגייסו לגיבוש הפשרה – והצליחו למנוע פיצול ופילוג מכוערים במפלגה.

מטה מרצ, צוותא תל אביב, מרץ 2015. מגד גוזני
הכוח יעבור למתפקדים. מטה מרצ בבחירות 2015/מגד גוזני

אם ההצעה אכן תאושר, הכוח עובר ל-18 אלף המתפקדים של מרצ, ואלה שיצטרפו אליהם בשבועות הקרובים עד לסגירת, וההכרעה הראשונה – והדרמטית – שתובא לפתחם היא זהותו של יו"ר המפלגה. נכון לשעה זו ישנם שלושה מתמודדים: גלאון צפויה להתמודד שוב ולנסות להגן על כסאה, גילאון כבר הודיע על התמודדותו, ואבי דבוש, חבר הנהלת מרצ ואחד מיוזמי רעיון הפריימריז הפתוחים, הכריז רשמית על התמודדותו לפני כשבוע. במרצ מעריכים שיצטרפו מתמודדים נוספים בהמשך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully